2020-03-13, 12:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Hjärnan behöver någon form av energi i form av "sockerliknande". Äter du inte kolhydrater alls så börjar levern tillverka ketoner för att hjärnan ska få sin energi. Det är för att övriga energipartiklar är för stora för att kunna nå hjärnan! Så hjärnan behöver "socker". Att inlägget är rörigt i sin helhet är dock en annan sak!
Ja, svarade förenklat. Jag är i ketos i princip hela tiden då mitt intag i princip bara består av proteiner och sedan länge hållit ner på kolhydrater. Fuskar endast då jag dricker öl.

Kände bara att en djupare förklaring ändå går förbi och ville bemöta "lingondricksargumentet"
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CurbinDill
Kina är en dålig liknelse. Bättre att jämföra med Sydkorea till exempel. Detta pga att Kina genomförde den mest omfattande karantän som någonsin utförts i moderna tider. Något som inte vi eller USA eller Sydkorea i praktiken skulle kunna tänkas göra. En av fördelarna med auktoritära regimer.

I Sydkorea har 71 personer av 50 miljoner avlidit till följd av C-19. Dock har det ju bara pågått någon månad så det lär bli fler.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
En lösning på argumentet att inte vilja stänga Sveriges skolor på grund av att viktig sjukhuspersonal då behöver vara hemma med sina barn, kan vara att låta dessa få barn fortsätta gå på förskola eller fritids. Men minska antalet barn som vistas tillsammans.

Jag menar risk för smittspridning lär minskas drastiskt om exempelvis en förskoleklass på 20-stycken, plötsligt blir en förskoleklass på 3-stycken ungar.

Har för mig att det är en lösning danskarna kör på: Dock risk för att jag sprider desinformation - då danska är ett relativt svårbegripligt språk för mig.
Citera
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja då lär man styka med till våren..när man har allergi mot en hel del..men de skriver väl allergichock som dödsorsak.

Hjärtstillestånd är en annan populär orsak. Eller Cirkulationskollaps.
Citera
2020-03-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7428105

Vi ska inte stänga skolor? Jag köper hennes argument, tror det är vettigt. Vad tror ni?

Man bör stänga skolor när fall upptäcks i samma område. Det har genomförts experiment under andra epidemier som visat på att "peaken" förskjutits flera veckor när detta gjorts. Viktigt för att få en planare kurva så att sjukvården får bättre förutsättningar att ta hand om alla allvarliga fall.

Lyssna här: https://youtu.be/xwE0ldRtwGA
Citera
2020-03-13, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det finns inga riskgrupper i Sverige enligt FHM..?

Det snackas så mycket om att sjukvården ska inrikta sig för riskgrupperna, bl.a avseende provtagningen av misstänkt Corona, men FHM:s hemsida verkar vara ändrad igen, för nu finns det inga riskgrupper att hänvisa till, här skärmdump idag fredag 13/3-08:30

Källa: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
Folkehelseinstituttet (FHI) i Norge skrev:
Citat:
De fleste som blir smittet vil trolig få milde luftveissymptomer som vil gå over av seg selv, mens noen vil få alvorligere sykdom med blant annet lungebetennelse og pustebesvær. Per 10. mars foreligger det ikke utbredt smittespredning i Norge, men risiko for smitte med koronavirus i befolkningen øker.

Hvem har økt risiko for alvorlig forløp av covid-19?
Basert på opplysninger fra utbruddet i Kina, ser det ut til at følgende grupper har høyere risiko for alvorlig forløp av covid-19:

Eldre personer (>65 år)
Personer med underliggende kronisk sykdom som hjerte-karsykdom (kardiovaskulær sykdom), diabetes, kronisk lungesykdom, kreft og høyt blodtrykk (hypertensjon)
Personer som røyker har mulig også en høyere risiko for alvorlig forløp av koronavirus-sykdommen
Vi har per i dag ikke kjennskap til andre risikogrupper. Det er mulig at personer med alvorlig nyresykdom, leversykdom og personer som har nedsatt immunforsvar (også der det skyldes medikamentell behandling) også har økt risiko for alvorlig forløp av covid-19. Informasjonen på denne siden kan endres etter hvert som det tilkommer mer kunnskap om covid-19.

Folkehelseinstituttet har fått flere henvendelser med spørsmål om pasienter på immunsupprimerende behandling for kronisk sykdom, bør stoppe denne. Det er ikke grunnlag for å fraråde oppstart eller stoppe pågående immunsupprimerende behandling. Dersom personer som bruker immunsupprimerende behandling blir syke, anbefales det å kontakte egen lege for råd i forhold til medisinering, prøvetagning og undersøkelse.
https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/risikogrupper/
Citera
2020-03-13, 12:36
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baltazr
Ja, jag tror det. Man har redan bestämt sig för att domedagen har kommit, så man försöker försvara det till varje pris. Istället för att objektivt presentera fakta och diskutera.

Nu kommer säkert nån kalla mig ”virusförnekare” eller ”it’s just s flu bro”.
Nej, jag kallar er faktaresistenta. Medan ni sitter i grupp och jollrar kumbaya ihop haglar information om läget som ni verkar vara helt immuna mot.

Just nu kom nyheten att FHM begär hjälp av försvarsmakten för att hantera utbrottet, men låt inte det störa den mysiga stämningen i kuddrummet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja. Ingen vet ju vad som kommer att hända, och det kan gå fort. Rätt som det är, är gränsen stängd, och du kommer inte ut därifrån. Om du blir sjuk, är det mycket möjligt att Frankrike prioriterar så att deras egna medborgare får vård, men inte du. Det är inte säkert att du kommer att ha tillgång till pengar heller, om det systemet bryter ihop så att bankkorten inte fungerar, och inga pengar finns i bankomaterna. Då kan du inte betala för dig på hotellet, blir utkastad... Nä. Sådana risker skulle jag inte ta om inte syftet med resan var extraordinärt viktigt.

Om du inte har kroniska sjukdomar eller är mycket gammal så åk. Lär inte vara mer.risler med det än att ta tunnelbanan i Sthlm.
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
En sak som inte riktigt går ihop är, experter och läkare sitter i TV och berättar gång på gång om hur ”ofarlig” denna sjukdom är för friska människor under 60.
Ändå reagerar alla länder och människor i panik, som om dödligheten vore 10-20% bland vanligt folk!
Om dödligheten bland friska under 60 år är mindre än 1%, varför denna enorma hysteri?
Det är något som inte stämmer!

Men snälla, hur många gånger ska ni konspirationsstollar behöva få förklarat för er de enorma samhällsekonomiska och humanitära konsekvenserna av ett väldigt stort antal insjuknande på en gång.
Citera
2020-03-13, 12:37
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
FHM begär hjälp av försvaret enligt Expressen.

Vilket försvarar? Jaha du menar det Reinfeldt och Löfven monterat ner? Aha det försvaret.

Har vi ens ett försvar kvar?

Nej, det har vi inte.
Soldaterna slutade man med då vårt välfungerande värnpliktssystem lades ned. Materielen, vapen, fordon o.likn. gavs bort till baltländerna. Befälen springer runt i Washington och i olika Nato-högkvarter med hög lön, fjäskar för USA och hetsar mot Ryssland och Kina, precis som "vår" försvarsminister, statsminister, regering och riksdag.
Tyvärr. Försvaret hade behövts nu.

Det riskerar att bli en enda stor katastrof av det här med corona för Sveriges del.
Tack för det Sveriges styrande.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det är verkligen inte vettigt. Och det andas en sjuk tilltro till Folkhälsomyndigheten, trots att denna redan har bevisats ha fel - gång på gång på gång. Hade Regeringen bara struntat i FHM från början, och fattat sina beslut efter vad som gjorts i andra länder, så skulle vi inte ha haft en allmän smittspridning nu.

A och O när det gäller smittsamma sjukdomar, är att minska ner fysiska möten mellan människor så mycket som möjligt, överallt där det går. Och just att stänga skolor är en snabb, enkel och effektiv lösning för att få bort massor av interaktion mellan människor, utan att något annat omedelbart blir lidande.

För övrigt har jag sagt hela tiden, att skolorna egentligen inte behöver stängas helt, utan att de kan vara fortsatt öppna för de barn och tonåringar som av någon anledning bör vara i skolan. Det kan vara sociala skäl t.ex. (att soc vill att andra vuxna har koll på barn som bor med föräldrar som är opålitliga), och även att vissa barn inte bör lämnas ensamma hemma av någon anledning, och att ingen av föräldrarna kan vara borta från sina jobb (t.ex. i vården, äldrevården...). Hur eller hur, så är det viktigt att alla barn kan hämta ett lunchpaket varje dag, om de vill - för alla barn får inte mat hemma och det är sanningen.

Men i Sverige måste det alltid vara alla eller ingen. Man kan aldrig vara flexibel och smidig.
Tror du har fel, vi hade allmän smittspridning innan det ens fanns beslut att ta.
Men om du menar tvångskarantän för alla inresande från Kina, därefter Italien och därefter alla övriga riskländer tror jag du har en mycket optimistisk tilltro på vår gränskontroll.

Vi har en väldigt lång och besvärlig gräns att hålla och saknar helt enkelt resurser till detta, man hade kunnat stänga bron, stoppat alla tåg- och färjeförbindelser i teorin, med allt det kaos det skapat, men detta är beslut som i så fall behövts fattas på EU-nivå för att kunna hjälpa alla strandsatta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jolex
Hittills har italienimporten inte talat för det du säger. Viruset har spridits i en förväntad takt.

Sedan får du också tänka på att wuhan har en lägre folkdensitet än Stockholm. Stockholms folkdensitet är 3 gånger större. Man kan jämföra wuhan med Göteborg. Och även Göteborg har lite mer densitet.

Vad menar du med folkdensitet? Invånare per kvadratkilometer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in