2020-03-12, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Igår pratades det om 2 IVA patienter varav en dog. Hur kan det helt plötsligt vara 15-17 inlagda?

1. 40+ nya fall i Stockholm idag

2. Ingen som inte är kritisk testas

3. Alltså 40+ kritiska fall fram till lunch idah
Citera
2020-03-12, 22:37
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Om du kollar där så ser du att 68 898 står som friskförklarade, mot 4969 dödsfall globalt. Ja, Kinas data är betydande för statistiken för det var där det gick av stapeln.

Men ok, jag fattar vart du vill komma. Att Kina mörkar. Låt gå, men då får du också ta i beaktande att mörkertalet bland smittade påstås vara enormt.

När myndigheterna säger 600 smittade är det snarare många, många tusen. Men dessa kommer aldrig testas eller läggas in. Än mindre dö av det.

Jag tror att i slutändan är dödligheten mindre än befarat, även om många gamlingar dör på kort tid.

Att Italien säger att även 40-åringar vårdas på intensiven stämmer säkert, men de är en minoritet. Det kommer alltid finnas undantag. Det finns 20 åringar som dör av en Red Bull pga dåligt hjärta. Dessa skulle inte överleva covid-19 heller, förmodligen.

All fakta vi vet nu gör gällande att den absoluta majoriteten av de svårt sjuka, och dödförklarade, är äldre och sen tidigare sjuka och svaga. Detta i kombination med det stora mörkertalet bland smittade visar att vi ska vara glada att det inte är värre - och hoppas det inte blir värre.

Men som sagt, myndigheterna är redan borttrollade av covid-19 så det bådar inte gott i vilket fall. Det finns ingen som helst koll.
Du skrev att 97% var friskförklarade. Det var det jag citerade och ifrågasatte
Citera
2020-03-12, 22:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
I Lombardiet är medianen på intuberade människor 51.
Notera: Medianen.
Och man ser en trend på att yngre och yngre blir svårt sjuka.

Källa: ur munnen på ansvarig läkare för Corona enheten i Lombardiet i officiell intervju i engelsk tv.
https://youtu.be/9mrPHO-nkVE

Han säger ju 65 år, inte 51. Sedan nämner han en intuberad som är 20 år. Det är dock helt missvisande att ta ett exempel. I det enstaka fallet har ålder ingen betydelse.

Citat:
Sedan undrar jag på vilket sätt det är ok att "bara äldre" riskerar ett svårt tillstånd.
Varför fortsätter folk upprepa det?
Då kan vi väl bara gå ut och börja skjuta alla 70+ om det ändå är ok att dom dör?

Det är en upplysning, inte en uppmaning.
Citera
2020-03-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Igår pratades det om 2 IVA patienter varav en dog. Hur kan det helt plötsligt vara 15-17 inlagda?

Dom är bara inlagda mad förmodligen lite extra syre eller liknande, alltså inte kritiska/allvarliga.
Då förstår man att detta inte är en vanlig förkylning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quq
Helt fel.

Italiens 5% dödlighet ligger ju i att testerna är helt skeva, man skall ha i beaktning att merparten av dom smittade ej är bokförda.

Precis. Bra att du orkar. Jag har börjat tröttna att i denna tråd upprepa detta.
Jag är till 100% övertygad om att vi just nu, i Sverige har/har haft tusentals smittade. Den stora merparten går (eller har gått) hemma o hostar, kanske käkar lite ipren om de har feber, för att om några dagar vara helt återställda.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Nu har man officiellt gått ut med att det är påväg att ta slut på testkit, och att detta är anledningen till att man dragit ner på testningarna.

//Skalman

Varför ställdes inte motfrågan - vad har vi betalat skatt för då? Svaret är givetvis för att babbelurerna ska få sitt, men du hade fått höra något genus/feministiskt trams om solidaritet eller liknande. God natt Moder Svea, det var kul så länge det varade. Vi som får leva ses i ruinerna om en 3-6 månader, då ska hämnd utkrävas! Sköt om er.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Tack för den bilden Den behövdes i alla bedrövelse

Har ett minne om att det diskuterades att nikotin skulle skydda mot smittan på något vis, men hittar inte det nu. Någon som har info?

Har inte sett några sådana uppgifter från något annat än enstaka poster här där det snackats om rökare skulle vara mindre mottagliga vilket motbevisats redan.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/coronavirus-dangerous-smokers/
Citera
2020-03-12, 22:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
De kineser jag talat om säger att mörkertalet i Kina är 4 ggr mer både när det gäller smittade och döda.

Jaså, men de vet nog ingenting och gissar bara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Skolor börjar stängas i USA. Först ut är Maryland.
https://thehill.com/policy/healthcare/487319-maryland-confirms-community-spread-will-close-schools
Tre delstater har stängt ner helt.En av dem är Ohio. Tyckte dem sa att Harvard skulle stänga ner också.
Citera
Medlem
Happysmurfs avatar
Citat:
Svårt att lita på dessa siffror, blir egentligen mest gissningar.
Mörkertalet är såpass stort då det är omöjligt att bokföra alla.
Men Jaa, jag litar mer på Sydkoreas siffror än Italiens.

Jag litar fullständigt på Italiens dödstal. Men deras höga siffror beror ju på att sjukvården har kollapsat och svaga får dö när de egentligen kunde ha räddats.
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har du någon som helst källa som säger att 90 000 personer kommer avlida i Sverige? I så fall skulle den vara 90 gånger mer dödlig än vanlig influensa. Det är nu dokumenterat att många smittade får milda symptom. 500-1000 döda ser jag inte som osannolikt, men 90 000 har jag extremt svårt att tro på.

Av döma av den totala inkompetensen hos statliga myndigheter och den utbredda apatin och inkompetensen inom den svenska läkarkåren så skulle jag gissa på 500K döda i Sverige tills det blir allmän frivillig gräsrotskarantän av ren dödsskräck.

Det kommer att gå mycket fortare än vad ni tror för smittan att täcka hela folket eftersom tillväxten är exponentiell, och man blir inte immun efter genomgången infektion utan man kan bli återinfekterad och då blir det ännu värre än första gången. Om tre veckor borde vi börja ha våra första fall av återinfektion och då kommer medelåldern på de som dör att sjunka och då blir det panik på allvar. Till slut så kommer alla intensivvårdsplatser att vara upptagna av barn och tonåringar och ingen över 25 blir intuberad.
Citera
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Helt fel.

Italiens 5% dödlighet ligger ju i att testerna är helt skeva, man skall ha i beaktning att merparten av dom smittade ej är bokförda.

Jag vet inte hur de räknat fram procenten men tror klart att Italiens resa varit en del i beräkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in