2020-03-12, 22:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Byts andningsmask vid varje patient som testas ?

Förmodligen inte då vi skickade iväg en massa ansiktsmasker till Kina för o vara snälla innan coronan gjorde en u-sväng och tog sig hit istället. Så nu gäller det att prioritera.

Så fort skiten har lagt sig så får vi börja massproducera och bygga stora lager.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Drog just iväg ett mail till WHO där jag bad dem att sätta press på Sverige att vidta proaktiva åtgärder mot covid-19, får se om jag får svar, värt ett försök i alla fall

Bra! Vilken adress! Bra om många av oss gör det!
Citera
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Om man tänker efter lite.

Senast jag kollade var ca 97 procent av samtliga föregående fall av covid-19 friskförklarade. 3 procent har dött, majoriteten gamlingar och sjuka.

Av aktiva fall är 5 procent kritiskt sjuka, även här de flesta gamlingar och sjuka får man gissa. 95 procent är milt påverkade, uppvisar symptom eller bara smitta.

Därtill måste vi utgå från att mörkertalet bland smittade är många, många gånger större då endast en bråkdel har testats. Man kan hävda att det finns ett mörkertal bland döda också men sannolikt är det långt färre än smittade.

Många smittbärare kanske aldrig ens blir sjuka. Överhuvudtaget. De för bara smittan vidare.

Om det finns ett stort mörkertal bland smittade är dödligheten betydligt mindre än förfarat. Såvida inte viruset får ett ryck och växlar upp, och börjar döda fler procentuellt i förhållande till smittade/friskförklarade men riktigt där är vi inte än.

Det som är mer skrämmande än viruset självt är våra myndigheter. De är redan slutkörda och corona har inte ens börjat ha kul på riktigt ännu.

Jag tror också dödstalet är mycket mindre
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, det är är pest eller kolera och facit får vi ju aldrig. Ingen kommer någonsin få veta om hur många som hade dött utan dessa karantäner, och inte heller hur ekonomin påverkats då. Ingen vet heller hur många liv vaccineringen mot svininfluensan räddade, om ekonomin hade påverkats nämnvärt om den fått löpa fritt, heller inte hur många av narkolepsifallen som hade uppstått även utan vaccin.
Hatet mot Tegnell handlar till 99% om politik. Jag tycker också att vissa uttalanden från honom är lite märkliga, som att kulmen skulle nås förra veckan, när inget tydde på det. Men det är ett tydligt faktum att någon som på allvar är orolig för sin egen eller anhörigas hälsa, eller för den delen en ekonomisk krasch, skulle aldrig lägga så mycket energi på att spy ut hat över en statsepidemiolog på flashback.
Hade Tegnell agerat identiskt som han gjort, men istället varit utsedd av en SD-regering, så hade denna tråd närmast betraktat honom som en gud.

Fast det är ju uppenbart att Tegnell har haft fel igen och igen och igen.
Han är en svamlande dåre och hade blivit hatad oavsett politisk inriktning även om det är uppenbart att han är PK-skadad.
Varför utgår du från att alla som ogillar Tegnell är SD:are. Alla mina kompisar som sågar Tegnell totalt röstar på andra partier än SD.

Jag ger inte mycket för din analys, låg Aftonbladet-klass, haha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
Viktigt för dig i Stockholm

Sedan den 10 mars kommer kommuner, skolor och äldreboenden inte rapportera om eller bekräfta fall av Corona i verksamheten.

De hänvisar till Smittskydd Stockholm som sköter provtagning och smittspårning som där igenom informerar berörda.

Sedan den 11 mars gör smittskydd Stockholm inga provtagningar eller smittspårningar om en smittad inte är så kritisk så denna får vård på sjukhus.

Sedan beskedet från FHM den 11e har inga kommuner ändrat sina regler (för det får de inte)

Med andra ord kan dina barn på skolan vara utsatta för smitta, deras lärare och rektor veta om detta men de FÅR inte berätta det för dig.

Därför jag tog ungarna ur skolan den 10e. Skit att ha dem hemma för bråkar hela tiden men det går nog över till midsommar.

Tips! Sjuka pga ”lite snoriga” så säger ingen emot.

Jag tar ur mina ungar idag per den 12/3, oavsett vad regeringen imorgon säger och isolerar oss. Följt händelseutvecklingen allt för länge, jobbet kan jag sköta hemifrån.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fint med informativa sansade inlägg. Tack.

Annars svämmas det över av - i och för sig ibland roliga - dystopier. En del vältrar sig i undergångvisioner.

Det är ju bara ett nytt virus! Som man inte har botemedel mot. Vi har MÅNGA infektioner, virus, och sjukdomar utan botemedel och med stor dödlighet.

Om igen. Dödligheten uppskattas av FN organ till 1 % av de som insjuknar.
Den stora skadan av detta virus är och kommer att vara allt som görs för att försöka hindra dess spridning. Ironiskt nog.
Som om det skulle gå.

Men världen är inne i en hysteri. Kanske en nyttig sådan. Man slutar flamsa så mycket. Tar livet lite allvarligare. Inget ont som inte har något gott med sig.

Tack!

Sans är väl motiverat. Åtgärder som minskar spridningsrisken och som inte "kostar" för mycket är väl bra.

Jag skulle inte bli så överraskad om vi kommer att komma in i en recession som kan påverka ekonomin resten av året eller kanske i flera år. Inte som en följd av viruset utan som en följd av dom åtgärder som vidtas för att bromsa spridningen.

Det betyder inte att jag tycker att man inte ska vidta åtgärder. Men, jag avundas inte dom som ska avgöra vilka åtgärder som är lämpliga.

Om det finns mat i affärerna och cykelvägarna är öppna så kan jag hålla ut länge!

Om jag inte dör av att bli infekterad, men det är ju osannolikt. Så är det väl också för dom allra flesta?

Citera
2020-03-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Alltså inte undra på att man blir osäker när experterna sig. Nu på aktuellt SVT där professorn i infektion står framför en skärm där man prickat för olika symptom, och på Covid19 är inte nysningar iprickad.
Ändå säger senare professorn;

- Det smittar mest när man hostar och nyser

Känns som de har 0 koll.

Men man kan ju nysa även om nysningen inte beror på corona. Man kan få damm i näsan, pollen och lite så där. En del nyser ju hela tiden, vet inte varför, de bara gör det.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Har du förkylningssymptom? Gå inte till sjukhus, ring inte 1177.

Detta är till för dom som är sjuka, inte förkylda
Citera
Medlem
SoZRandoms avatar
Så... Vad är det som mörkas i bakgrunden av detta mediatrams om corona??
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Jag vill inte anklaga dig för att inte förstå. Kanske missuppfattar du bara.

Det är kanske snarare så att du, som sannolikt konspiratoriskt lagd, vill få något som inte är "mörkande" att verka vara det.
Citera
2020-03-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schleswig-Holstein
http://i.4cdn.org/pol/1584037625644.jpg

Inlägg av en person på det stora internationella forumet 4chan, publicerat den 31 Januari 2020. Inlägget är på engelska, personen har bekanta som arbetar inom WHO och inlägget som är nästan 1.5 månad gammalt förutspår sådant som skett nu de senaste dagarna/veckorna.

Intressant läsning.

Såg det precis när det kom. Är ingen foliehatt men det är svårt att inte reagera över hur exakt det har stämt både Italien och börsens timing är två extremt svårtippade saker. Speciellt börsen, den bär på utvecklingen i flera olika länder globalt.
Citera
2020-03-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Italien rapporterar om friska 40-åringar som blir svårt sjuka, italienska läkares råd till Sverige är att vi ska stänga ner allt innan det är försent.
Svenska läkarna i SVT aktuellt studion säger det inte är värre än en influensa, nästan enbart äldre som blir svårt sjuka och det finns ingen anledning att stänga skolor och andra offentliga platser.

Vem ska man lita på? 😷😷😷😷😷

40-åringar i Italien, som har fetma, räknas som friska. 40-åringar som röker räknas som friska. 40-åringar som har lite jobbigt med sin astma räknas ju typ också som friska. Det kan vara sådana exempel det handlar om.

Släng upp 1000 friska 40-åriga män på led.
10-20 av dem kan mycket väl reagera på detta virus av anledningar som ovan. Ingen vet.
Senast redigerad av teren 2020-03-12 kl. 22:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in