Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Fint med informativa sansade inlägg. Tack.
Annars svämmas det över av - i och för sig ibland roliga - dystopier. En del vältrar sig i undergångvisioner.
Det är ju bara ett nytt virus! Som man inte har botemedel mot. Vi har MÅNGA infektioner, virus, och sjukdomar utan botemedel och med stor dödlighet.
Om igen. Dödligheten uppskattas av FN organ till 1 % av de som insjuknar.
Den stora skadan av detta virus är och kommer att vara allt som görs för att försöka hindra dess spridning. Ironiskt nog.
Som om det skulle gå.
Men världen är inne i en hysteri. Kanske en nyttig sådan. Man slutar flamsa så mycket. Tar livet lite allvarligare. Inget ont som inte har något gott med sig.
Tack!
Sans är väl motiverat. Åtgärder som minskar spridningsrisken och som inte "kostar" för mycket är väl bra.
Jag skulle inte bli så överraskad om vi kommer att komma in i en recession som kan påverka ekonomin resten av året eller kanske i flera år. Inte som en följd av viruset utan som en följd av dom åtgärder som vidtas för att bromsa spridningen.
Det betyder inte att jag tycker att man inte ska vidta åtgärder. Men, jag avundas inte dom som ska avgöra vilka åtgärder som är lämpliga.
Om det finns mat i affärerna och cykelvägarna är öppna så kan jag hålla ut länge!
Om jag inte dör av att bli infekterad, men det är ju osannolikt. Så är det väl också för dom allra flesta?
–