2020-01-30, 19:50
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Menar du på allvar att människor redan går omkring med masker`?

Såg tre stycken på en kort stund idag. Två av dem asiater dock.
Citera
Medlem
Beundrar dessa modiga människor som vågar berätta - en lång film med film ifrån ett sjukhus ungefär i mitten. Situationen där bort verkar helt urspårad -utan tillstymmelse till kontroll på smitta och spridning. https://www.youtube.com/watch?v=5hFNOiCOLJ0&feature=youtu.be
Citera
Medlem
Nu kan man tyvärr bara konstatera att politiker och myndigheter kommer att låta pandemin dra över. De kommer inte att försöka begränsa spridningen, i synnerhet inte svenska politiker, som sätter personlig integritet före människoliv.

Nu är det helt upp till var och en att skydda sig. Blir man sjuk finns troligen ingen vård att få. Hur många som kommer att dö respektive överleva kan vi i nuläget inte ha en aning om. Statistiken från Kina är minst sagt bristfällig och motsägelsefull. Men det finns säkert mäktiga krafter som tycker detta är bra. Det blir mindre folk som belastar miljön. Eliten tror väl att de kan klara sig i vilket fall som helst. De har någon privat lyxkryssare, eller en bunker som de kan gömma sig i. Men risken finns att ekonomin kollapsar totalt och det blir anarki. Då kan ingen känna sig säker. Man kan bli skjuten bara för att någon tror att man är smittbärare.
Citera
2020-01-30, 19:51
Medlem
Hawxs avatar
Tänker att jag hoppar in nu med lite egna tankar kring detta efter att ha följt tråden från start. Jag förstår att många är oroliga, jag är orolig. Samtidigt kan vi inte jämföra vår situation här i Sverige med Kina och dess spridning av viruset. De lever som sagt i städer som har en större befolkning än vårt land. Därför försöker jag dela med mig av lite positiva tankar kring detta OM/när viruset når Sverige. Svenskar är överlag introverta vilket i detta sammanhang är helt perfekt. Undvik kollektivt, restauranger, offentliga toaletter med mera så kommer detta gå helt galant. Stay positive and be happy!
Citera
2020-01-30, 19:51
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Risken för spridning i Sverige är låg

Folkhälsomyndigheten bedömer risken för att sjukdomen ska spridas i Sverige som mycket låg. Men eftersom människor reser mycket kan det inte uteslutas att det kan dyka upp fall i vårt land också.
Spridas betyder rejäl smittspridning i deras språkbruk tror jag. Och det är nog inte så sannolikt. Men att enstaka fall kan komma hit via resenärer, det är väl mycket troligare än "kan inte uteslutas".
Citera
2020-01-30, 19:52
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Länk?

Thailand.
"Of the eight cases confirmed in Thailand, five have already been discharged and returned home to China. Three are still hospitalised in isolation but they are reported to be “out of danger” and recovering well."
https://thethaiger.com/hot-news/coro...ed-in-thailand

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Markerar du Australien så ser du. Källan vet jag dock ej.
Citera
2020-01-30, 19:53
Medlem
Det är ingen idé att spekulera, och i synnerhet inte om Sveriges eventuella funktioner.

Vi kan inte kontrollera knarksnuggling, trafficking, kriminella nätverk, papperslösa och vapensmuggling, och vår regering är ett skämt, både i kris och medvind.

Hur fan ska vi tackla detta?

Jag skulle vilja se Löfven rida ut en pandemi i Sverige ... Eller nä, det vill jag inte förresten.

Vi får väl göra som vanligt i lilla Svea rike, rulla tummarna och se vad som sker.

Det är vi bra på.

Ryssland har tydligen stängt Kinagränsen, och WHO utlyser globalt nödläge.

Detta är inte över på länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu kan man tyvärr bara konstatera att politiker och myndigheter kommer att låta pandemin dra över. De kommer inte att försöka begränsa spridningen, i synnerhet inte svenska politiker, som sätter personlig integritet före människoliv.

Finns ju flera exempel där myndigheter infört karantän. WHO ska hålla presskonferens och möjligheter till nya vaccin undersöks. Dessutom har myndigheter evakuerat egna medborgare från Wuhan.
Citera
Medlem
GROKNAK.Ankbondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
lite oroande är att Inga filmer dykt upp inifran Kina,
det beror väl pa nagot??
Ja det är det som oroar mest just nu. Kommunistiska diktaturer brukar glida en del på sanningen i sådana här lägen så vem fan vet hur många högar med lik det ligger där just nu. Stämmer uppgifterna däremot så känns det inte överdrivet läskigt dock.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Känns som att Japan är ett land att hålla reda på:

- 1 fall: 15/1
- 1 fall: 24/1
- 1 fall: 25/1
- 1 fall: 26-27/1
- 3 nya fall: 28/1 (inklusive en person smittad i Japan)
- 6 nya fall: 30/1 (inklusive 3 som tagits hem från Wuhan)

Japan har officiella 14 fall, så det finns ett till som kommit de senaste 2 dagarna.

Tyskland och Australien är mer intressanta. Japan tar hem över 400 personer från Wuhan som kommer få fallen där att peaka (troligen).
Citera
2020-01-30, 19:55
Medlem
Snubchurps avatar
Hur går det för viruset?
Citera
2020-01-30, 19:55
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawx
Tänker att jag hoppar in nu med lite egna tankar kring detta efter att ha följt tråden från start. Jag förstår att många är oroliga, jag är orolig. Samtidigt kan vi inte jämföra vår situation här i Sverige med Kina och dess spridning av viruset. De lever som sagt i städer som har en större befolkning än vårt land. Därför försöker jag dela med mig av lite positiva tankar kring detta OM/när viruset når Sverige. Svenskar är överlag introverta vilket i detta sammanhang är helt perfekt. Undvik kollektivt, restauranger, offentliga toaletter med mera så kommer detta gå helt galant. Stay positive and be happy!

Hoppas du har rätt. Men om man tar exempelvis pandemin 1918 som exempel (med ungefär samma R0-tal, dvs smittsamhet som nu eller faktiskt något lägre) så letade den sig precis runt hela jordklotet. Till den minsta isolerade by. Och detta var 1918...

Högst dödlighet i Sverige var det faktiskt i avlägsna byar uppåt Norrland. Kan bero på att dessa befolkningar hade sämre immunskydd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in