Citat:
Ursprungligen postat av
Vilarosa
Varför har detta blivit så fruktansvärt svårt för svenskar??? Då menar jag etniska likaväl som utlänningar som är anpassade.
Det är inte en retorisk fråga.
Jag undrar verkligen hur det har blivit så att folk i andra nationer, mycket fattigare med lägre standard och utbildning, har större förmåga till att granska och se igenom sina myndigheter, än svensken. Dom har ingen makt och blir skjutna på gatan om dom yttrar sig kritiskt. Men svensken vågar inte ens säga något i fikarummet, trotts att vi har folkstyre. Svensken vågar inte ens ifrågasätta i tanken. På sin höjd gillar man någon jävla artikel på facebook, läser lite på flashback, eller tittar på uppdrag granskning. Sen stängs hjärnan av igen.
Vad är det som har hänt här?
Vi skiljs åt från våra föräldrar i tidig ålder och umgås ytterst för lite med våra föräldrar. En slags separation på tidig basis.
På dagis/skola så har något av de 20 barn tur att lyckas bli lärarens favorit. De andra barnen går ihop och hänger på rasterna, där de bildar (onaturliga) familje-lika band sinsemellan, men pga samma ålder så kommer också konkurrens in i bilden, där acceptans i gruppen hänger på vem som är vackrast, starkast osv.
Mobbingen avtar heller inte när de vuxit upp, utan tar sig bara i mer sofistikerade uttryck: Tänk sjuklöverns mobbing t ex.
I en vanlig familj så finns - pga naturliga orsaker - en större chans för ett barn att känna sig välkommen, oavsett hur den är och känner att den får ge uttryck för sitt genuina jag och inte kolla av med en massa okända människor gällande vad man får och inte får säga.
Sverige är nog antagligen det mest extrema landet på den fronten, där man tar ifrån medborgarna dess individkänsla redan från barnsben. Därför bryr sig inte de yngre idag - i normal utsträckning - ifall de äldre dör av detta. De emotionella banden har sedan länge tynat bort och den egna klanen är obefintlig.