2020-03-12, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
*23-årig fotbollspelerska dör i Corona https://archive.li/RQEby

Men nej, sluta ljuga. Det var en annan kvinna med samma namn som gick bort, det var inte fotbollsspelaren.

https://www.nytimes.com/2020/02/28/world/middleeast/coronavirus-iran-confusion.html
Citera
2020-03-12, 01:39
Medlem
doggydees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
51/7382 ger 0,7% dödlighet. Med 189000 testade känns detta land ganska väl-testat....
ca 70.000 personer om en befolkning är på 10 miljoner. (ungefär som vi, varav nästan 2 miljoner är över 65år)

Snarare 30% dödlighet. Endast 150st som har friskförklarats ju.
Citera
2020-03-12, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Som jag sa förut, jag hoppas det förblir bara en förkylning, men ha respekt för smittan. Blir ni värre, var redo att kontakta sjukvård. Sedan, även om ni förblir ganska friska, så smittar ni lika lätt och lika "hårt" så att säga som en person som är riktigt lungsjuk i corona. Ert tillstånd gör inte viruset mindre farligt. Så ta inga risker förrän sjukvården HELT bedömt er friska.

vi rör oss inte i samhället......är orolig för min sambo dock......hon är inte så stark som hon brukar, fan riktigt illa med henne, jag har har ringt 1177 såklart, grejen är att hon är sjukvårdpersonal själv
Citera
2020-03-12, 01:40
Medlem
Tänker åka och hamstra lite imorn, och funderar om man kan använda en uvc lampa (reptil lampa som orsakar hudcancer på människor) för att liksom scanna av alla produkter och kläder?
Citera
2020-03-12, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Men herregud, i stort sett alla virus utom norovirus dör av handsprit. Detta kan du enkelt få reda på med google. Men eftersom du förmodligen inte klarar av det så klistrar jag in första bästa här:

https://whatkillsit.com/virus/do-hand-sanitizers-work-and-can-they-kill-human-coronavirus/

Obegripligt var alla dessa träskallar kommer ifrån som påstår att handsprit inte fungerar. Tror ni att sjukvårdspersonal skulle använda det om det bara var skrock eller?

Skitsnack det är många virus som är okänsliga mot handsprit.

Prova döda calicivirus med det tex...
Citera
2020-03-12, 01:41
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggydee
Snarare 30% dödlighet. Endast 150st som har friskförklarats ju.

För tidigt att säga. Tar lång tid att friskförklaras. Glöm inte alla som aldrig testas och bara får mindre symptom, de hamnar inte ens i statistiken. Hursomhelst är 30% på tok för hög siffra.
Citera
2020-03-12, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Var detta jag tänkte mest på, gnuggar man helt enkelt inte bara runt skiten om man bara kör bareback handsprit på sina corona smittade händer?!
Viruset består av fett vilket handsprit löser upp, det är mer troligt att du skvätter runt viruset när du tvättar händerna med tvål,använder du tvål skall den ha så högt ph värde som möjligt, flytande tvål har oftast lägre ph än fasttvål.
Citera
2020-03-12, 01:42
Medlem
Citat:
Corona virus testkits är dyra, staten har andra saker att lägga ner pengarna på, tror dem flesta vet vad.

Absolut, det kan jag inte förneka
Hvis alle hadde hatt mulighet til å teste seg, og det hadde vist seg at feks 70 000 personer i Norge var smittet, og alle de personene måtte være i karantene. Det hadde blitt en situasjon som ikke myndighetene ønsker, tror jeg. Det er jo også sagt at man regner med at ca 70% av befolkningen i Norge kommer til å bli smittet (om jeg ikke husker feil).
Citera
2020-03-12, 01:43
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Var inte längesedan man inte skulle ut o simma efter man ätit mat för att man får kramp drunkar och dör.
Heller inte längesedan man blev sjuk och får virus om man inte har jacka på sig på vintern.

Att handsprit dödar virus och bakterier är självklart, MEN TILL DEN NIVÅN som ni påstår, som om det vore värsta mirakelmedicinen så är det väl för i helvete bara dricka massa vodka & gå runt med handsprit och skvätta omkring sig så är saken biff!

Skillnaden är att det är vetenskapligt belagt. Och av just den anledningen vet man att clostridiebakterier och calicivirus (norovirus) står emot handsprit. Corona-virus (t.ex. vanliga förkylningsvirus) dör av sprit. (Korrekt är egentligen att säga att de förstörs. Virus betraktas inte som levande organismer då de saknar metabolism).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vilarosa
Varför har detta blivit så fruktansvärt svårt för svenskar??? Då menar jag etniska likaväl som utlänningar som är anpassade.

Det är inte en retorisk fråga.

Jag undrar verkligen hur det har blivit så att folk i andra nationer, mycket fattigare med lägre standard och utbildning, har större förmåga till att granska och se igenom sina myndigheter, än svensken. Dom har ingen makt och blir skjutna på gatan om dom yttrar sig kritiskt. Men svensken vågar inte ens säga något i fikarummet, trotts att vi har folkstyre. Svensken vågar inte ens ifrågasätta i tanken. På sin höjd gillar man någon jävla artikel på facebook, läser lite på flashback, eller tittar på uppdrag granskning. Sen stängs hjärnan av igen.

Vad är det som har hänt här?

Vi skiljs åt från våra föräldrar i tidig ålder och umgås ytterst för lite med våra föräldrar. En slags separation på tidig basis.

På dagis/skola så har något av de 20 barn tur att lyckas bli lärarens favorit. De andra barnen går ihop och hänger på rasterna, där de bildar (onaturliga) familje-lika band sinsemellan, men pga samma ålder så kommer också konkurrens in i bilden, där acceptans i gruppen hänger på vem som är vackrast, starkast osv.

Mobbingen avtar heller inte när de vuxit upp, utan tar sig bara i mer sofistikerade uttryck: Tänk sjuklöverns mobbing t ex.
I en vanlig familj så finns - pga naturliga orsaker - en större chans för ett barn att känna sig välkommen, oavsett hur den är och känner att den får ge uttryck för sitt genuina jag och inte kolla av med en massa okända människor gällande vad man får och inte får säga.

Sverige är nog antagligen det mest extrema landet på den fronten, där man tar ifrån medborgarna dess individkänsla redan från barnsben. Därför bryr sig inte de yngre idag - i normal utsträckning - ifall de äldre dör av detta. De emotionella banden har sedan länge tynat bort och den egna klanen är obefintlig.
Citera
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Skitsnack det är många virus som är okänsliga mot handsprit.

Prova döda calicivirus med det tex...

Jaha och hur är det relevant för om handsprit fungerar på coronavirus eller inte?
Citera
2020-03-12, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg fant en nyere artikkel som omhandler det jeg nevnte:
.

Precis! Ett land kan inte räkna med att slippa undan en epidemi ens med mycket drastiska åtgärder. Däremot kan man förlänga processen och jämna ut topparna, som du skriver. Sverige ligger antagligen bra till med låg allmän smittspridning än så länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in