2020-03-12, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Läser om detta hela tiden. Tusentals som konstaterats "friska" från corona blir sjuka igen av viruset.
https://archive.li/Gv1iu
http://archive.is/V6IgT
https://archive.li/HjykE

Tusentals?
Du skickar en twitterlänk sedan en länk där bristen på antikroppar diskuteras. Du kan bättre.
Citera
2020-03-12, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av babymamacita
Menar så klart inte att du är svag person heller, bara för att man har oro och hypokondri så gör det inte en till sämre person eller svag, verkligen inte och har aldrig varit min intention att vara nedlåtande. Ber som sagt om ursäkt och hoppas att du inte tog något personligt.

Ja, det är självklart viktigt att folk förstår sig på att viruset inte är att skämta bort. Tycker folk har reagerat väldigt starkt i Sverige och det är förmodligen en bra sak, så länge folk inte grips av panik. Jag själv är mer rädd för vad paniken kan göra med människor än själva viruset. Forskare har inte hittat något som skulle tala för att viruset är livsfarligt eller långvarigt skadligt för friska människor, vare sig du är 20 eller 50. Det är en stor majoritet som är sjuka sedan innan och som är äldre som stryker med, tragiskt det med så klart.

Det viktigaste är att man är noga med sin hygien och inte besöker äldre människor i onödan nu till en början, men inget tyder på att du bör oroa dig gällande dig själv och din långvariga hälsa.

Gör dig själv en tjänst nu, lägg undan datorn och gör något annat som inte får dig att må dåligt.

Ja, dags att sova, stor dag imorgon, då får jag veta om jag får jobba hemma några veckor eller om jag ska sluta, vilket jag gör om jag får ett blankt nej.
Citera
2020-03-12, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Men herregud, i stort sett alla virus utom norovirus dör av handsprit. Detta kan du enkelt få reda på med google. Men eftersom du förmodligen inte klarar av det så klistrar jag in första bästa här:

https://whatkillsit.com/virus/do-hand-sanitizers-work-and-can-they-kill-human-coronavirus/

Obegripligt var alla dessa träskallar kommer ifrån som påstår att handsprit inte fungerar. Tror ni att sjukvårdspersonal skulle använda det om det bara var skrock eller?

Lätt att googla, absolut, men ingen självklarhet att handsprit dödar alla virus per automatik. Personen som frågade är lat men inte korkad.
Citera
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Känns inte riktigt rätt att räkna så, det är 7382 fall Nu, men man får inte viruset och dör samma dag. Du får iaf gå tillbaka minst en vecka (egentligen lite lågt räknat) och jämföra antalet fall då med antalet döda nu.

Italien ger ju skrämmande siffror, ca 3000 fall för 7 dagar sedan, ca 800 dödsfall nu, dödlighet på nästan 1 fjärdel av de konstaterade fallen. Men här får man väl gissa och hoppas att man helt enkelt bara testat och hittat en bråkdel av fallen.

Intressant att sydkorea kan testa 189000 personer men sverige säger stopp efter en bråkdel.
Det tror jag är det mest rimliga antagandet. Annars så skulle det vara en dödlighet på 25%. Inte omöjligt men om så vore fallet borde andra länder rapportera liknande siffror, vilket jag antar att dom inte har gjort, eller?
Citera
Medlem
Citat:
Sent onsdag kveld har minst 14 universiteter og høyskoler sendt ut melding til sine studenter om at undervisningen ikke vil gå som normalt i dagene fremover, for å begrense spredning av viruset.
Skolene vil i stedet tilby nettbasert undervisning.

Du finner oversikten her. https://www.noroff.no/nyheter/nytt-fra-noroff/945-noroff-stanser-all-campus-undervisning-flyttes-til-nettstudier
https://direkte.vg.no/coronaviruset/videos/193795
Har det kommet noe informasjon om at barneskoler ev stenges?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfgh31
Skolor och universitet i Saudiarabien är stängda, men inte här i Sverige. Vilket jävla skämt att vi fortsätter här som om ingenting har hänt. Man inför restriktioner på andra platser i samhället men inte inom utbildning, vad är skillnaden med att vistas i studiemiljö än på andra platser? Inte direkt så att man är förskonad för att man är i den miljön.

Det ger inte särskilt mycket effekt. Människor under 20 år får väldigt lätta symptom om ens symptom överhuvudtaget. Ju mindre symptom du har desto mindre smittar du. Men man kommer nog att stänga ändå.
Citera
2020-03-12, 01:33
Medlem
Citat:
Men herregud, i stort sett alla virus utom norovirus dör av handsprit. Detta kan du enkelt få reda på med google. Men eftersom du förmodligen inte klarar av det så klistrar jag in första bästa här:

https://whatkillsit.com/virus/do-hand-sanitizers-work-and-can-they-kill-human-coronavirus/

Obegripligt var alla dessa träskallar kommer ifrån som påstår att handsprit inte fungerar. Tror ni att sjukvårdspersonal skulle använda det om det bara var skrock eller?
Första är att tvätta händerna med tvål och vatten sen avsluta med handsprit annars gnuggar du bara runt skiten!
Citera
2020-03-12, 01:33
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:

Var inte längesedan man inte skulle ut o simma efter man ätit mat för att man får kramp drunkar och dör.
Heller inte längesedan man blev sjuk och får virus om man inte har jacka på sig på vintern.

Att handsprit dödar virus och bakterier är självklart, MEN TILL DEN NIVÅN som ni påstår, som om det vore värsta mirakelmedicinen så är det väl för i helvete bara dricka massa vodka & gå runt med handsprit och skvätta omkring sig så är saken biff!
Citera
2020-03-12, 01:35
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Första är att tvätta händerna med tvål och vatten sen avsluta med handsprit annars gnuggar du bara runt skiten!

Var detta jag tänkte mest på, gnuggar man helt enkelt inte bara runt skiten om man bara kör bareback handsprit på sina corona smittade händer?!
Citera
2020-03-12, 01:36
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Att handsprit dödar virus och bakterier är självklart, MEN TILL DEN NIVÅN som ni påstår, som om det vore värsta mirakelmedicinen så är det väl för i helvete bara dricka massa vodka & gå runt med handsprit och skvätta omkring sig så är saken biff!

Ingen har påstått att det är mirakelmedicin, men det är bättre att ha än att inte ha.
Citera
2020-03-12, 01:36
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Det tror jag är det mest rimliga antagandet. Annars så skulle det vara en dödlighet på 25%. Inte omöjligt men om så vore fallet borde andra länder rapportera liknande siffror, vilket jag antar att dom inte har gjort, eller?

Corona virus testkits är dyra, staten har andra saker att lägga ner pengarna på, tror dem flesta vet vad.

Citat:
Ingen har påstått att det är mirakelmedicin, men det är bättre att ha än att inte ha.

Absolut, det kan jag inte förneka
Citera
2020-03-12, 01:38
Medlem
Så trött på alla som skriver att ni hellre smittar folk än stannar hemma av olika anledningar.. Saknar ni helt empati? Usch.

Iallafall håller Trump snart tal om Covid i the Oval Office, kl 21 washington tid dvs om antingen 30 minuter eller 90 minuter (orkar inte kolla tidsskillnaden just nu), jag kommer iallafall kolla om jag är vaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in