2020-03-13, 01:46
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Det är du som har noll förståelse för ekonomi och hur viktigt det är för ett samhälle.

Kolla vad som händer när vi hamnar i en djup ekonomisk kris vad gäller självmord, brottslighet, skilsmässkor, psykiskt och fysiskt välbefinnande och hundratals andra variabler.

COVID-19 är en fjärt i rymden mot vad en ekonomisk depression leder till. HINT: KOLLA VÄRLDSKRIGEN.

Okej, först, jag sålde all mina aktier för en månad sen. Var jag dum då?

Men du har en poäng, det här kommer få konsekvänser.
Citera
2020-03-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Är du dum eller? Viruset dödar 50-60 åringar. Detta är fullt friska gubbar som jobbar konstruktion och gruva, läkare och kirurger, dom är tillräckligt unga för att spöa skiten ur en liten bög som du. Det vore en väldigt hård smäll på samhället om vi förlorar tusentals av dem.

Nej. Om man inte har någon allvarlig sjukdom så har man inte så mycket att oroa sig för om man är under 65. De som dött under 65 har oftast allvarliga hjärt eller lung problem.
Citera
2020-03-13, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Norge hade igår 169 nya fall. Idag 0. Kanske en indikation på att deras kraftfulla lockdown har effekt.
Noll idag? Driver du, de står ju 171+ på worldometer-sidan. Sen att de skulle uppdatera varje sekund är otroligt. Du får avvakta med dina slutsatser tills de uppdaterar skulle jag säga.
Citera
2020-03-13, 01:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Utan att vara en virolog eller ens läkare, ja. Likväl så är han din favoritkälla.

Favoritkälla har jag aldrig påstått, dock en seriös källa därför att jag vet att han vet vad han talar om, jag lärde mig mycket av det i grundskolan, dock är han pedagogiskt duktig, bra att ha som stöd i diskussionen så slipper man traggla basic här, bara att hänvisa.

Vill du diskutera Dr Campbell i detalj eller vilka källor som är mina favoriter kan du ju öppna trådar för det, jag har inte mer att tillägga i den här frågan, ta sista ordet, jag bjussar.
Citera
Medlem
Pk
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JukeMyPuke
Den enda i tråden med lite intellekt. Helt otroligt hur svensken beter sig vid lite panik. Paniken är problemet, inte viruset. Människan är så otroligt smart men trots detta är vi lika dumma som en flock bufflar i panik. Helt sjukt. EN PERSON på 80 år har dött och folk beter sig som att jorden går under.

Värst av allt är att i Italien har NÄSTAN ENDAST 80+ människor dött. Detta är otroligt tragiskt såklart. Men snälla, behåll er rationella hjärna här. Stänga ner samhället för att 1 80åring i Sverige kolat vippen. hahaha..låt mig andas.

Om vi inte stänger ner skolorna och 1000 personer dör är det fortf en samhällsekonomisk vinst för staten.

Men vi kommer max ha typ 100 dödsfall, varav ingen i arbetsför ålder.

Klåpare.

Värst av allt är att alla som skriker att överkonsumpion suger är de som bunkrat upp..

Du inser väl att människor är oroliga för var detta slutar inte över att 1 person har dött i Sverige, andra länder kan få samma problem som Italien. Därför så måste vi få smittspridningen att gå långsamt så att sjukvården hinner med.
FHM och Tegnell lyckades med motsatsen, ridå.

Du är klåparen och det råder ingen panik, lär dig skilja på panik och oro.
Citera
2020-03-13, 01:49
Medlem
Gretanols avatar
Vore det inte bättre om man stängde in alla pensionärer hemma i 1 månad + de över 60 och lite sämre i skick?

Resten skulle vänta sig som värst en lite tuffare flunsa.
Citera
2020-03-13, 01:50
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Favoritkälla har jag aldrig påstått, dock en seriös källa därför att jag vet att han vet vad han talar om, jag lärde mig mycket av det i grundskolan, dock är han pedagogiskt duktig, bra att ha som stöd i diskussionen så slipper man traggla basic här, bara att hänvisa.

Vill du diskutera Dr Campbell i detalj eller vilka källor som är mina favoriter kan du ju öppna trådar för det, jag har inte mer att tillägga i den här frågan, ta sista ordet, jag bjussar.

Jag vill bara att du ska sluta hyckla.
Citera
2020-03-13, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gretanol
Vore det inte bättre om man stängde in alla pensionärer hemma i 1 månad + de över 60 och lite sämre i skick?

Resten skulle vänta sig en som värst lite tuffare flunsa.

Det kan man tycka, men det kommer nog bli uppenbart om några veckor varför man inte gjort så.
Citera
2020-03-13, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Om 9 av 10 länder i Europa stänger sina skolor, men Sverige gör det inte för Bagdad Bob Tegnell säger att det inte funkar, då har han alltså rätt? I en korrekt demokrati hade vi infört undantagstillstånd för 2v sedan punkt! Med utegångsförbud och hela skiten plus militären, vare sig du vill eller ej, det är ett krisprotokoll. Till dina liberala åsikter hade vi sagt: HÅLL KÄFTEN! Då kanske vi ff hade varit vid liv som nation. Italien bad oss göra det, igår tror jag. Tror du de pratar ur nattmössan eller av erfarenhet? Retorisk fråga!

Anders Tegnell är Sveriges främsta expert på smittspridning. Han är ingen politiker som säger det du tycker om att höra och han är definitivt ingen Bagdad Bob. Vem som har rätt eller inte avgörs inte av hur många som säger något. Nej, 9 av 10 stänger inte sina skolor. En massa länder som inte gör det. Tycker du att det verkar ha fungerat för Italien? De är ju för fan det land som misslyckats sämst i hela världen. Ska vi lära oss av dom?

Barnen är inte en riskgrupp. Inte ett barn i hela världen har dött av Corona. Var ska barnen vara när de inte är i skolan? Jo, tex hos mormor och morfar eftersom mamma och pappa jobbar. Mormor och morfar är de som vi absolut inte vill ska smittas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Ja precis. Vi kommer ha max 100 dödsfall.

I Italien påstås 85% av de döda vara över 80%.
I Kina drabbades folk hårt pga redan dåliga lungor pga rökning/dålig miljö av trafik och marknära utsläpp av industri/trafik.

NI är alla media-dockor som inte kan tänka själv. FHM har handlar HELT rätt och jag tycker det är synd de måste vika sig för svenska pöbeln
Citera
Medlem
wedonthavetimes avatar
Alt 1. Antingen försöker vi stoppa viruset.

Alt 2. Varje frisk person i Sverige köra rysk-roulette med en pistol som har 1 kula i en 500 patrons revolver. Och när sjukhusen har havererat så blir det 1 kula i en 250 patrons revolver.

Vem vill börja med att klicka av revolvern mot tinningen? Eller är ni inte så tuffa nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in