2020-03-11, 22:37
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Kan bero på VAR man testar också. Norge testar väl på Oslos flygplats på inresande från riskområden? Då lär man fånga många. Det gör inte Sverige
Har du källa på att det utförs kontroller på Gardermoen? Jag vet att det inte gjordes tidigare men har ingen koll på hur det ser ut idag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoomy
Av någon outgrundlig anledning lever en majoritet av svenskarna inte i verkligheten. Varför tillåter man passagerarna lämna planet utan några som helst restriktioner?!!?? https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Det är inte heller rimligt att man från regeringens och folkhälsomyndighetens sida är så pass handlingsförlamade och veka när tiden håller på att rinna ut. Bara massa tomt snack om "oro". Agera istället som våra grannländer och resten av världen gör.

Hahaha!!! Sverige i ett fucking nötskal!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför skall man bunkra mat? Finns det risk att livsmedelaffärerna stänger snart eller?

Alla hyllor kommer bli tomma, alla lastbilschaufförer och övrig personal kommer sjukanmäla sig efter att läst denna tråd av psykiskabesvär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Tro mig

Ica kommer ha öppet hela denna vecka, nästa vecka och veckan därpå. Till och med om 5,6,7,8,9,10 veckor kommer Ica ha öppet
Du har säkert rätt men noterade idag på min lokala ICA att folk bunkrade lite. Tvättlappar, blöjor, konserver, toapapper, kaffe osv. Om vi får en lockdown som i Italien kommer säkert leveranserna till livsmedelsaffärerna påverkas. Svårt att veta vilka varor det kommer att bli brist på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Alla experter är faktiskt rörande överens om att de inte vet dödligheten ännu. Alla siffror som florerar är gissningar.

Intressant artikel i DN igår (öppen):
https://www.dn.se/nyheter/sverige/italiensk-professor-uppmanar-sverige-stang-skolor-stall-in-evenemang/

Ca5% mortalitet i Italien enligt siffror i artikeln. Även om artikeln stödjer tesen att vi lär oss mer om sjukdomen dag för dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Om man räknar på genomsnittlig ökning i % Sverige vs Italien de senaste 10 dagarna så blir resultat=
Italien 22,1 %
Sverige 45,6 %
Tänkvärt...

Ha, tror du Italien kan/hinner testa alla smittade med milda symptom i nuläget?
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Vi har haft drygt 20 år på oss med SARS

Jag säger inte emot dig. Jag förmedlar bara vad experter på WHO säger.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Tvål och vatten funkar bäst och så är det med det.
Sluta sprid massa nojja din jävla hypokondriker. Hela du är äcklig

Non offense taken många är stressade.

Tänk på att du råder fler än dig själv med tips vilka inte är kliniskt beprövade/används av smittskyddspersonal/vårdpersonal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Ja det låter ju sannolikt att de kommer kunna räkna dessa någon dag...

Uppskatta. Eller hur tror man uppskattar konsekvenser av en vanlig säsongsinfluensa exempelvis?
Citera
Medlem
Bum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför skall man bunkra mat? Finns det risk att livsmedelaffärerna stänger snart eller?
Inte jättekul att gå och handla om man insjuknar allvarligt eller om man vill försöka hålla sig frisk.
Citera
2020-03-11, 22:38
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TooL
Orkar du länka? Rena djungeln.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-03-11, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Jag räknade på de officiella siffrorna tidigare idag. I Italien så ligger det på ca 6% och kina runt 3,5-4% och mellan 3-4 är det vanligaste när jag kollade på lite slumpmässiga länder.

Men Italien är annorlunda från ex Sverige där man bor tillsammans med äldre. I Sverige kan det både vara en fördel och en nackdel med äldreboenden. Kommer smittan in så dör säkert väldigt många men om det inte kommer in så är det rätt lugnt

Case fatality rate blir så ja, vilket är lika vettigt att räkna på som återstående mil på en startad bil under tiden du tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in