2020-03-11, 22:24
Medlem
Det finns väl 7 varianter av corona, behövs det ett vaccin som ska stå emot alla lär det bli knepigt.
Citera
2020-03-11, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Med all respekt att du vill hjälpa. Akta dig för fel information i ett läge som detta.

Folk kan basera viktiga vägval på dina antaganden.

10% Ethanol försvinner snabbt i luften.

Resultat verkningslöst. Farligt. Du tror att tex händer är descinficerade.

Inför kirurgi/under kirurgi används stora mängder 95% speciell handsprit i pump tub, detta för att säkerställa bortom allt tvivel att handskar händer är kontamineringsfria.

https://www.schuelke.com/gb-en/products/desderman-pure.php

Sveriges bästa alternativ här är DAX 85% handsprit.

Folket behöver pumpen på 600ml, vilken är påfyllnadsbar.

Dax tillhandahåller även större dunkar 1 respektive 5 liter att fylla på pump refillen.

Rekommenderar inte Handsprit med under 70% ethanol. Samt INTE handsprit med gulliga "aloe vera" eller annat trams i.

Går du ner under 70% ethanol behöver du rigorösa mängder för att säkerställa en kliniskt descinficerad yta/område. Och det är just kliniskt rent som eftersöks när vi har att göra med Covid-19.

Alltså går du under 70% ner mot 50% ethanol (sett förpackningar med denna halt säljas), behöver sprita fler gånger för att eliminera fettbundna partiklar vid användning i situationer du inte har tillgång till tvål och vatten.

På vårat jobb har vi pre operativ handsprit. Det dödar det mesta törs jag lova

Men det är ju sjukvårdsmaterial så osäkert om sånt finns på stan,apotek osv ?
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Jag och ett dussin här, man blir ofta kallad för idiot om du motsätter folk i tråden

Endel kommer med fakta taget ur luften med egna uträkningar om dödstal.

Alla har olika uträkningar om dödssiffran endel kör 50% i Italien, andra kör med digerdöden.

Optimistiska synpunkter som stämmer citeras aldrig.

//
S
Även negativa synpunkter som stämmer citeras väldigt sällan också har jag märkt av egen erfarenhet.
Ni som tror att detta kommer att gå relativt smidigt. Beräkna alla de som INTE har coronasymtom allra helst av de äldre som försöker komma fram på 1177.
Skrev tidigare om en ung tjej nyinflyttad till Stockholm som försökt ringa 1177 i över två dygn. Ikväll kom ambulansen, ca tre dygn senare, dessutom utan skyddskläder fast hon hade hög feber och rejäl hosta.

Hur blir det nästa vecka? Folk kan faktiskt att börja dö hemma av allehanda akuta sjukdomar som stroke, hjärtattacker osv. Om det vill sig illa.
Citera
Medlem
mind_crazys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag tror att Erdogan har hållit gränsen, gjort det alla domedagsprofeter i tråden ständigt påpekar, därför har Turkiet endast ett fall.

Framtiden för utvisa vem som har rätt eller fel.

Jo för Erdogan lär man kunna lita på
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.02.18.20024364v1.full.pdf

Här har du något att läsa

Jag har läst den och ställer återigen frågan:
Hört talats om peer review? Idiot x2
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Människor som fått corona har uppvisat kraftig sänkning av T-cellerna
Ja det är riktigt att man funnit det hos en del patienter men absolut inte hos alla.

Jag hittar inte artikeln nu men ska länka den om jag hittar igen den. ( Har litet ont om tid just nu. Önska ratt dygnet hade 48 timmar ).
Citera
2020-03-11, 22:26
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
.

Det finns hopp om att viruset muterar. Det kan bli värre eller mycket bättre. Det brukar ju ändå bli så att en drabbad art som människan kan utveckla motstånd. Om inte denna försvarsmekanism hade funnits, ja då hade mänskligheten varit utdöd. Se Digerdöden, till slut blev man immun. Den farsoten kom också österifrån har jag läst någonstans.

Fast blev man det. Digerdöden var väl pest.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Galet att evenemang med över 500 personer ställs in medan skolor fortfarande hålls öppna.

Men du måste ju förstå att det viktigaste är att alla människor går till sina jobb på varje pris !
Citera
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag tror att Erdogan har hållit gränsen, gjort det alla domedagsprofeter i tråden ständigt påpekar, därför har Turkiet endast ett fall.

Framtiden för utvisa vem som har rätt eller fel.

Nja jag är väldigt skeptiskt till det, då turkarna behöver turisterna. Aldrig att dom stängt gränserna då hade dom gått i ”konkurs”.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg vet ikke, men kan det hende at flere er testet i Norge og at det derfor er flere bekreftet smittet i Norge enn i Sverige?
Kan bero på VAR man testar också. Norge testar väl på Oslos flygplats på inresande från riskområden? Då lär man fånga många. Det gör inte Sverige
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Ja men alltså, sluta åka buss. Däremot blev jag riktigt nära på att skälla ut någon på bussen idag eftersom jag ska ha någon som är sjuk en stund. Jag funderar på om man ska gå istället för att åka kollektivt dit jag ska men en resa tar inte bort flera. Jag oroar mig aldrig för egen del eftersom jag haft ett särskilt gott immunförsvar hela livet även om det försämras med åldern. Har alltid kunnat skött sjuka barn och hälsat på sjuka människor. Många som reagerar på det genom mitt liv att jag typ aldrig smittats. Men man verkar bli känsligare med åren, är fortfarande ändå inte rädd för influensor eller msgsjukor eftersom de brukar hoppa över mig. Så man hamnar väl i respirator som kompensation 😂

Nä men ta det lugnt och flytta på dig när någon är hostig eller ohygienisk.

Du vet aldrig när du ska dö. Jag lider av existentiell ångest periodvis och en influensa är inte en orsak till att väcka sådan. Men man ska vara rädd om riskgrupperna. Blir osäker eftersom jag heller aldrig smittar människor normalt, om jag ändå inte ska undvika människor med sjukdomar för säkerhets skull.

Nej, man vet aldrig, det kan hända något galet, men man vet ändå ganska säkert om man kommer bli gammal eller inte. Utsätter man sig aldrig för risker + lever hälsosamt och inte har sjukdomar i släkten, borde jag bli gammal, alla mina mor/farföräldrar blev 90+. Gammelfarmor blev 100.

Virus som detta är wildcards som kan sabba ens planer. Därför är det så farligt och otäckt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Detta är väldigt underligt och oroande. För som sagts ikväll på presskonferensen, det ska inte vara en resursfråga, vi har gott om pengar. Den enda rimliga förklaringen är väl att smittspridningen har gått för långt? Det finns alldeles för många länder med smitta, alldeles för många människor som skulle behöva provtas - därför orkar man inte och ställer in det. Man hoppas att smittade människor ska stanna hemma istället.
Så jag förmodar att man kommer estimera totala antalet smittade framöver utifrån de som smittats och kommer till sjukhus utifrån någon schablonprocent av hur många smittade som tar sig till sjukhus i genomsnitt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in