2020-03-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Folk var likadana i början av feb. Då skulle vi ha flera 100 smittade i mitten av feb och de första döda.
En dag får dom rätt och det kommer höras.

Jag vill inte förminska det allvarliga i detta virus men läser man flashback ska vi räkna med 20% av Sveriges befolkningen stryker med enligt diverse hemmasnickrade formler eller med anonyma twitterkonton som källor osv.

Nu tycker jag du överdriver. Konsensus om jag läser här är att drygt 3% av rapporterade fall kommer att avlida och en stor majoritet av dessa kommer att vara i äldre åldersgrupper. Det verkar ju vara i sin ordning enligt många här. Jag tror inte det kommer att vara långt från sanningen. Inga källor är idag tillförlitliga så det är svårt att avgöra, så klart.

Vad ska ni självgoda yngre själva göra när ni blir gamla? Skjuta skallen av er eller köra rullatorn över kanten till helvetesgapet?
Citera
2020-03-11, 12:14
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Jag trot förtroendet beror på att vi har bättre framförhållning än Tyskland. Där förväntar man 58 miljoner smittade.

Jag kan nästan lova att. vi inte får se så många smittade som 58 miljoner i Sverige.

Bättre framförhållning? Tysklands sjukvård är hästlängder bättre förberedd än Svensk sjukvård. Kolla bara hur SÖS och Karolinska gått på knäna UTAN detta. Även andra sjukhus har haft de tufft länge.

Sen bor det ju fler invånare i Tyskland, per capita skulle jag tro att Sverige kan se liknande siffror.
Citera
2020-03-11, 12:14
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Om alla skolor stängs ner så är det minst en förälder till barnet som inte jobbar.
Hur tänker du att organisationen Sverige ska fungera då menar du?
Eftersom foliehattarna här inne redan skriker "tomt i hyllorna på Ica, PANIK!!", hur ska de/ni ha det?
Tror ni att samhällsfunktioner fungerar av sig självt? Barn..

Jag tycker att FHM kunnat sköta saker något bättre men jag tackar ju alla gudar som finns att det finns vuxna vid spakarna och inte dessa barnhjärnor som flashbackarna i den här tråden verkar vara.
Vi har förstått att du tycker så, du behöver dock inte fortsätta att tjata samma skit hela tiden. Det ändrar ingenting, har du inget bättre för dig?

Ni är några stycken som skiter ner er av mani över att få attackera ”flashbackstereotyper” men fattar ni inte att ni också blivit flashbackstereotyper med ert motvallshorande? Byt skiva, för fan.
Citera
2020-03-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Följdfrågan är då hur länge vi håller samhället nedstängt? När öppnar vi upp det igen? Om en vecka, en månad eller ett år? Vad finns det för garantier för att Covid-19 inte återigen kommer börja spridas?

Den sista frågan är retorisk; några garantier finns inte och så fort vi öppnar upp samhället återkommer viruset och vi är tillbaks på ruta ett.

Om man drar ut på det så funkar det bättre för sjukvården och samhället i stort. Så att lugna ner det hela är väl värt det även om antal smittade skulle vara exakt lika många.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reservation
Skiter i dig. Tänk på de som är äldre som du potentiellt kan smitta om du skulle bära på viruset själv.

Jag stack till gymmet men såg genom rutorna att det var väldigt lite folk. Jag skippade träningen, gick inte in i lokalen. Min "förkylning" kan vara pollenallergi. Jovisst skall man ta hänsyn till andra, jag står aldrig och nyser rätt ut i luften. Jag känner mig faktiskt bättre nu efter att ha ätit en apelsin, jag får nog lätt en psykisk förstärkning när jag är småkrasslig och känner efter. Tråkigt att missa träningen men det kommer bättre tider.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
I Norden ligger Island värst till vad gäller coronasmittade per miljoner invånare, ja, de ligger, förmodligen, värst till i världen. (Kan vara bra att veta för den som planerat att fly Coronaviruset och ta sig till "en isolerad ö" )

Sedan följer:

Norge, Damnark Sverige, och slutligen Finland, som ligger bäst till i Norden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Här i Växjö är det jättelånga köer på vårdcentralen för testning av coronasmitta, på ett ställe (Hovshaga) så långa att de sträcker sig utanför entren.

Dra av det vilka slutsatser ni vill.

De som inte hade corona innan de ställde sig i kö kommer nog att ha det efter besöket.

Smart. Kvalificerat. Kompetent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Är man läskunnig? Detta är ju en förklaring på att skiten går under radarn såklart. Varför sitter du och påstår en massa skit du har noll insikter i? Vad fan är det för fel på er? Vad tror ni att ni uppnår med all desinformation?

Livsfarliga råd till vården och samhället om risker med coronaviruset
Påståendet att asymtomatiska bärare inte är smittsamma är mycket kontroversiellt. Centers for Desease Control and Prevention (CDC), den amerikanska motsvarigheten till Folkhälsomyndigheten, skriver på sin hemsida bland annat att »Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this occurring with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads«.
http://xn--lkartidningen-bfb.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/

Half of secondary virus infections occur in incubation period: study
https://english.kyodonews.net/news/2020/02/255501851d48-half-of-secondary-virus-infections-occur-in-incubation-period-study.html

Sverige bör byta strategi för att bromsa spridning av coronaviruset
http://xn--lkartidningen-bfb.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/

Singapore har skolorna öppna. Varför har de inte mer än 166 fall tror du?
Citera
2020-03-11, 12:16
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Är väl inget att förvånas över? De flesta smittade svenskar var sportlovsfirare som var iväg med familjen. Därav många barn.

I Italien misstänks smittan ha spridits bland äldre pga dålig hantering på sjukhus.
Fast om så många svenskar smittats när de var där måste ju smittan finnas "ute i samhället". Inte bara bland äldre på sjukhus. För jag tror inte att ålderdomshem och sjukhus är där svenskar spenderar mest tid när de är i Italien.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Här i Växjö är det jättelånga köer på vårdcentralen för testning av coronasmitta, på ett ställe (Hovshaga) så långa att de sträcker sig utanför entren.

Dra av det vilka slutsatser ni vill.

Slutsatsen är ju att folk har gått på myten om att det skulle vara ett dödsvirus och att man kommer dö på studs om man får det. 98 % här inne är ju både hypokondriker och domedagsprofeter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Googla pollenkollen och skriv in ditt län.

Det var ett bra förslag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Jobbar på multinationellt företag i vad man kan säga är en Internationell Svensk stad.
Massa asiater och Indier och allt möjligt.
300 pers i matsalen varje dag.

Känns ju fan inte bra detta men företaget har inte gått ut med någonting..
Vad fan är det med detta landet.

Man kommer ju få corona inom snar framtid såvida vi inte börjar arbeta hemifrån eller något.

Det ska man väl förhoppningsvis klara av men att absolut INGENTING görs.
Inte ens info om att tvätta händer osv.

Så jävla kass land

Vad har det med saken att göra att det är asiater och indier och allt möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in