2020-03-11, 04:46
Medlem
Grollarens avatar
"British health minister diagnosed with coronavirus"

https://news.rthk.hk/rthk/en/component/k2/1513701-20200311.htm?spTabChangeable=0
Citera
2020-03-11, 04:49
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Mkt bra, ligger helt i linje med tips som en läkare gav mig för några dar sen -- han sa testa hålla andan i en halvminut samt bälga i sig mycket vatten (borde inte vodka vara ännu bättre, corona-uslingarna dör ännu mer?).

En grej till, en israelisk medicinprofessor i TV rekommenderade att suga på halstabletter kontinuerligt, sväljandet hela tiden gör att det spolas rent i svalget = färre virus som kan sticka ner i lungorna och bråka.
Får mig att tänka på detta gamla inlägg:

(FB) Stor risk att bli magsjuk i Thailand?
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Ta med dig en liter Fernet Branca. Otäck italiensk sprit som är ytterst kompetent som magmedicin. Finns på alla flygplatser.

Dra i dig en sexa Fernet på morgonen innan frukost och en sexa på kvällen innan middag. Denna enkla metod är bombsäker, jag har praktiserat den många gånger utan att bli sjuk. När jag däremot slarvat med kuren har jag oftast blivit sjuk åtminstone en dag av Asienvistelsen.

Walesaren Connor Reed påstod sig ha huskurerat sig själv med varm whiskytoddy och honung:

https://www.dailymail.co.uk/news/article-7959643/First-Briton-contract-coronavirus-claims-shook-infection-hot-toddy-whisky.html
Citat:
The first Briton to contract coronavirus in Wuhan claims he shook off the deadly illness with a hot toddy after refusing antibiotics.

Connor Reed, a 25-year-old English teacher from Wales, was stricken by the virus around two months ago. He had taken himself to hospital in the Chinese city after struggling to breathe with a severe cough.

Mr Reed, from Llandudno, said: 'I used the inhaler which helped control the cough and drank a hot whisky with honey until that ran out.'

He told The Sun: 'It's an old fashioned remedy but it seemed to do the trick. I did refuse to take the antibiotics the doctors prescribed me because I didn't want to take any medicines.'
Citera
2020-03-11, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
en 500 mg tablett använde de i Kina per dos.

Det visade sig vara mycket effektivt mot Corona där iaf.

Men det kanske blir dyrt om alla ska få det, så bättre att säga att det är ett rävgift kanske, blir billigare så.
Nej dyrt är det nog inte. Det är urgammalt och inte vidhäftat med nåt kostsamt patent. Jag tror inte heller att det är någon raketforskning som krävs för att koka ihop det.

EDIT: Sen var jag kanske lite väl hård i mitt omdöme genom att kalla det "rävgift" men jag vet att patienter kan bli rejält illamående av det. Men hellre lite uppkastningar än COVID-19, kanske?
Senast redigerad av NurseRatched 2020-03-11 kl. 04:53.
Citera
2020-03-11, 04:50
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Japan har 510 fall o 10 döda.

Thailand 50 fall o 1 död.

Lilla San Marino har lika många fall som Thailand o dubbelt så många döda.

Den vita fläcken på kartan över södra Thailand får mig att misstänka att man medvetet tystar ned det hela för att rädda vinterturist säsongen.

Hoppas jag har fel.
Nej du har rätt.
Citera
2020-03-11, 04:54
Bannlyst
Godmorgon du sköna nya värld.

Om det inte fanns respiratorer, har man räknat på vad dödstalen möjligtvis skulle ligga på då?

Det säger mer om virusets faktiska potential. Hur skulle dödstalen se ut om detta skett på 1700 talet?
Citera
2020-03-11, 04:56
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Dom tillhör A-laget liksom Singapore och Taiwan.

Både Hong Kong o Singapore är statsstater på relativt små landområden.

Ingen av dem är en konsensusdemokrati utan styrs med ”fast hand” med medborgarnas väl i första rummet. De är effektiva o välutbildade.

Sjukvården i dessa statsstater är i toppen av världsklass ligan.

De är vana att hantera smittor o tar dessa på största allvar. Både myndigheter o befolkningen.

Europeiska turister i Hong Kong märker att många bär masker o tror att det är hypokondriker. Det är svårbegripligt för många att de bär mask för att inte smitta andra.

Hong Kong stängde gränsen mot fastlandskina väldigt fort. O jag tror inte Kinas ledning protesterade märkvärt denna gång.
Citera
2020-03-11, 04:57
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Om det inte fanns respiratorer, har man räknat på vad dödstalen möjligtvis skulle ligga på då?

Det säger mer om virusets faktiska potential. Hur skulle dödstalen se ut om detta skett på 1700 talet?
Virusets potential 1000 ggr värre än dom vanliga.
Citera
2020-03-11, 05:02
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart

Utan annan vård än en tub Treo o sängliggandes hemma = 4-9% dödlighet.

1700-talet troligtvis 10-15%

Men det är en ren killgissning.
Citera
2020-03-11, 05:03
Medlem
kredos avatar
Citat:
Både Hong Kong o Singapore är statsstater på relativt små landområden.

Ingen av dem är en konsensusdemokrati utan styrs med ”fast hand” med medborgarnas väl i första rummet. De är effektiva o välutbildade.

Sjukvården i dessa statsstater är i toppen av världsklass ligan.

De är vana att hantera smittor o tar dessa på största allvar. Både myndigheter o befolkningen.

Europeiska turister i Hong Kong märker att många bär masker o tror att det är hypokondriker. Det är svårbegripligt för många att de bär mask för att inte smitta andra.

Hong Kong stängde gränsen mot fastlandskina väldigt fort. O jag tror inte Kinas ledning protesterade märkvärt denna gång.
Du har helt rätt att dom jobbar hårt enligt en plan och resultat uppvisas av dom stora länderna berömmer jag Putins Ryssland som har relativt få fall sist 19 par dagar sen "closed gates"funkar bra till skillnad Eu väst "open gates".
Citera
2020-03-11, 05:09
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
en 500 mg tablett använde de i Kina per dos.

Det visade sig vara mycket effektivt mot Corona där iaf.

Men det kanske blir dyrt om alla ska få det, så bättre att säga att det är ett rävgift kanske, blir billigare så.

Det finns inte, och har aldrig någonsin funnits ett botemedel mot virus.
Det enda man kan göra är att ge kroppen hjälp att andas och hoppas på att immunförsvaret tar hand om skiten.
Det finns inget vaccin och ingen bot. Vaccinet ligger minst 12 månader bort, och blir antagligen värdelöst i samma stund det kommer ut, då viruset muterar.
Citera
2020-03-11, 05:10
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kredo
Du har helt rätt att dom jobbar hårt enligt en plan och resultat uppvisas av dom stora länderna berömmer jag Putins Ryssland som har relativt få fall sist 19 par dagar sen "closed gates"funkar bra till skillnad Eu väst "open gates".

Va?
Hur kan du berömma ett land som du inte har den blekaste aning om hur många fall de har?
Eller menar du att de ska ha beröm för att de har SAGT att de inte har det?
Citera
2020-03-11, 05:12
Medlem
Citat:
Japan har 510 fall o 10 döda.

Thailand 50 fall o 1 död.

Lilla San Marino har lika många fall som Thailand o dubbelt så många döda.

Den vita fläcken på kartan över södra Thailand får mig att misstänka att man medvetet tystar ned det hela för att rädda vinterturist säsongen.

Hoppas jag har fel.

Thailand har garanterat högre siffror men tror dom ändå har bra koll jämfört med dom Europeiska länderna.

Känner en som jobbar inom sjukvården i Thailand. Sjukhusen är inte överbelastade i alla fall. Men har hört lite.

För några veckor sedan kom en grupp thailändska universitetsstudenter tillbaka från en resa till Sydkorea. Några av dom blev sjuka efter resan och testades för Corona, alla prov var negativa enligt sjukhuset men dom ligger fortfarande kvar på sjukhuset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in