2020-03-11, 09:37
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Allt det där nommer ändå hända och väldigt många kommer dö. Det måste vara bättre att vidta drastiska åtgärder och stoppa spridningen!

Eller ska 200 000 svenskar sätta livet till?
Tja, eller så kommer det inte hända, det är väl det som är tanken, att undvika det så länge det går dessutom är det också bättre att avakta tills behovet är överhängande. Jag bor i Region Uppsala där vinhar åtta smittade. Dessa är ju i nån sorts karantän. Även om det finns konspiratörer som tror att vinhar fri smittspridning i hela sverige i stor utsträckning så säger ju fakta nåt annat, nämligen att risken för smitta just nu är väldigt liten. Så att ta till överdrivna åtgärder är bara dumt.
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Han har varit väldigt fel ute. "Om skolorna stänger nu, vad ska de då görs när det riktiga utbrottet kommer?". Hela poängen med att vidta proaktiva åtgärder är ju att man ska slippa, eller åtminstone förskjuta, ett stort utbrott.

Att stänga skolorna nu innebär inga problem alls. Det är bara fördelar. Det i princip bara två månader kvar på vårterminen och det består mestadels av prov. Lärarna kan sätta betyg ändå. Från slutet av maj är det ändå bara aktiviteter, städning och trams.

Det är bara åk. 9 och åk. 3 på gymnasiet som får slutbetyg. Dessa kan ordnas ändå på det underlag lärarna har. Det är inga livsavgörande kunskaper eleverna går miste om på två månader och sedan kommer sommarlovet på 10 veckor, Det är alltså utmärkt läge att stänga skolorna nu och ha utrotat viruset fram till höstterminen.

Skolan är ingen samhällsviktig verksamhet och Sverige lider ingen nämnvärd ekonomisk skada att stänga skolorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prigogine
Med foliehatten påmonterad så verkar detta ju närmast vara en medveten handling från ledarskiktet. Om de i sin tur har fått order från högre ort kan man också fundera över.

Att allt skulle kunna förklaras med inkompetens ter sig faktiskt mindre troligt än foliehattstänket, enligt undertecknad.

Spännande tider hur som.

/K

Ska vi gissa att de tog Arlanda Express till centralen och en snabb fika innan de åkte hem?
Citera
Medlem
peggypugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Inga universitet är stängda. Till och med sjuksköterskestudenterna och läkarstudenterna går på sina kliniska placeringar på sjukhus över hela landet, precis som om ingenting hade hänt.
Ja men VARFÖR? Och vad krävs för att de ska stängas ned? Diverse gymnasium i innerstan har ju stängt.
Citera
Medlem
Jag har känt mig småförkyld i 3 dagar nu. Tidigare har det visat sig i alla fall när det gäller mig att en småförkylning skyddar från influensa. När mina arbetskamrater fick vanlig influensa som ändå var allvarlig, då slapp jag helt och fortsatte med mina småförkylningar.

Nå vad tror Ni, kanske är det bra att släppa fram en vanlig förkylning och man blir skyddad? Om 15 minuter skall jag till gymmet. Jag tror inte på att bara undvika folksamlingar men jag behöver ju inte smyga mig på folk och gå för nära. Skall bli intressant att se hur många som tränar, men det är off topic.
Citera
2020-03-11, 09:39
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det kommer att öka långsammare nu, inte för att smittspridningen givet minskar utan för att man allt mer övergår till att bara testa svårt sjuka.
Vi skär alltså ner på testningen, antal upptäckta fall minskar men mörkertalet och den verkliga spridningen ökar?
Och förr eller senare flyter de svårast sjuka upp på sjukhusen med andningsbesvär, otestade och först då testar man dem, eller skickar man in dem i den överfyllda corona-salen direkt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Hittar inget om det på den länken.

Står ganska långt ner. "Vi har tidigare testat på vida indikationer.." och sen nått om att man nu bara ska testa svårast sjuka.
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Har några drabbats och dött av viruset här i norra Europa ännu?

Går det att skydda sig/undvika att smittas på nåt sätt?

Det kommer dö betydligt fler allmänt sjuka och äldre av att de inte kommer få vanlig omsorg än av själva viruset. All hemtjänst och dylikt som är helt avgörande för att massor äldre ens ska få mat kommer slås ut.
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Har vi fortfarande över 350 smittade i Sverige men inte en enda person som har friskförklarats? Det är jävligt skrämmande.
Var bor de smittade - mest i storstäderna eller?
Citera
2020-03-11, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peggypug
Ja men VARFÖR? Och vad krävs för att de ska stängas ned? Diverse gymnasium i innerstan har ju stängt.

För att myndigheterna inte vill det!!!
Citera
2020-03-11, 09:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Jag tror att än så länge är de flesta smittade i Sverige välbeställda svenskar som har varit på skidresa eller är närstående till skidresenärer.

Den stora faran är när det börjar anlända potentiella smittbärare från Iran. Dessa är med stor sannolikhet inte alls så välinformerade, samarbetsvilliga eller måna om sin omgivning som de välbeställda Svenskarna från norra Italien.

De bor ofta trångbott i stora familjer i utanförskapsområden och många rör sig i folktäta sammanhang som t.ex. moskeér. De har också för vana att kräva vård vid ganska triviala symtom och kommer definitivt inte ta någon hänsyn till vilka konsekvenser det kan bli av att besöka allmänna vårdinrättningar som aktiv smittohärd.

Det är när DENNA grupp smittas i större utsträckning som det kommer att bli kaos på riktigt.
Det har ju redan börjat.

Det gör mig förbannad, på de styrande som inte informerar i ENS EN PROMILLE tillräckligt omfång.

. Varför måste jag läsa på Flashback om att numret där man ringer för test är 113 113 och att man absolut inte ska gå självmant till akut/vc och smitta ner svaga människor?

Hur många iraniersvenskar har tagit till sig denna information? De ser inte på svenska kanaler, osv.
Varför har de inte kontrollerats direkt när de kom från Arlanda?
Citera
2020-03-11, 09:41
Medlem
Michael Osterholm belyser verkligen allvaret över Covid19 med FAKTA när han gästade Joe Rogan experience igår. Gott folk, välinvesterad 1 timme och 30 minuter.

https://www.youtube.com/watch?v=E3URhJx0NSw&t=1s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in