2020-01-30, 01:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prismatix
Våra myndigheter är fan inte sanna!
De sågar ansiktsmasker och meddelar istället att lösningen på att inte dra på sig viruset är:

"– Som privatperson är det bättre att du undviker nära kontakt med personer som hostar eller nyser, säger Karin Tegmark-Wisell på Folkhälsomyndigheten"
(artikel i Aftonbladet, vägrar länka)

Har det införts några former av åtgärder för att människor ska kunna undvika sjuka människor? Nej, tvärtom ska vi alla åka kollektivt som packade sillar om morgnarna. Barnen skall lämnas på förskolan, den värsta smitthärden som finns och ingen uppmaning finns att jobba hemifrån för den som kan. Herregud. Blir så sjukt trött på detta lala-land.

Eftersom smittan inte förekommer i Sverige ännu, så vore det förkastligt av myndigheterna att rekommerndera något annat än vad som Formligen gäller, tycker Du inte?
Citera
2020-01-30, 01:04
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
https://www.thelancet.com/pb-assets/Lancet/pdfs/S0140673620302117.pdf

Kort sagt, lungorna fylls med vätska och du drunknar helt enkelt.
Citera
2020-01-30, 01:05
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
7811 bekräftade fall nu. Hur ska detta sluta tro ni? Anmärkningsvärt att ingen dött av viruset utanför Kina. Möjliga slutsatser?

Jepp! Där ökade antalet bekräftade fall just med ytterligare 610.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

För få fall utanför Kina än. Bör bli nåt inom de närmsta dagarna.
Citera
2020-01-30, 01:06
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kan det vara så enkelt att de 15 svenska medborgarna i Hubei faktiskt inte vill åka till Sverige?

Har de framfört krav eller önskemål om att bli hämtade?
I Aktuellt visades en svensk student som sa att hon anmält till ambassaden att hon vill åka hem om möjlighet ges.
Jag tycker UD är lite lustiga som säger att de inte vet om det blir hemtransport. De borde kunna säga om de är emot det, eller för, eller om det är svårt att besluta eftersom det finns skäl både för och emot. Eller om det förhandlas med andra EU-länder om det får rum svenska medborgare i deras plan. Jag säger inte att det finns något självklart riktigt beslut här, men jag tycker de kunde säga lite klarare var de står just nu. Det de säger låter mer som "Ingen aning, ingen kommentar".
Folkhälsomyndigheten hade en representant i Aktuellt. Hon verkade mena att det nog inte finns så stor anledning för oss till oro. Men det var inte jättelätt att tolka. När det gällde Kinaresor verkade hon inte tycka man ska låta bli, förutom när det gäller det värst drabbade området. Hon talade om att undvika smittade personer (as if you knew), och hon sa ungefär att om man känner oro ska man göra si och så, men det var lite som om varje person själv ska bedöma om man behöver oroa sig. Och så är det väl också, men av myndigheten önskar man ändå en bedömning om skäl för oro föreligger. Här blev det mer som om individen själv ska välja, ungefär som man väljer premiepensionsfond. Jag tror myndigheterna har en hyfsad riskbedömning, men de är inte jättestyva på kommunikation.
Citera
2020-01-30, 01:06
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja, Wuhan enbart har jag inte fått några siffror på, det är skumt har du några aktuella siffror?

För enbart Wuhan 2261 sjuka i lunginflammation orsakat av coronavirus, en ökning med 356 sedan igår. Siffrorna för Hubei (och dess städer inklusive Wuhan) presenteras löpande här:
http://wjw.hubei.gov.cn/fbjd/dtyw/
Citera
2020-01-30, 01:07
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liarsenic
7811 bekräftade fall nu. Hur ska detta sluta tro ni? Anmärkningsvärt att ingen dött av viruset utanför Kina. Möjliga slutsatser?

Att det kommer med tiden. 2a och 3e generationen smittade utanför Kina har inte hunnit få symptom än eller har symptom i tidig fas. Det är lömskt. Nu börjar en del hoppas på att smittan är snällare utanför Kina. Det tvivlar jag starkt på tyvärr.
Citera
2020-01-30, 01:09
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Eftersom smittan inte förekommer i Sverige ännu, så vore det förkastligt av myndigheterna att rekommerndera något annat än vad som Formligen gäller, tycker Du inte?

Jag håller med, men har du aldrig hört talas om att mota i grind.
Det kostar knappt något extra men resultatet är avgörande och varför inte. Som man säger, better to be safe then sorry.
Citera
2020-01-30, 01:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Antal svenskar som bor i Hubei var faktiskt inte det intressanta (vet ej var du fått den siffran ifrån)
Huruvida de vill bli hämtade eller ej får du själv ringa UD för att få svar på

Om du inte fattar kontentan av mitt inlägg utan kommer med irrelevanta frågor så scrolla förbi mina inlägg eller håll käften

Det har jag postat en gång, SVT, och deras källa är UD. Men det har du såklart inte haft tid att läsa, har ju haft fullt upp med att störa våra myndigheter idag, ursäktligt.

Kontentan av ditt inlägg som jag i all välmening kommenterade är att din uppfattning om svenska myndigheter är att de är usla, de har inte förstått det du har förstått.

Att du i kontexten nämner att UD inte flyger hem de 15 i Hubei till Sverige, att andra länder har gjort en annan bedömning talar för att du du anser dig veta bättre.

Röd vecka?
Citera
2020-01-30, 01:10
Medlem
siffrorna stiger oroväckande snabbt nu
https://3g.dxy.cn/newh5/view/pneumonia?scene=2&clicktime=1579582238&enterid=157 9582238&from=singlemessage&isappinstalled=0
Citera
2020-01-30, 01:12
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Tror att viruset bara är farligt i Kina och att det förlorar sin potential när det kommer utanför.. därav inga dödsfall utanför Kina.

När en smittad från Kina reser ut och smittar någon annan i t.ex Finland så har du inte samma dödliga virus som när du smittas i wuhan

2% dör. Det krävs alltså i snitt 50 personer smittade för ett dödsfall. Vi har inte 50 smittade personer utanför Kina ännu.
Citera
2020-01-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet

Men om den inte redan gör det så kommer den absolut att göra det ifall inte restriktioner beordras - bla stängd flyglinje inkommande från Kina. De kan väl åtminstone bry sig om att ta reda på om de som anländer på dessa plan är smittade eller ej.

Till skillnad från Kina har vi möjligheten att vara prokativa, men vi klantar bort den chansen
Senast redigerad av Prismatix 2020-01-30 kl. 01:18.
Citera
2020-01-30, 01:14
Medlem
CHALLETVAERVIGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Man säger att kinesen som sitter isolerad i finska Lappland har kommit i kontakt med 15 personer som ska hållas under observation.

Jag har svårt att förstå hur man räknas fram den siffran när kinesen har åkt runt i Finland som turist..

Eller hur och dem hade varit i Norge innan och kinesen är inte ensam det är tusentals som reser till norra Finland vintertid...
Senast redigerad av CHALLETVAERVIGG 2020-01-30 kl. 01:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in