Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Kan det vara så enkelt att de 15 svenska medborgarna i Hubei faktiskt inte vill åka till Sverige?
Har de framfört krav eller önskemål om att bli hämtade?
I Aktuellt visades en svensk student som sa att hon anmält till ambassaden att hon vill åka hem om möjlighet ges.
Jag tycker UD är lite lustiga som säger att de inte vet om det blir hemtransport. De borde kunna säga om de är emot det, eller för, eller om det är svårt att besluta eftersom det finns skäl både för och emot. Eller om det förhandlas med andra EU-länder om det får rum svenska medborgare i deras plan. Jag säger inte att det finns något självklart riktigt beslut här, men jag tycker de kunde säga lite klarare var de står just nu. Det de säger låter mer som "Ingen aning, ingen kommentar".
Folkhälsomyndigheten hade en representant i Aktuellt. Hon verkade mena att det nog inte finns så stor anledning för oss till oro. Men det var inte jättelätt att tolka. När det gällde Kinaresor verkade hon inte tycka man ska låta bli, förutom när det gäller det värst drabbade området. Hon talade om att undvika smittade personer (as if you knew), och hon sa ungefär att om man känner oro ska man göra si och så, men det var lite som om varje person själv ska bedöma om man behöver oroa sig. Och så är det väl också, men av myndigheten önskar man ändå en bedömning om skäl för oro föreligger. Här blev det mer som om individen själv ska välja, ungefär som man väljer premiepensionsfond. Jag tror myndigheterna har en hyfsad riskbedömning, men de är inte jättestyva på kommunikation.