2020-01-30, 00:34
Medlem
AnnoyedDuDes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, det står någonstans att de hade en karantänanläggning färdig iordningställd i Alaska, och om någon hade varit sjuk vid landningen, så hade den personen satts i karantän i Alaska i två veckor. (Kanske alla i planet, eftersom det ju hade kunnat smitta i flygplansluften under resan.) Alaska är ju det perfekta stället för en karantän, eftersom det är så ödsligt med stora avstånd till andra människor, och dessutom så kallt att virus inte trivs där.

Ok, jag har inte sett något om karantän i Alaska, det även ut som att den Amerikanska pressen har missat det.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/01/29/coronavirus-outbreak-wuhan-china-americans-flight-arrival-california/4607093002/
Citera
2020-01-30, 00:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
170 döda nu

Gillar inte att vara den som är den men källa?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Alla hålls för observation efter att dom blivit symptomfria.

Borde vara smartare att hålla dem under observation tills dom blivit symptomfria. Men fattar vad du menar.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Rimligen så borde vi ha viruset innanför våra gränser i nuläget.

Klart att vi har...

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sanslöst nonchalant av våra myndigheter. Har per telefon pratat med Hälsovårdsmyndigheten idag som tydligen verkade nerringd av folk som var oroliga, personen sa i princip inget förutom att de följde de riktlinjer som regeringen gav. Ringde Socialdepartementet och pratade med en väldigt trevlig tjej men informationen var tyvärr god dag yxskaft= Vi skiter i er
INFO
- Sveriges experter bevakar noggrant utvecklingen av viruset.
- Svenskar boende i Hubei provinsen står i kontakt med UD
- Det finns inga planer på att evakuera svenskar från Hubei
- Att andra länder vidtar åtgärder beror på att deras experter gör en annan bedömning än svenska
- Rådet till oss som är oroliga är att följa svenska myndigheters uppdateringar

Så det är som vanligt - Help yourself

Bra att du tjatar på dom i alla fall!

Samma snömos som alltid, alltså. Det här är det mest arroganta:

- Att andra länder vidtar åtgärder beror på att deras experter gör en annan bedömning än svenska

...och dessa utländska experter är då idioter, allihopa. Eller..?
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Upprepar min fråga: Har du datum?

Om du har datum - på vilket sätt stödjer det din hypotes om att viruset enbart smittar sent i inkubationsfasen (här krävs fler fall - data - än det nämnda fallet)

De svaren får vi först när företagets ytterligare 40 anställdas provresultat offentliggörs.
Until then, we know nothing.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det jag menar är att virusets förmåga att sprida sig verkar avta. Personer smittade i Wuhanprovinsen verkar höggradigt smittsamma, personer som smittas direkt av människor från Wuhanprovinsen för även dessa smittan vidare. Frågan är om virusets förmåga att sprida sig vidare sedan börjar avta? Det är det som tiden får utvisa.

Indeed.
Citera
2020-01-30, 00:38
Medlem
KinaTorterarSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du behöver inte utveckla, det var ett miljöpartistiskt skämt men jag tycker att Gui Minhai gott kan dela cell med Dawit Isaak om du frågar mig, Sverige ska inte lägga sig i Kinas interna angelägenheter eftersom det inte finns något för oss att vinna på det. Kina nuddade Gui sist, de får hantera honom som de önskar, kanske råka nysa honom i ansiktet och adda ännu en gnällig kines till statistiken? Det finns vissa fördelar med att vara en diktatur, att strunta i mänskliga rättigheter är en av dessa fördelar.

Att kidnappa en svensk medborgare i Thailand, och sedan i hemlighet föra honom till diktaturen Kina för att där fängsla och tortera honom under fem år, är INTE diktaturen Kinas "inre angelägenheter."
Citera
2020-01-30, 00:38
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Borde vara smartare att hålla dem under observation tills dom blivit symptomfria. Men fattar vad du menar.

Dom gör både och. Läste om en siffra på 14 dagar symptomfri och virusfri för att bli utskriven.
Citera
2020-01-30, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av americandadfan
Gillar inte att vara den som är den men källa?
https://3g.dxy.cn/newh5/view/pneumonia?scene=2&clicktime=1579582238&enterid=157 9582238&from=singlemessage&isappinstalled=0
Citera
2020-01-30, 00:40
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Doesn't makes sense...

WHO på senaste presskonferensen Dr.Michael Ryan pratade om att en katalysator i början kanske hade satt fart på viruset och det förklarar att den är farlig i kina men han sa inte om viruset hade muterat eller om det är en snällare variant men för att vara på den säkra sidan så betrakta detta virus som en bakteriell lunginflammation.
Citera
2020-01-30, 00:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Effektiva kontrollmyndigheter? Jo jag tackar ja.. Har du sett uppdrag granskning om Arlas mjölk?

Jag vet, men den jag svarade pratade om kräftfiske. DÅ är myndigheterna effektiva, när en tolvårig pojke har satt ut en "illegal" kräftbur...

Citat:
Ursprungligen postat av AnnoyedDuDe
Ok, jag har inte sett något om karantän i Alaska, det även ut som att den Amerikanska pressen har missat det.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/01/29/coronavirus-outbreak-wuhan-china-americans-flight-arrival-california/4607093002/

Det stod i Daily Mail i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
De svaren får vi först när företagets ytterligare 40 anställdas provresultat offentliggörs.
Until then, we know nothing.

Indeed.

Läste i Sydtyskan att den först smittade tyske mannens fru och barn är friska än så länge, i alla fall. (Men tre kollegor till honom har insjuknat, och befinner sig nu i karantän på sjukhuset.)
Senast redigerad av Merwinna 2020-01-30 kl. 00:43.
Citera
2020-01-30, 00:42
Medlem
Hegamons avatar
Det är så att det rapporteras om dödligheten numera är 15% på nCov och stiger. Vi har inte sett så mycket nyheter från Kina senaste 48 timmarna. Statistiken som visars upp är ofta felaktig. Min uppskattning är att 20% av dom som smittas med det muterande viruset nCov kommer dö. Det är radiotystnad från Kina just nu och jag tolkar det som att panik råder i Kina.
Senast redigerad av Hegamon 2020-01-30 kl. 00:44.
Citera
2020-01-30, 00:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Sanslöst nonchalant av våra myndigheter. Har per telefon pratat med Hälsovårdsmyndigheten idag som tydligen verkade nerringd av folk som var oroliga, personen sa i princip inget förutom att de följde de riktlinjer som regeringen gav. Ringde Socialdepartementet och pratade med en väldigt trevlig tjej men informationen var tyvärr god dag yxskaft= Vi skiter i er
INFO
- Sveriges experter bevakar noggrant utvecklingen av viruset.
- Svenskar boende i Hubei provinsen står i kontakt med UD
- Det finns inga planer på att evakuera svenskar från Hubei
- Rådet till oss som är oroliga är att följa svenska myndigheters uppdateringar

Så det är som vanligt - Help yourself

Kan det vara så enkelt att de 15 svenska medborgarna i Hubei faktiskt inte vill åka till Sverige?

Har de framfört krav eller önskemål om att bli hämtade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in