2020-03-10, 20:36
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Det är nog främst FMH som kommer klandras i hundratalet tidningsartiklar och dokumentärer. "Fakta och forskning visade på fara - varför gjordes inget?"

Ja tyvärr, domen kommer att bli hård och lagar kommer att skrivas om.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Rätt sjukt ändå. Morsans vän kom hem från Norra Italien och hade snuva och feber. Hon stannade genast hemma från jobbet då hon visste riskerna och hennes man gjorde även detta även fast han inte visade symptom. Då kom det idag, hon är smittad men här kommer det sjuka. De ville inte testa hennes man även fast de bor under samma tak då han ej var sjuk och tyckte han skulle gå till jobbet som vanligt. Smart som han är vägrar han och arbetar hemma, men hur korkade är de och ber honom leva som vanligt. De är bosatta i Stockholm.
Det är dags att sätta sthlm i karantän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Men ställ bort marinellan nu, och stäng sen av datorn. Nu har vi sett i femtioelva inlägg att du tycker att allt är sossarnas fel, du behöver inte skrika ut det hela tiden.
Ja, måste vara akut stressreaktion
Citera
Medlem
CyberIngmars avatar
Stämmer detta?

Citat:
Ursprungligen postat av friatider
INRIKES. På grund av det iranska coronautbrottet har Transportstyrelsen stoppat alla direktflyg mellan Sverige och Iran, medan UD avråder från resor till landet. Men nu kan Fria Tider avslöja att den svenska ambassaden i Teheran arrangerar en flygning för svenska medborgare som vill "hem" från Iran, genom att kringgå reglerna med en mellanlandning i Barcelona.

https://www.friatider.se/svenska-ambassaden-arrangerar-direktflyg-fran-iran-till-europa
Citera
Bannlyst
[quote=Neida|70635332]
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Hiroshi Nishiura verkar allt vara flitigt citerad.
https://scholar.google.com/scholar?hl=sv&as_sdt=0%2C5&q=Hiroshi+Nishiura&btnG =
Där har vi honom: https://peerj.com/nishiura/

Hittar dock inte aktuell studie. Men vi kan åtminstone slå fast att du skriver strunt. Att tidningar som publicerat artiklarna skulle fara med lögner om denna forskare, och att vi således bör lyssna till dig som anonym skribent på Flashback istället... Är såklart helt barockt! Hybris much?[/QUOTE

Jag är inte epidemiolog, jag refererar bara till vad myndigheterna i Sverige, Norge och USA skriver. De tror inte asymptomatisk smitta är vanligt förekommande och deras råd är skrivna lång efter denna studie skal vara publicerad.

Det är däremot Hiroshi Nishiura! Vi får väl följdaktligen konstatera att deras tro och råd inte bygger på vetenskapliga studier då. Tror gör man i kyrkan f.ö.
Citera
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Folk har skämtat om att det är i Kina man ska vara nu. Honkong är nog ännu bättre, enligt denna svensk. Han ser nog Sverige som naivt vad gäller bekämpning av epidemier.

Jag kommer vara sjukskriven i c.a 4-6 månader efter min operation.
Jag ska kolla mede F-kassan samt Afa försäkringar om jag kan åka till Filipinerna i 2 månader.
Där har dom 31 st som alla är i karantän.
Ska du in på ett köpcenter så tar dom tempen på dig.

MIn fru och son är där nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Corona Bob som smittskyddsexpert och Stefan Löfven som statsminister. Passande duo för Europas dårhus.

”Jag trodde inte viruset skulle sprida sig”
-Tegnell
Vad kommer löfven att säga tror du?

-Jag såg det inte komma!
Citera
2020-03-10, 20:37
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Mest irriterande är att jag hittar sekundära källor såsom;

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=6140

Naturligtvis går inte ursprungsrapporten att hitta på Socialstyrelsens hemsida.

Hittade även en gammal WHO-rapport utan några siffror utan endast följande citat;

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/262531/PMC2427756.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Kan vara anledningen till varför det är svårt att hitta dödsantalet.

Sjukdomar och död var främst ett intresse för forskare på 50- och 60-talen, nog för många familjer hade ett medicinskt uppslagsverk hemma, men ett vidare intresse fanns nog inte.
Statistik och dödsorsak måste finnas, i Sverige älskar man statistik, kolla med något universitet, de kanske har någon studie digitaliserad.

Jag tycker det är av stort intresse att jämföra olika influensor med utbrottet av coronaviruset, jämföra nyckeltal och se samhällseffekterna under utbrotten.

Citat:
Ursprungligen postat av Läkartidningen
Asiaten slog således till med full kraft i början på oktober 1957. Kulmen nåddes i början på november, och sedan mattades epidemin av. Sammanlagt rapporterades drygt 300 000 fall av asiatisk influensa under 1957 och 1958 [46, 47]. Medicinalstyrelsen gjorde emellertid ett överslag i redovisningen för 1957 och menade att antalet insjuknade närmade sig en miljon [46]. Siffran torde vara ännu större. Baserat på sjukkassestatistiken gick det att visa en översjuklighet på minst 15,2 procent av befolkningen (1 116 000 fall) för perioden september 1957 och april 1958 [6, 7]. Letaliteten uppgavs ha varit förhållandevis låg (mindre än 0,25 procent).

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Ja, måste vara akut stressreaktion

Eller din hypokondri som spökar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
https://www.expressen.se/dinapengar/skracken-for-corona-pa-planet-passagerare-slapptes-rakt-ut/

Tycker gott och väl att man kan utnyttja lagen och straffa dom här personerna för misshandel om det visar sig att de smittat andra. Hur kan man inte ha såpass mycket vett i skallen att slå ihop 1+1? Pinsamt.

Utnyttja lagen?
Sedan när har det blivit olagligt att flyga med hosta?
Vilket lagrum tänkte du hänvisa till?
Citera
Medlem
mr.demons avatar
Tänk på alla oss som har problem med rinnande näsa. Folk fan undviker mig som om jag vore en zombie. Tycker att alla blänger på mig. Minsta lilla fysiska aktivitet så rinner min näsa utan dess like
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunslinger77
https://www.friatider.se/dodligheten-i-italien-stiger-till-62-procent

Dödligheten ligger på 6,2% i Italien enligt fria tider, sidan som de hänvisar till fungerar inte på telefonen är det någon som kan konfirmera om det är fake news eller ej?

Har väldigt svårt för info från sidor som Fria tider, men skit i det nu.
Det är helt omöjligt att beräkna dödlighet på detta sättet. Det finns alldeles för lite data för att kunna göra en sådan bedömning.
Att räkna på dödlighet med dagens siffror blir bara en ögonblicksbild, vilket inte säger någonting.
Jag litar på experterna i detta, dvs någonstans mellan 1-4%. Jag hoppas såklart på lägre, men just nu finns inget som pekar på det tyvärr
Citera
Medlem
Amadeusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ni ogiltighetsförklara eran förmåga att tänka, då ni tror man bara kan gå på rapporterade fall då räknar ut dödligheten. Precis som man gör med influensa, så måste man räkna med det gigantiska mörkertalet också.

Kryssningsfartyget är inget facit, men en indikation.

Sydkorea är också ett bra exempel på detta. Deras antal döda per rapporterade fall, är 0.7%. Så varför är deras siffra lägre än många andras? Kan ju bero på att de har testat fler och därmed fångar fler av de infekterade. Men inte ens sydkorea lär ens fånga hälften.
Det är siffror som ingen vet, där kan vi spekulera hur mycket som helst. Ingen vet siffrorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in