2020-03-10, 20:34
Medlem
Harvard studenter i USA är tvunga att flytta ut ur sina dorms inom veckans slut

Kan inte Sverige följa exempel och släcka all form av utbildning och istället låta studenterna ha karantän / plugga hemifrån?

Nej, Lövfen och Tegnell i Somalia har ju koll på läget.

Sverige är förberett.
Citera
2020-03-10, 20:34
Medlem
Samtliga partiledare kallade till samtal imorgon.

Man får väl gissa att med ”samtliga” menar man alla utom en.

Den med fel värdegrund är sannolikt lika välkommen som han var till samtalen om gängkriminalitet.
Citera
2020-03-10, 20:35
Medlem
RadioDDR1s avatar
Corona Bob som smittskyddsexpert och Stefan Löfven som statsminister. Passande duo för Europas dårhus.

”Jag trodde inte viruset skulle sprida sig”
-Tegnell
Citera
Avslutad
KUNG Tegnell!

Annars är väl dagens positiva grej (trots höga dödsfall) Italien med bara 977 nya fall mot 1797 nya fall igår.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Aa jag skrattade också till det.

Jag skulle känna mig lugnare om Löfven såg det som ett 100 meterslopp eller åtminstone 5 km lopp.

Löfven ser det som ett Marathonlopp. Inte fan kommer han agera i tid då.

Den här regeringen och detta landet är så jävla slut.
Och det värsta är att detta är meningen.

Vi ska som land tillslut böna på våra bara knän om hjälp.
Sedan kommer hjälpen i grevens tid och med den hjälpen kommer också nya lojaliteter.
Citera
Medlem
Rätt sjukt ändå. Morsans vän kom hem från Norra Italien och hade snuva och feber. Hon stannade genast hemma från jobbet då hon visste riskerna och hennes man gjorde även detta även fast han inte visade symptom. Då kom det idag, hon är smittad men här kommer det sjuka. De ville inte testa hennes man även fast de bor under samma tak då han ej var sjuk och tyckte han skulle gå till jobbet som vanligt. Smart som han är vägrar han och arbetar hemma, men hur korkade är de och ber honom leva som vanligt. De är bosatta i Stockholm.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Det var du som började märka ord, dumbom.

Inte märka ord och egentligen inte direkt riktat till dig. Det var en ren upplysning. Proaktivt är ett missfoster till ord som inte bör användas. Då är det bättre med förebyggande. Preventivt är dock det ord som är mest träffande när det gäller folkhälsofrågor och betyder - att förebygga att något oönskat händer i framtiden.

Citat:
Nähä, inte det? Tittat på DN? La Repubblica? Sett vad italienska läkare säger?

Jo, men det är så otroligt mycket som sägs och ännu mer som skrivs. Du frågade mig och jag svarade.
Citera
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Den enda tillställning jag kan komma på där 1000 personer är närvarande men inte nära varandra på ett riskabelt sätt är en kyrkogård. Kanske var det som Löfven tänkte på? Och då har han rätt: döda löper ingen större risk för att smittas av corona.

Du har rätt, jag tänkte inte på det.

Jag garvade även åt då Löfven fick frågan om vilka åtgärder de tänkte göra. Och Löfven nämnde direkt likviditet och stärka det finansiella systemet. Och sedan nämnde om att se till att ekonomin inte tar skada. Känns som prioriteringarna ligger rätt.

Också tryggt att Löfven fokuserade på koordinerade åtgärder, att han ej verkar agera förran det finns gemensam plan inom EU. Sist på bollen kommer vi fortsätta vara.

Jag orkar inte bli upprörd. Nu poppar jag popcorn och bara garvar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Har ni ännu sett folk ute på gatan bära ansiktsskydd?
Personligen använder jag nu andningsskydd för att både skydda mig och föregå med gott exempel.
Den som är smittad kan mycket starkt dra ned på spridningen genom att bära ett andningsskydd.

Det går ju tyvärr inte att köpa andningsskydd någonstans 😢 ska själv till tandhygienist imorgon och då måste man åka samma hiss som de som ska till husläkarmottagningen....känns sådär 😨
Citera
2020-03-10, 20:36
Medlem
En av experterna nu på SVT sade att det inte hjälper att sätta in åtgärder med att förbjuda evengemang för smittspridningen, att man måste tajma det med spridningen. Annars blir det ingen effekt.

Jag är ingen expert, men jag håller inte med...
Det är bättre att ta det säkra före det osäkra i detta nu!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror inte ens att de kan begrava de avlidna utan de ligger hemma!

I Sverige kommer det nog ligga massor av lik och ruttna i lägenheter i de mångkulturella förorterna såväl som i journalisternas kvarter i centrala Stockholm.

Ett mardrömsscenario som sannolikt blir verklighet är att massa barn i lägenheter, i villor och på gårdar runt om i landet kommer lämnas övergivna när föräldrarna är döda eller utslagna av sjukdom.

De ansvariga för detta måste straffas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Kryssningsfartyget är inget facit, men en indikation.

Inte direkt. Om fullskalig spridning är faktum så är det irrelevant hur man behandlar 300 personer. Då kommer många dö för att det inte finns vård att ge.

Sjukdomen i sig kanske har en bas på 0.5%, men det är en komplex kedja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in