2020-01-25, 12:08
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sök men inte hittat något om detta, kanske någon som vet mer?
De som smittats, blir de friska eller inte och om de blir friska när kan de friskförklaras att inte smitta andra?
38 har blivit friska. Jag antar att de är sjuka i någon vecka?

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Sök men inte hittat något om detta, kanske någon som vet mer?
De som smittats, blir de friska eller inte och om de blir friska när kan de friskförklaras att inte smitta andra?

Ja, jag har läst om tillfrisknade här i tråden och det fanns källa.

Tillfrisknade brukar väl inte smitta vid någon sjukdom? Det man vill veta är väl om tillfrisknade är immuna och isåfall hur länge.
Citera
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Sättet Kina hanterar pandemin tyder på att kapaciteten inte är så god som man gärna vill tro. Tur för oss att Kina är en diktatur som utan problem kan avrätta miljoner av den egna befolkningen om läget så kommer att kräva.
Kina har inte särskilt bra medicinsk hantering överhuvudtaget, märkligt nog. Däremot är jag inte särskilt orolig över hur västvärlden kommer bekämpa viruset.
Citera
2020-01-25, 12:09
Medlem
Sharm0tas avatar
There are currently 1,396 confirmed cases worldwide, including 42 fatalities.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
38 har blivit friska. Jag antar att de är sjuka i någon vecka?

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Så än så länge är det fler som dött än som tillfrisknat? Låter ju inte lovande.
Citera
Medlem
riskybizzys avatar
Stämmer det att människor kaskadspyr blod på gatorna i Kina?
Citera
2020-01-25, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Kan ju vara så att vi tack vare vårt välstånd har en god grundfysik, kan stanna hemma från jobbet utan att förlora alltför mycket ekonomiskt samt har (hade) en väl fungerande och rättvis sjukvård.

Vi är dessutom informerade och upplysta samt litar på att Staten tar hand om oss. Att auktoriteter har rätt, och att om nån säger åt oss att - som nämns i en kommentar ovan - dricka citronvatten vid urinbesvär så fogar vi oss lydigt ...

Att vi skulle kunna vara fysiska och psykiska praktexemplar kan du glömma.

Har jag sagt att vi är praktexemplar?
Skillnaden är ju kulturell.
Det var dessutom jag som blev svårt sjuk av ordinationen citronvatten istället för antibiotika, mitt enda alternativ när vården vägrade mig Selexid hade varit att köpa online från någon oseriös sajt, och det ville jag inte eftersom man inte vet vad de säljer på en.
Citera
2020-01-25, 12:11
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Tillfrisknade brukar väl inte smitta vid någon sjukdom? Det man vill veta är väl om tillfrisknade är immuna och isåfall hur länge.

Jag tänkte på det barn som var smittat men inte visade några symptom. Alltså att kunna bära smittan vidare även om personen verkar frisk igen.
Citera
2020-01-25, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Så än så länge är det fler som dött än som tillfrisknat? Låter ju inte lovande.

Vi vet ju ingenting om alla de som varit bara lite sjuka och inte fått diagnos, tillfrisknat och lever vidare.
Citera
2020-01-25, 12:13
Medlem
JoeBidens avatar
Är det nonchalant och oinformerat att säga att detta påminner lite om hysterin kring svininfluensan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina

Det långvariga immunsystemet sitter i flera generationer. Vi har fortfarande immunförsvar idag mot pesten som härjade på 1300-talet. Bakterier och mutationer är det svårare med. Men det positiva med bakterier är att de är levande varelser, så det är lättare att ta kål på. Virus är inte en levande organism, så du kan inte ta kål på den. Du kan enbart hjälpa kroppen att skapa antikroppar mot virus. Det är det som gör HIV så svårt. Det viruset muterar till olika varianter.

Men en frisk människa kan smitta andra. Är du immun och den andra inte är immun så finns risken.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Stämmer det att människor kaskadspyr blod på gatorna i Kina?
Nej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in