2020-03-09, 21:38
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
ett litet tecken pa att sjukvarden slutat fungera i Italien

https://www.blick.ch/news/ausland/corona-krise-italiener-veroeffentlicht-verzweifelten-hilferuf-ich-habe-meine-tote-schwester-hier-im- bett-id15788658.html

en snubbes syster har just dött men Inga mydigheter har hämtat henne inom 24 h

inom snart sa är sverige där med med agnes world röfven reinfeldt rödhättan osv

grattis sverige

Hemskt.
Samma scener kunde man se från Kina där folk som inte fick gå ut från sina lght skrek från balkongerna att anhöriga dött hemma hos dem.
Detta är Digerdöden 2.0
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2020-03-09 kl. 21:41.
Citera
2020-03-09, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kanske gått in i väggen..fast han var väl bortrest, låångt söderut?
Tror han har några dagars välbehövlig paus!
Citera
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Fyfan! Hoppas det inte händer något his er..

Jag har också en liten men frisk men det är min anledning att vara varsam trots att jag tycker detta är väldigt hysteriskt.

Jag klarar säkerligen av viruset men familjen hemma eller gamla släktingar är det man tänker på..

Tack detsamma. Ta hand om dig och familjen!
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Självfallet, jag vill bara höra det officiellt också.

Sant. Kommer troligen imorgon.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
En dystopisk händelseutveckling skulle kunna vara att vi hamnar i en helt ny värld med latenta coronasmittade som avskiljs från den friska befolkningen. Detta förutsatt att man aldrig riktigt blir av med viruset vid smitta även om man överlever, vilket ju inte är fastställt ännu.

Det är inte Ebola vi pratar om. Det är en influensa med 3-5 % dödlighet framförallt bland äldre. Både vaccin och antivirala läkemedel kommer på sikt. Det är ingen dystopi. Det är ingen film.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tegnell och Löfven: "vi såg det inte komma"
"Vi har varit naiva."
"Vår bedömning visade sig vara felaktig."
"Med facit i hand kan man se att vi inte varit tillräckligt vaksamma."
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amanojaku91
Madrid har 578 smittade och 17 döda. Antalet fall har mer än fördubblats på 24 timmar.
Stockholm har kapacitet att testa 400 per dygn.... Något säger mig att vi kommer att dubbla våra smittade när de växlar upp ett snäpp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XaoqcH
Med över 260 bekräftade coronafall i Sverige, är det någon som vill förutspå vilken siffra vi hamnar på inom 90 dagar och varför?

65,000 är min gissning baserat på mörkertal och att det är fall ifrån norr till söder redan.
Citera
2020-03-09, 21:40
Medlem
Lär bli många inställda event i Sverige kommande månader. Valborgsmässofiranden, Första Maj, Nationaldagsfiranden. Och internationellt i sportvärlden form av hockey-VM i Schweiz, Fotbolls-EM (som spelas på flera platser i Europa), OS i Japan bland anant.
Citera
2020-03-09, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
De med blodgrupp 0 drabbas hårdare. Har nån mer läst det??
Vad jag har hört så var det tvärt om, att blodgrupp O inte drabbas lika hårt.
Citera
2020-03-09, 21:41
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja på arbetsplatsen iaf, men de skrattar och skämtar bort det. När någon hostar (haha har du fått en släng Corona) ungefär så är jargongen. gäller främst bland 90-talister skall intygas men även de lite äldre.
Tragiskt. I andra fall kan man ju skratta bäst som skrattar sist men det är inte så belönande här.
Citera
2020-03-09, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
De verkar ha gjort ett gott jobb med smittspårning. Sedan får framtiden utvisa om det felat. Svenska modellen är ju att det inte ger resultat av att stänga ner som t.ex Kina gjort. Men läkarna och andra proffs verkar ju käbbla sinsemellan om detta. Vi får bara hoppas de gör rätt, den sidan som gjort att vi inte stängt ner helt. De har poängen och har läst om detta.

Vore förödande att få samma situation som råder i Italien. Där kunde man ju dock varit tydligare med att förbjuda folk att åka på nöjessemester dit. Dumt folk som trott att detta var inte så farligt. Det drabbar inte mig. Utan vill jag åka skidor i Italien kommer jag göra det.

Vadå svenska modellen att inte stänga ner? Varför skulle vi vara annorlunda än andra människor på jorden? Blir viruset svenskt (och inaktivt) då fort det passerat landets gränser? Tänk nu. Om man inför en policy av social distansering - varför skulle det inte funka? Vem ska smittas ner när alla håller sig hemma? Hur skulle viruset fått den spridning vi ser idag om italienarna tillämpat social distansering för tre veckor sedan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in