2020-03-09, 21:26
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja exakt, jag var och hälsade på de äldre i släkten och föräldrarna i helgen. Pratade ingenting om just viruset osv men de är något i riskgrupp så lika bra och passa på innan det kan vara för sent.

Precis. Problemet är ju att myndigheterna har tonat ner det hela så att svenskarna invaggats i en falsk trygghet. Därmed ligger vi risigt till. Bäst att ta en extra fika med släkten innan det brakar loss totalt. Tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Säger du åt dem? Det hade ju varit en åtgärd. Du kommer antagligen få medhåll, folk väntar nog bara på att någon går först. På arbetsplatsen alltså.
Det behövs starka chefer nu. Ge lite direktivt till personalen. Hur svårt kan det vara?!
Citera
Medlem
Det här med att folk inte verkar bry sig eller ta det på allvar utan enbart verkar skratta bort det är ett sätt att försvara sig mot något som man inte har kontroll över vilket således upplevs oerhört skrämmande. Rädsla för döden. Det är en vanlig psykologisk mekanism hos Homo sapiens.

Själv är jag orolig för min gamla mor. 81 år. Smsar varje dag och frågar hur hon mår.
Citera
Medlem
Hur tänker folk med småbarn hemma? Tänker under 1 år som inte har fullt utvecklat immunförsvar.

Måste ju vara några här?

Har man hört något om den ”kategorin”?
Citera
2020-03-09, 21:27
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
5% av 420 000 är 21 000.

Ja ursäkta, jag ändrade min uträkning till mera rätt. Inte bra dricka öl och räkna.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattskurk
Nej, ty jag äro läskunning

Skärp dig nu jag vill veta.

Länk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Om Spanien stänger ner alla skolor och universitet i Madrid som har drygt 3 miljoner i kommunen och 6 miljoner i storstadsområdet, och det efter att de konstaterat drygt 400 smittade..... Varför tar inte Stockholm och gör detsamma undrar jag..... 14 dagar kör Madrid, det borde väl vi också greja.

Bättre att gå ut hårt och sedan släppa på tyglarna, än tvärtom.

Madrid har 578 smittade och 17 döda. Antalet fall har mer än fördubblats på 24 timmar.
Citera
2020-03-09, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zlatan.
Kungholmens gymnasium en av dom som har smittade elever.
En bekräftad på Blackeberg också. Ingen överraskning, många bromma-kids där som rest till Italien under sportlovet.
Citera
2020-03-09, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
När går vi i Sverige över i "inhemsk spridning"? Alltså när går vi från fas 1 där vi är idag, där ingen inhemsk spridning anses föreligga, till att läget förändras till fas?

Källa fas 1 och fas 2 och smittspridning från Agnes Wold, professor i klinisk bakteriologi:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8o5Va/det-ar-kort-for-italien

Vi har runt 700 000 personer som är +75 år i Sverige.
Källa: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkningspyramid/

Om inhemsk spridning uppstår i Sverige kommer coronaviruset spridas bland befolkningen till ett läkemedel eller ett vaccin uppfinns.

Om vi antar att 60% av dom 700 000 äldre i Sverige smittas och 5% av dessa 60% dör. Då har vi 2100 döda bland dom äldre. Om 60% av resterande befolkning på 9 300 000 invånare smittas och 2% dör: 111 600 döda i den gruppen + 2100 = [b]113 700 döda i hela Sverige inom ett år. Då ökningen av sjukdomsfall kommer ske lavinartat vid "inhemsk spridning".

Jag anser att "inhemsk spridning" kommer uppstå i Sverige. Så vi får hoppas att dom kommer fram till ett botemedel och även ett vaccin inom överskådlig tid.

De 2 som dök upp i St Görans här i Stockholm börjar visa att det sprids här. Vi har inte fått veta vad det är för människor. Går det ens att spåra deras kontakter. Blir jobbigare och jobbigare här i Stockholm på grund av mörkläggningen.

Att åka kollektivt är uteslutet. Cykel och elskooter är rekommenderade transportmedel. Alla som bor i närheten av ett sjukhus här bör akta sig att handla i mataffärer i närheten även om det sägs att man inte kunnat koppla smitta till mat. Sjukhuspersonalen handlar där också och eftersom St Görans fallet visar tecken på samma clusterfuck som i Italien så ska man undvika där sjukvårdspersonalen handlar och äter.
Citera
Bannlyst
ett litet tecken pa att sjukvarden slutat fungera i Italien

https://www.blick.ch/news/ausland/corona-krise-italiener-veroeffentlicht-verzweifelten-hilferuf-ich-habe-meine-tote-schwester-hier-im- bett-id15788658.html

en snubbes syster har just dött men Inga mydigheter har hämtat henne inom 24 h

inom snart sa är sverige där med med agnes world röfven reinfeldt rödhättan osv

grattis sverige
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa

"Agnes Wold tycker att vi i Sverige borde vara tacksamma mot dem som jobbar med vårt smittskydd.
– Tack vare dem befinner vi oss fortfarande i fas 1, vi har ingen inhemsk smittspridning, så vitt vi vet i dag.

– Nu måste folk ta sitt eget samhällsansvar. Och ni i media måste sluta intervjua folk om gnäller om allt möjligt, som om att de behövt vänta någon dag på en provtagning.

– De som jobbar med smittskyddet sliter så in i helsicke just nu och är ganska utmattade. Då ska inte folk komma och hugga dem i ryggen och snacka skit och få göra det i riksmedia dessutom. Ni borde göra hjältereportage om dem som jobbar för att begränsa smittan i Sverige i stället, säger Agnes Wold."

Agnes Wold är en papegoja för FHM, och har lika absurt som dem förordat att barn ska gå till skolan när smittrisk finns (förnekar inhemsk smittspridning som de tycks arbeta för). Har för mig att FHM bildades av sossar. En progressiv myndighet ersättandes - om jag minns rätt - smittskyddsmyndigheten. Wold jobbar på pk-universitetet i Göteborg...
Citera
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Hag såg en kines på youtube som berättade att de fick HIV-medicin mot corona. Kan det hjälpa kanske? Kan det minska antalet virus i omlopp i blodet? Var det bara ett troll?

Det stämmer, det används i Asien tillsammans med höga doser oseltamivir (tamiflu) och malariamedicin (för lungorna).

Förstår alla nu att detta virus INTE är som en förkylning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in