2020-03-07, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Det räcker att smittan sprider sig.
Italien hade 20 fall för 2v sen.

Bullshit. Italien hade möjligtvis 20 kända fall för två veckor sedan. De hade ju självklart mängder med smittade.
Citera
2020-03-07, 23:46
Medlem
Citat:
Det räcker att smittan sprider sig.
Italien hade 20 fall för 2v sen.

Öh nej, Italien hade flera hundra, sannolikt tusentals, oupptäckta fall för två veckor sedan. Det är liksom det som är problemet.
Citera
2020-03-07, 23:47
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
HUR SJUTTON TÄNKER MAN I SVERIGE ???

Hur sjutton tänker man i Sverige när man håller Grand Prix,
med tusentals människor som sitter tätt samlade, alt i medens det är et Corona virusutbrott
i Sverige med minst 161 smittade, en hel del av dom i Stockholm där Gran Prix avhölls ???

Här i Danmark, som har 26 Corona smittade, höll sitt Gran Prix i kväll
utan publik just för att minska risk för ytterligare spridning av smittan.
Danska myndigheter har torsdag bett danskarna att avstå från att köra evenemang
med över 1000 deltagare/publik.
Du är väl inte rasist? Eller ännu värre.. Du är väl inte alarmist?!
Citera
2020-03-07, 23:48
Medlem
Citat:
orsaken är att smittan sprids.

Men fattar du verkligen inte?

Frågan var ställd varför det ser ut som det gör i Italien.
Italien är ett land av 49 i Europa.
Italien är fullständigt extremt av alla dessa 49.
Det finns orsaker till det och det finns orsaker till att det ser betydligt gynnsammare ut i 48 länder.
Det är enkelt logik. Inget konstigt och inget som inte någon vet om.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Och ändå så beskriver dom i länken som det hänvisade till:

An alternative method, which has the advantage of not having to estimate a variable, and that is mentioned in the American Journal of Epidemiology study cited previously as a simple method that nevertheless could work reasonably well if the hazards of death and recovery at any time t measured from admission to the hospital, conditional on an event occurring at time t, are proportional, would be to use the formula:

CFR = deaths / (deaths + recovered)

Ja? Det står ju här svart på vitt varför det inte funkar att göra det just nu.
Citera
Medlem
Mjausers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad svamlar du om, har du knarkat?

Hur långt tid tar det ifrån att du blir sjuk tills att du är frisk, följande sjukdomar?

Mässling

TBC

Ebola

Förkylning

Influensa

Covid-19

Visa oss vilka tider som gäller, det kan du inte, därför att det är individuellt, från fall till fall.

Innan du ifrågasätter mig så bör du ha en utförlig, rimlig kunskap ang virussjukdomar. Därav min frågeställning, HUR kan du inte koppla rent adekvat. Projicera? Herregud. Din kunskapsnivå är under all kritik.

Rimlig följdfråga: Har du asperger?
Citera
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Haha!!
Helt galet. Jag går runt på Göteborgs gator med ansiktsmask nu och hela stan stirrar.

Inte en enda person i centrala stan förutom jag som har mask.

Får!!! Haha!! Får!!

Ni kommer alla dö medan jag spelar fiol på Ramberget till tonerna av hundratusentals lidande göteborgare som dör i lungfibros.
Ja det är intressant hur svårt att bryta den sociala normen. Kanske vore bra om alla som har ansiktsmasker börjar gå runt i dom. Själv känner man sig utstirrad för att man köper ett paket extra toapapper.
Citera
2020-03-07, 23:49
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Bra skrivet men måste få flika in på det fetade.

Jag tror inte vi kan rida ut COVID-19 ur en ekonomisk synvinkel. Annars hade nog fler länder tänkt så.

Problemet är att om man tillåter smittan härja fritt kommer en stor del av befolkningen vara sängliggandes ett bra tag i olika skift men det alla har gemensamt är en återhämtning på ca 30 dagar +. Det är enormt mycket arbetskraft som försvinner under stor del av året. Det är även många konsumenter som försvinner och äldre befolkning som kanske är skuldsatta och därför inte kan betala tillbaka lån m.m. Bostäders utbud ökar och kan krascha bostadsmarknaden.

Sen är ekonomin idag global, det som påverkar Italiens/Kinas karantäner påverkar Sveriges ekonomi.

Jag håller med dig i allt förutom den här punkten, ekonomin kommer ta stryk oavsett så därför är det bäst att sätta in radikala åtgärder. Det är nog så kineserna och italienare resonerat med, jag tror knappast de bryr sig om de 60+ som dör av viruset. Cyniskt jag vet.

Det finns inget som säger att detta inte är skapat/ attack emot mänskligheten. sånt här skit kan hända spontant men betänk att det kan bli mycket mer hotfullt vid nästa händelse.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBankMan
Jag ansvar för lokalvården på ett gäng skolor.
Frågan är vilka extraåtgärder man ska göra för att minska riskspridningen.

• Extra städning av toaletter
• Sprita dörrhandtag
• Sprita tryckknappar, belysning, dörröppnare, hissar, osv
• Sprita ledstänger

Något mer som känns uppenbart?

Kopieringsapparatens knappar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VivalaCoca
Sök själv, sluta läs fb och tro att allt ska serveras. Eller så tittar du några sidor bak i tråden.
Det kommer från kinesiska läkare.

Står ju endast att patienter som äter viss typ av hjärtmedicin sen tidigare kan drabbas hårt vid en andra smitta, du får det att låta som att det gäller alla och "glömmer" nämna att de pratar om de som äter viss hjärtmedicin.
Citera
Medlem
Citat:
Först under vård på Danderyd sjukhus uppstod misstanken om att patienten kunde vara coronasmittad.

Nu har 15 anställda tagits ur tjänst.

– Det speciella i det här fallet var att patienten inte vistats i något av de utpekade smittområdena, säger Yvonne Haglund-Åkerlind, vd på sjukhuset.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPQR6n/15-tal-pa-danderyd-tagna-ur-tjanst-pa-grund-av-corona

Får hoppas att de inte handlar om corona. För någon vårdpersonal.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Ja så är det.
Här är delar av JAMA rapporten från Wuhan. Den påvisar dödligheten (CFR) mellan olika åldersgrupper. Studien gjordes på 73.000 personer.
Det är HÖG dödlighet bland de som kräver kritisk vård! Från 50% och uppåt.
Läs själv så förstår du.

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

Obehagligt virus detta är. :/

Om man läser det finstilta så tar de med ej verifierade fall, och bara 1023döda, när kina själv
rapporterat 2699 döda tills det datumet.....

Suspekt rapport om du läser originalet och ej tidningsartikeln
Rapporten: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762130?guestAccessKey=bdcca6fa-a48c-4028-8406-7f3d04a3e932&utm_source=For_The_Media&utm_medium=r eferral&utm_campaign=ftm_links&utm_content=tfl&utm _term=022420
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in