2020-01-29, 14:58
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då har vi inte gått i samma skola.. Vad jag kan se så pekar det mot att vi kan förvänta oss miljontals döda.

Fram med miniräknaren !

Dödligheten verkar vara från 3.5 - 5 %

Om 10 miljoner blir smittade kommer en halv miljon dö.
Om 100 miljoner blir smittade kommer en miljon dö .

Tror du på 100 miljoner smittade ?
Citera
2020-01-29, 15:01
Medlem
Kineserna tveksam om marknaden är källan till utbrottet och hänvisar till the Lancelot pappret. http://www.xinhuanet.com/english/2020-01/29/c_138741063.htm
Citera
2020-01-29, 15:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Viruset muterar så snabbt att WHO måste skjuta up sin presskonferens.

Du är då för knasig, eller vet du nåt om viruset som ingen annan känner till?
Citera
2020-01-29, 15:02
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kineserna tveksam om marknaden är källan till utbrottet och hänvisar till the Lancelot pappret. http://www.xinhuanet.com/english/2020-01/29/c_138741063.htm

Lancet inte Lancelot!!!!!!
Citera
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
Huawei Sverige inför karantänsregler.

• Alla Huaweis anställda och deras familjer som har anlänt till Sverige från Huabei-
provinsen
...

https://resources.mynewsdesk.com/image/upload/t_attachment/zltjvfoxbcy5ih0r7rtv.pdf

"Huabei-provinsen" det måste vara därifrån Huawei kommer, det hörs ju på namnet? Underkänt att jobba som pressansvarig på ett kinesiskt företag utan att ens kunna stava till Hubei.

The Guardian kallade Wuhan för "Wuhany" i flera timmar innan något tillslut rättade det. Bökigt det här med att kopiera utländska ord på fem jävla bokstäver, man tappar ju tålamodet halvvägs in liksom.
Citera
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Då har vi inte gått i samma skola.. Vad jag kan se så pekar det mot att vi kan förvänta oss miljontals döda.

Dödsfallen än så länge är multisjuka och äldre enl SVT. Var liknande med svininfluensan. Med vaccin ute så bör den trappa av.

Bra träning inför när nått mycket värre slår till. Ebola tex är mycket värre i det avseendet, dräper i hög faktor alla smittade. Saknas bara att den blir luftburen eller hamnar i tätbefolkning då blir det återbefolkning av landsbygden som gäller
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Okej, men vad vinner man på detta?
Antingen så blir jag sjuk eller så blir jag inte det.

Oavsett, så vet vi inte vilken skillnad munskyddet gör för risken att smittas.
Man måste testa på en mycket större grupp.
Munskyddet skyddar inte personen som bär det men det hindrar andra från att smittas om personen med munskyddet är infekterad. En armlängds avstånd skyddar bättre.
Citera
2020-01-29, 15:05
Medlem
mjohan84s avatar
Flera veganer i min närhet har hävdat att så här går det när man äter kött.

Nu äter vi inte orm i Sverige, men vad är problemet egentligen ? Är det att man har haft levande djur tillsammans med slaktade djur på en marknad ?
Citera
2020-01-29, 15:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Helt otroligt att man läser saker som "jaha blev det inte värre än såhär" när det gäller ett virus av denna typ. Den stora spridningsfasen har ju inte ens börjat.

Just nu jazzar det omkring folk i Europa utan symptom. De åker kollektivt i rusningstrafik, hämtar barn på dagis, går på fotboll, äter middagar med vänner och sprätter runt på gymmet. Folk sover verkligen något oerhört djupt och glosan "riskanalys" verkar borttagen ur SAOL.

Det är smittan under inkubationstiden som är problemet. Detta leder till en väldigt lömsk fördröjning. Det kan i värsta fall brisera som en bomb om någon vecka eller två i landet lagom. Det här har inte ens börjat och fler och fler experter undrar vad WHO sysslar med. WHO verkar mer vara WTO just nu. Kortsiktigt tänk präglar världen. Viktigare att hålla affären öppen en dag till än att det finns kunder om ett år. Man borde inte vara förvånad men häpnar ändå.

Afrika löper risk att halvt gå under. De har både en Ebola-epidemi OCH en mässlingsepidemi som härjar i detta nu. Nu kommer 2019-nCoV också. Jag är rädd att vi har ett mycket jobbigt och tråkigt år framför oss.
Halva Afrikas befolkning riskerar att raderas ut enligt dig? Varför tror du det? Vare sig mässlingen eller ebola har raderat ut någon halv befolkning någonstans. Afrikas befolkning växer ju.

Jag har själv haft mässling och känner många som haft den och vet att det är en jobbig sjukdom, men vare sig jag (som du förstår) eller någon annan dog. Jag förstår att läget är svårare i områden med sämre förutsättningar, men halva befolkningen?
Citera
2020-01-29, 15:09
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Börserna har tagit viruset med mkt stor ro. Stockholm till exempel fil upp i fredags, ner ca 2 % i måndags, tisdag upp 1,5% ca och idag upp lite grann.

Med tänkte på att 50 miljoner kineser är i karantän + utökad ledighet för resten av befolkningen + att viruset fortfarande sprider sig borde enligt mig börserna vara mkt mer oroliga.

Tror det har att göra med arbetskraft och produktion. Stannar kina av och rider ut stormen issolerade i 1-6 mån så stannar alla andra företag som är beroende av leveranserna. Sjukdomen i sig är nog rätt oviktig, däremot hanteringen av den slår mot världsekonomin
Citera
2020-01-29, 15:10
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Men tänk om det faktiskt är så?Vad annt kan WHO meddela mer än att si så många är sjuka och dött "tror de" för de har ingen verklig övergripande koll i realitet, och att viruset nu muterat vilket det ochså tydligen gjort, WHO har ingen koll, folk tror att den korrupta organisationen har nån slags "Guds kraft"!

Lite av guds kraft är det allt när vi har en organisation som kan sammanställa vad som är närmast realtidsdata, och sedan komma med rekommendationer till alla världens länder.

Sen kan det vara så att WHO som organisation är korrupt, men big data är närmast gudomligt.
Citera
2020-01-29, 15:10
Medlem
ImTheMans avatar
WHO:s presskonferens flyttad till först till 17 , sen enligt nbc till 20.00?
men nu finns iaf länk
https://www.youtube.com/watch?v=Mx6FzezCPXM
Senast redigerad av ImTheMan 2020-01-29 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in