Citat:
Ursprungligen postat av
RealRoastBeef
Helt otroligt att man läser saker som "jaha blev det inte värre än såhär" när det gäller ett virus av denna typ. Den stora spridningsfasen har ju inte ens börjat.
Just nu jazzar det omkring folk i Europa utan symptom. De åker kollektivt i rusningstrafik, hämtar barn på dagis, går på fotboll, äter middagar med vänner och sprätter runt på gymmet. Folk sover verkligen något oerhört djupt och glosan "riskanalys" verkar borttagen ur SAOL.
Det är smittan under inkubationstiden som är problemet. Detta leder till en väldigt lömsk fördröjning. Det kan i värsta fall brisera som en bomb om någon vecka eller två i landet lagom. Det här har inte ens börjat och fler och fler experter undrar vad WHO sysslar med. WHO verkar mer vara WTO just nu. Kortsiktigt tänk präglar världen. Viktigare att hålla affären öppen en dag till än att det finns kunder om ett år. Man borde inte vara förvånad men häpnar ändå.
Afrika löper risk att halvt gå under. De har både en Ebola-epidemi OCH en mässlingsepidemi som härjar i detta nu. Nu kommer 2019-nCoV också. Jag är rädd att vi har ett mycket jobbigt och tråkigt år framför oss.
Halva Afrikas befolkning riskerar att raderas ut enligt dig? Varför tror du det? Vare sig mässlingen eller ebola har raderat ut någon halv befolkning någonstans. Afrikas befolkning växer ju.
Jag har själv haft mässling och känner många som haft den och vet att det är en jobbig sjukdom, men vare sig jag (som du förstår) eller någon annan dog. Jag förstår att läget är svårare i områden med sämre förutsättningar, men halva befolkningen?