2020-01-28, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Långt ifrån smittområdet?

Har du missat att det finns smittbärare i Kina utanför Wuhan?

Tänk alla kineser som just nu ovetandes knallar runt och sprider smitta till folk som skall resa till Europa om ett par veckor. Hjälper inte att dina 62 miljoner fångar sitter inlåsta, det återstår ungefär 1,35 miljarder potentiellt smittade kineser.
Äh men lägg av med dina domedagsprofetsior. Man är inte automatiskt smittad bara för att man bor i Kina. Däremot löper man en större risk om man befinner sig i Wuhan. Eller i närheten utav någon som varit där. Och det är ju många turister som varit. Dock är ju alla medvetna om detta och koncentrationen kommer garanterat vara störst i Wuhan och sen lite fall runtom i kina och i resterande världen. Jag är förövrigt säker på att om fler städer i Kina visar tendenser på smittoapridning så kommer även dem sättas i karantän. Kina är stenhårda där. Jag menar att sätta hela massiva storstäder i karantän är verkligen att ta i med hårdhandskarna. Det kommer garanterat stoppa den största spridningen.

Sen är smittorisken/dödligheten alltid störst i början.... snart (några veckor) kommer det börja mattas av.
Senast redigerad av -modestyblaise- 2020-01-28 kl. 13:55.
Citera
2020-01-28, 13:48
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
En smittad via arbetskontakt i Tyskland. Borde inte fler på företaget vara smittade om viruset är lättsmittat? Jag bagatelliserar inte men det är av vikt att förstå smittgraden.

Rent statistiskt bör kvinnan ha smittat ytterligare en person. Större risk än så är det inte, men det är ändå tillräckligt högt för att utlösa en epidemi. Lägg till det att tysken rent statistiskt bör ha smittat ytterligare två personer. Det är absolut inte säkert att så är fallet dock. Vissa är mycket smittsamma och andra inte. Det finns många omständigheter som påverkar.
Senast redigerad av fernebo 2020-01-28 kl. 13:51.
Citera
2020-01-28, 13:49
Medlem
kazangass avatar
Denan tråden är nu ett cirkelresonemang, inget nytt tillkommer och ingen tar till sig det som skrivs!
Citera
2020-01-28, 13:51
Medlem
Någon som känner till något angående den 7 i japan nu som är rapporterad?
Citera
2020-01-28, 13:52
Medlem
Xehkes avatar
Två botade i Thailand och en botad i Japan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Mer och mer börjar det tyska fallet klarna upp sig.

Kvinnan från Kina hade innan sin jobbresa fått besök av sina föräldrar från Wuhan. (16 januari)

19-23 januari är kvinnan i Tyskland och den 21 januari deltar hon och den 33-årige mannen i ett seminarium. Kvinnan blir sjuk på planet hem till Shanghai.

25-26 januari utvecklar 33-åringen symptom och blir sjuk.

27 januari mår han bra, går till jobbet. Företaget går ut med nyheten att den kinesiska medarbetaren blivit sjuk varpå han går och testar sig och får bekräftat att han har Coronaviruset.

28 januari mår patienten fortfarande bra, har ingen feber och ingen hosta. Överläkaren på sjukhuset säger att det inte finns någon risk för övriga patienter.

Nästan lite komiskt! Han känner sig krasslig över helgen, helt ovetande om att det är Corona han har, men mår bättre på måndag och går till jobbet! Får då veta att kollegan från Kina testats positivt för Corona...
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej. Om du läser på istället för att yra om saker som du inte vet nånting om, så skulle kunna ta till dig att dödligheten är relativt låg, men att rätt många drabbas av allvarlig sjukdom. Dock så är smittspridningen omfattande och oerhört många insjuknar eftersom viruset har ett så högt smittvärde. Högre än för influensa.

Ni foliehattar verkar ju inte kunna ta till er vanlig information eller klara av att ens läsa innantill.

Vanlig information:
* 107 döda
* 4474 smittade
* 4 personer smittade i hela Europa
* Vänta och se, hur följande dag utvecklar sig

Foliehatt information:
* PANDEMI
* NYA SPANSKA SJUKAN
* 1720 1820 1920 2020
* STATISTIKEN SÄGER ATT x KOMMER HÄNDA
Citera
2020-01-28, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag är fortfarande hoppfull, men mycket oroad över situationen.
Jag försöker hålla mig uppdaterad. Vill inte du också hålla dig uppdaterad? Ska jag inte skriva fler informativa poster fulla med länkar?

Lite lustigt med kritiken jag får eftersom i början snackades det bara men ingen verkstad. Jag försöker finkamma infon och delge det viktigaste.

Men jag kanske skulle sluta med det för att Estramus tycker jag verkar "skiträdd".

Jag tycker det är bra att inte automatiskt titta på och posta de värsta alternativen utan någon egentlig faktabakgrund.
Citera
2020-01-28, 13:54
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Haha, idiot, debunkningen gällde att hon sa -100 000 DÖDA, der var felöversättningen.
+100 000 SMITTADE gäller dock.

Nej, vad hon sade var att 100 tusen hade sökt vård och det felöversattes till att handla om 100.000 smittade.

Citat:
Och sluta ljug om att de ska ha debunkats i tråden, det är inte sant.

Always check your references or you be thought of as a moron (det första man får lära sig i gymnasiet):
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik

Citat:
Det finns +100 sjukhus i regionen, varje sjukhus har 10 läkare som per person träffat 100 patienter på en dag. SOM HON SA.

och alla dessa 100 patienter per 10 läkare per 100 sjukhus har bekräftats vara smittade?
Citera
2020-01-28, 13:56
Medlem
fernebos avatar
Från TT via Aftonbladet:

Citat:
TT har också ställt följande fråga till Andy Pekosz, professor i mikrobiologi vid Johns Hopkins University i amerikanska Baltimore:

Även säsongsinfluensan smittar många och leder till dödsfall. Vad gör det här utbrottet värre?

– Säsongsinfluensa orsakar mycket sjukdom i befolkningen. Men eftersom vi ser den på årlig basis så har alltid en viss del av befolkningen immunitet mot sjukdomen. I den här situationen så är det antagligen så att ingen i världen har någon immunitet. Antalet fall i ett enskilt land kan bli enormt, eftersom vi alla är mottagliga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/b5BdWl/nu-ar-over-hundra-doda-i-coronaviruset
Citera
2020-01-28, 13:56
Medlem
ArgusOnes avatar
24 timmar sedan jag gav mig in i tråden igår. Inte särskilt mycket har hänt egentligen. Det var 81 döda och runt 2800 bekräftade fall i Kina då. Nu är siffran 4400 bekräftade och 107 döda. Vissa har spekulerat i att det skulle kunna röra sig om 100 000 smittade. Det måste betyda att dödligheten är pisslåg.

Inga döda verkar ha rapporterats utanför Kina och inga utbrott i andra länder verkar vara bekräftade. Totalt verkar det handla om så få som 70 enstaka fall utanför Kina delat på nästan 15 länder.
Citera
2020-01-28, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Två botade i Thailand och en botad i Japan.
Verkar som du håller mycket bra koll på läget tackar för det, men det hade varit sjuk schyst om du hade kunnat länka till källot, jag kör på följande:
https://news.qq.com/zt2020/page/feiyan.htm#charts
https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

och de verkar inte ha den informationen, så jag fattas nog något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in