2020-01-29, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Varför skulle någon åka till Wuhan för att kolla ”spektaklet”?

Tycker du det är en bra ”åtgärd” att miljontals människor köper värdelösa munskydd?

Såklart förstår jag att man kan vara skraj i vissa städer i Kina men innan folk börjar dö i Sverige finns ingen anledning till panik här.

Jag använde att åka till Wuhan som en motpol till att ta till preventiva åtgärder.
Håller inte med dig om att det inte finns anledning till oro innan någon börjar dö på hemmaplan - min åsikt är att då är det redan för sent att börja oroa sig. Men som sagt - det beror på din livssituation:
Arbetar du på en internationell arbetsplats i en storstad där folk pendlat fram och tillbaka mellan Kina under hela Januari, hela din familj har Astma/KOL, din fru är gravid etc - då har du större anledning till oro än om du lever i ett litet samhälle på 2000 pers främst bestående av pensionärer eller arbetslösa där senaste utlandsresan var familjen Karlsson som åkte till Mallis under hösten 2019.

Alla människor i Sverige har inte lika stor risk att bli smittade (i dagsläget) och därför finns det vissa som behöver vara mer oroliga än andra, främst med tanke på hur lite vi vet om viruset och dess konsekvenser i dagsläget.
Citera
2020-01-29, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImTheMan
WHO har då presskonferens kl15. spridning utanför kina, i kombination med uppgifter om att de var splittrade 50/50 sist de tog ställning gör att man nog nu kan förväntas formellt förklara PHEIC, globalt nödläge.

Tror man av taktiska skäl dröjt med att flagga upp. De vill hinna med en del transporter mm innan det blir svårare.
Citera
2020-01-29, 12:09
Medlem
Faceless-Voids avatar
Citat:
Det upptäcks nya virus hela tiden. Man kan inte anta att varje nytt virus kommer utrota mänskligheten. Då får vi nog stänga in oss i bunkrar helt och hållet. Jag kan ha förståelse för att folk är skraja i vissa städer i Kina men innan folk börjar dö i Sverige är det en överreaktion att gå runt med en klump i magen om du frågar mig.

Yeah, för det kommer ju så många nya super virus, 10st förra året. Oro betyder att man tar extra åtgärder. Oro bygger på kunskap, att det finns en risk oavsett liten. Kineserna med sin traditionella medicin har inte lärt sig ett smack från Sats utbrottet. Folk fortsatt i vanlig mening att konsumera fladdermöss o annat. Kineserna oroade sig aldrig över riskerna. Dvs okunskap. Det räcker med en chansning så är livet slut, rysk roulette har du rätt stor chans att överleva, men bättre att köra med 0 kulor eller?
Citera
2020-01-29, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag antar att ej heller du befinner dig i en stad som är i karantän!?

Det är ingen karantän här, men det är en del restriktioner.

Citat:
Hur långt från Wuhan är du ungefär? (ifall du inte vill berätta vilken stad du befinner dig i)

Enligt kartan så är det ca 1000 km bilväg.

Citat:
Så restauranger har alltså haft mer/oftare stängt än ett vanligt nyår!?

Normalt är det stängt några timmar på själva nyårsafton. Nu är ca 90% av alla butiker och restauranger stängda. En del öppnar för att pengarna håller på att ta slut.

Citat:
Har lokaltrafiken där du befinner dig fungerat som vid ett normalt nyår?

Offentliga transporter fungerar relativt normalt, men är för det mesta folktomma. Arbeten har inte startat än och hotellen är stängda. Det i kombination med att de flesta butiker är stängda gör att behov av resor inte finns. Resor till vissa destinationer är inställda, och där får man pengarna tillbaka om man har en biljett.

Citat:
Hur många procent ungefär av de som rör sig på gatan har mask?

Ca 80% har masker på sig. Den stora majorieten har verkningslösa masker. Jag har nog kanske sett 30-40 masker totalt som är N95, dvs korrekt mask. Vissa ställen har utnyttjat detta och tar hutlösa pengar. Det florerar en film från ett apotek där man tar 50 000 yuan för en mask.
Citera
2020-01-29, 12:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Det är ingen karantän här, men det är en del restriktioner.

Enligt kartan så är det ca 1000 km bilväg.

Normalt är det stängt några timmar på själva nyårsafton. Nu är ca 90% av alla butiker och restauranger stängda. En del öppnar för att pengarna håller på att ta slut.

Offentliga transporter fungerar relativt normalt, men är för det mesta folktomma. Arbeten har inte startat än och hotellen är stängda. Det i kombination med att de flesta butiker är stängda gör att behov av resor inte finns. Resor till vissa destinationer är inställda, och där får man pengarna tillbaka om man har en biljett.

Ca 80% har masker på sig. Den stora majorieten har verkningslösa masker. Jag har nog kanske sett 30-40 masker totalt som är N95, dvs korrekt mask. Vissa ställen har utnyttjat detta och tar hutlösa pengar. Det florerar en film från ett apotek där man tar 50 000 yuan för en mask.
Tack för bra och intressanta svar
Citera
2020-01-29, 12:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Yeah, för det kommer ju så många nya super virus, 10st förra året. Oro betyder att man tar extra åtgärder. Oro bygger på kunskap, att det finns en risk oavsett liten. Kineserna med sin traditionella medicin har inte lärt sig ett smack från Sats utbrottet. Folk fortsatt i vanlig mening att konsumera fladdermöss o annat. Kineserna oroade sig aldrig över riskerna. Dvs okunskap. Det räcker med en chansning så är livet slut, rysk roulette har du rätt stor chans att överleva, men bättre att köra med 0 kulor eller?

Det är ingen självklarhet att oro bygger på kunskap. I alla fall inte kunskap som är förankrad i verkligheten. Varför tror du annars att folk här i Sverige köpt upp apotekens lager av munskydd som apotekens personal själva säger är värdelösa mot virus?

Kommer det ett supervirus som hotar mänskligheten finns det nog inte så mycket vi vanliga människor kan göra än att hålla oss hemma och hålla humöret uppe med en flaska whiskey.
Citera
2020-01-29, 12:18
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Tex herpes bältros som är från vattkoppsvirus. Tusentals som har det. Lite skumt att det liksom ligger o lurar i kroppen, j-a virus!

Tusentals? Bara herpes beräknas väl en tredjedel av alla människor ha, alltså flera miljarder människor.
Citera
2020-01-29, 12:19
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
På ett år ja, du kollar på kinesiska sifforna. Tror du på Tomten också?
Get det här viruset ett år, om du lever så skriv i tråden så ska jag be om ursäkt.

Vi hörs om ett år!
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Det upptäcks nya virus hela tiden. Man kan inte anta att varje nytt virus kommer utrota mänskligheten. Då får vi nog stänga in oss i bunkrar helt och hållet. Jag kan ha förståelse för att folk är skraja i vissa städer i Kina men innan folk börjar dö i Sverige är det en överreaktion att gå runt med en klump i magen om du frågar mig.

Nu låter det lite som du inte har koll på vad det handlar om. Coronaviruset som dök upp i ny form i december har ett smittvärde som är ungefär dubbelt så högt som vanlig influensa. Därmed så blir det svårt att stoppa detta från att bli en pandemi. Dödligheten är inte jättehög, men tillräckligt många blir svårt sjuka eller dör för att det vid en pandemi kan komma att handla om miljoner. Även i Europa. Det finns i dagsläget i princip ingenting som talar för att detta kommer att kunna stoppas. Bromsas kanske, men viruset finns redan spritt över världen.

Panik och panik? Det är som det är. Kina håller på att isoleras. Idag slutade att alla plan från Storbritannien att flyga på Kina och det handlar sannolikt om dagar så kommer ingen att göra. Allt för att försöka stoppa vad som snabbt utvecklas till en pandemi. Det kommer att kosta världen enorma summor, men det är inget att göra åt. Man måste göra vad man kan för att åtminstone bromsa vad som mycket väl kan bli en katastrof.

Finns ingen anledning att gå omkring med en klump i magen. Jag hoppas däremot att de ansvariga på svenska myndigheter har det och verkligen förbereder sig. Jag tror inte svensk sjukvård kommer att klara en omfattande smittspridning av ett virus som skickar folk till sjukhus i en omfattning vi inte sett i modern tid. Ändå så kan ett sånt scenario vara verklighet redan om några månader. I värsta fall..
Senast redigerad av fernebo 2020-01-29 kl. 12:24.
Citera
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ytterligare indikation på att detta kommer från ett labb. Så här säger professor Björn Olssen.

https://www.expressen.se/nyheter/experten-om-svenska-radslan-for-coronaviruset/

Du lyssnade inte färdigt på experten. Viruset släpptes inte lös från något labb, enligt professorn. Vi tillät det släppas loss genom att hantera djur på dåligt sätt på djurmarknader, menade han.
Citera
2020-01-29, 12:20
Medlem
Tur att dom körde en övning på ett scenario med spridning av ett Coronavirus för 3 månader sedan så att dom nu när det istället blivit verklighet vet hur dom skall göra.
http://www.centerforhealthsecurity.org/event201/videos.html

Man kan läsa om övningen 201 , A Global Pandemic Exercise.
Så dom lär ju ha lite rutiner och så nu för att klara denna prövning.
intressanta videos där man kan se hur vi kan förvänta oss att utvecklingen av detta blir, dom har även en youtube kanal.

Bill och Melinda Gates foundation, var en av huvudsponsorerna.
Citera
2020-01-29, 12:21
Medlem
En positiv del är att med alla barer och krogar som är stängda här beräknas det bli en babyboom här i Kina runt oktober-november.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in