2020-01-30, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Två veckor för nytt sjukhus, bra jobbat.

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Håller med. Sjukt imponerande!
Ärligt talat, tycker ni det?
Det är alltså ett 'nytt sjukhus' ja. Dock är det ENBART för att behandla patienter med detta virus. Det är knappast något NKS de bygger. Hade de byggt ett motsv. NKS hade det varit imponerande, såklart.
Citera
2020-01-30, 10:43
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väl precis därför många oroar sig. Visste alla att man fick förstklassig vård i Sverige så tror jag inte att så många hade oroat sig.
Det krävs inte speciellt många sjuka utöver de vanliga innan det blir kaos i sjukvården.

Om man tar de 99 mest allvarligt sjuka i Wuhan som Lancet-rapporten tar upp, så krävde inte ens de mest sjuka avancerad intensivvård.

Det var endast 3 personer som krävde ECMO-behandling.
ECMO var en trång faktor/resurs vid svininfluensan om du minns?

En region i Kina som har mångdubbelt fler invånare jämfört med hela Sverige, producerar 99 stycken allvarligt sjuka. Och dessa har dessutom i de flesta fall koppling till smittkällan.

Tror du verkligen inte att Sveriges samlade sjukvårdskapacitet kan hantera 50-99 stycken allvarligt sjuka patienter?
Citera
2020-01-30, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Skulle tro att de första kommer i Frankrike. Två illa däran. Intressant att följa Hubei/Wuhan för där har de 277 critical. Vi får se om deras metoder funkar. Och så kan vi jämföra då de nya sjukhusen öppnar om dödstalen mattas av.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

Jag misstänkte också Frankrike.
Citera
2020-01-30, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
De kineser som är sjuka utanför Kina har ju varit på semester, nästan samtliga. Det gör man inte om man inte är frisk och pigg. Så utgångsläget har väl varit bättre för dem rent allmänt. Och de som smittats på plats i Tyskland och Japan till exempel har väl smittats på sina arbetsplatser. Så de var också i god fysisk form.

Den åttioåriga kinesiska turisten i Paris är visst allvarligt sjuk, har jag läst. Men 80 år är en hög ålder och är man så gammal kan även säsongsinfluensa vara farlig.

Funderat lite i de banorna.
Citera
2020-01-30, 10:46
Medlem
Nu stänger Ryssland gränsen mot Kina.
Citera
2020-01-30, 10:47
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är inte så du räknar, du räknar antal döda delat efter antal smittade innan inkubationstid. D.v.s just nu har vi ingen aning eftersom det verkar som att Kina ljuger om hur många som är smittade men det rör sig antagligen om 4% med intensivvårdsmöjligheter och betydligt högre dödlighet om intensivvårdsmöjligheter saknas. Vi kommer att sakna intensivvård för i princip 100% av fallen ganska snart.
Vi behöver inte kalla det dödlighet vi kan kalla det något annat... Men jag är intresserad av proportionen/jämförelsen mellan antal som dör och antal som har blivit friskförklarade, för jag tänker att de har blivit insjuknat ungefär samtidigt och det blir inga släpande effekter i tid i den jämförelsen.

Men jag inser nu att antalet tillfrisknade sannolikt är många fler än de 133 rapporterade. Detta, eftersom många troligtvis varit hemma och varit sjuka (som om det vore en vanlig influensa) och sedan tillfrisknat utan att bemöda sig att ta sig till sjukhuset för att bli diagnostiserade. Däremot torde antalet döda vara ganska korrekt (jag hoppas inte kina ljuger om antalet som dött av viruset).
Citera
2020-01-30, 10:48
Bannlyst
Vet någon i tråden om smittan har exponentiell eller linjär tillväxt?
Citera
2020-01-30, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Så du tittade på filmen där killen försöker öppna sin dörr men möts av en nar av stål? Du såg den? Varför skriver du då "trappuppgång"??? Se på videon OVANFÖR den med trappuppgången. Det är så jag brukar göra. Se första videon uppifrån först, andra videon sen.

Då bör du kanske ha lite källkritik. Så de har låst in sig själva med en smittad? Du vet att dessa ironivideos är vanliga i Kina? Du vet att det existerar en jävla massa falska videos?
Citera
2020-01-30, 10:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Detta är ju bra om det stämmer. Att det finns mediciner som har effekt. Men tyvärr lever vi i Sverige. Om smittan kommer hit så kommer vi inte att få någon behandling alls, förutom möjligen syrgas.
Sjukvården saknar resurser och man får inte leveranser av material. Dessutom så anser man att patienter inte skall vårdas på sjukhus. Alvedon är det som ordineras mot i stort sett allt.
Kan meddela att det är slut på de flesta apotek i Sverige. Alltså Kaletra som används av kineserna. Kolla själv lagerstatus på FASS: https://www.fass.se/m/produkt/20070625000017/health/tabstockinventory
Citera
Medlem
barkies avatar
Nån som följer Peak Prosperity på Youtube?

Han har haft väldigt många rätt hittills och fortsätter smittan utan att stoppas kommer det vara 115 miljoner smittade dag 30 och 23 miljoner av dessa i kritiskt tillstånd.

Han påtala också att de är 48 timmar sen man såg icke-officiella videos eller nyheter från Kina. Bara statliga nyheter vilket jag håller med om är djupt oroväckande.

De vällde ju ut videos i början liksom..
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Vet någon i tråden om smittan har exponentiell eller linjär tillväxt?

Du kanske kan ta reda på det och berätta?
Citera
2020-01-30, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är väl precis därför många oroar sig. Visste alla att man fick förstklassig vård i Sverige så tror jag inte att så många hade oroat sig.
Det krävs inte speciellt många sjuka utöver de vanliga innan det blir kaos i sjukvården.

Man blir ju orolig här. Googlade fram en artikel om läget och hittade en man, 55 år, som dog av svininfluensan pga brist på EMCO-maskiner. Och ändå har Sverige även Getinge som gör sådana. Detta hände 2013. Har situationen blivit bättre nu? Kanske är man numera bättre på att lappa och laga folk med skott- och knivskador och behöver inte längre åka till någon krigszon för att praktisera men verkar som att sådant som EMCOs har man dragit ned på. Hur blir det om vi - mot all förmodan - får ett utbrott här?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/som-ett-slag-i-ansiktet?lokalmeny=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in