2020-03-08, 14:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Stäng alla skolor och universitet i några veckor. Stoppa folksamlingar på stora evenemang. Det skulle jag föreslå i alla fall. Sedan finns det andra saker man kan göra.

Men LILLA gubben, det förstår du väl ändå att vi inte kan göra. /s

När Tegnell och Svetsar-Steffe får permanenta lungskador och nervsyndrom som följdsjukdomar kanske det börjar hända något på den fronten.
Citera
2020-03-08, 14:09
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svarta-Skatan
Tre nya smittade i Örebro län, ska ha smittats i USA.

"JUST NU: Tre nya coronafall i Örebro – sjukvården bekräftar ►Misstänks smittats i USA"

https://www.na.se/logga-in/just-nu-tre-nya-coronafall-i-orebro-sjukvarden-bekraftar-misstanks-smittats-i-usa-befinner-sig-i-hem met

piken var ju nådd för en vecka sedan
Citera
2020-03-08, 14:10
Medlem
svart regn faller i japan, antagligen pga alla dessa kroppar som kina bränt.

https://www.thesun.co.uk/news/11107857/black-rain-japan-conspiracy-cremated-coronavirus-bodies/
Citera
2020-03-08, 14:10
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Du gör uppenbarligen skäl för ditt nickname.
Liknande statistik kan mååånga länder rada upp ...

Kan dock hålla med dig om att det även blir besvärligt efter att vi fått bukt med viruset.
Citera
2020-03-08, 14:11
Medlem
oldtimedrunks avatar
Jag irriterar mig på folk som säger: "Man kan ju inte sluta leva". Nä men man kan ju försöka undvika vissa riskbeteenden och avvakta och se hur denna situation utvecklar sig.

Folk verkar tro att det är en mänsklig rättighet att resa runt i världen utan att behöva drabbas av något dåligt och om något dåligt inträffar så skall pappa staten vara där på 3 röda...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sydkorea har testat ca 180 000 människor hittills. Wow.

7000 är smittade.

50 är döda.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=a20501000000&bid=0015&list_no=366488& act=view, ida

Dvs i Sydkorea är andelen döda i förhållande till antal diagnosticerat smittade, 0.7%.

I Italien är motsvarande andel hela 4% (5883 diagnosticerat smittade och 233 döda enl BNO). Varför råder denna stora skillnad Italien och Sydkorea?

Mina förslag på svar:

1. Jag skulle tro att den stora skillnaden mellan Sydkorea och Italien beror på den massiva testningen som Sydkorea gjort (jag har inga siffror på hur många Italien testat) - dvs Sydkorea har fångat upp och diagnosticerat en större proportion av sina smittade, vilket i sin tur skulle betyda att Italien har många fler smittade än Sydkorea även i absoluta termer (de två länderna har ungefär lika många invånare). Det är svårt att föreställa sig att Italien skulle ha flera ggr fler smittade än Sydkorea men kanske Sydkoreas åtgärder (vilka är det?) för att hindra smittspridning har varit effektiva samt sattes in tidigare.

2. Eventuellt är vården sämre eller mer ansträngd i Italien än i Sydkorea.

3. En annan förklaringsmodell skulle kunna vara om Italien har en mycket äldre befolkning än Sydkorea (är det så?).

4. Jag har även hört något om att Italien eventuellt är drabbad av en mer allvarlig variant av viruset, men det vet jag inte mycket om än så länge. Någon som har något vederhäftigt om relevanta virusskillnader som kan förklara de många fler dödsfallen i Italien?

(Jag hade gärna vetat hur många smittade de har i intensivvård i Sydkorea. Det framgår inte av Googles översättning till engelska av den länkade sidan till det koreanska CDC. Italien har hiskeliga 462 kritiskt corona sjuka enligt BNO)
Det är nog punkt 4. som är skillnaden - L-varianten är svårare än S. (de två olika varianterna kallas L och S - och Italien har fått den svårare, och Sydkorea den lättare).

Sen har jag varit och kört i området i norra Italien - och det är fruktansvärt dålig luft. Det finns kartor med luftkvalitet och när man kikar på dom så är det alltid röda siffror i detta området i norra Italien. Alltså jag tänker lungorna är nedsatta av att folk lever i så smutsig luft. Italiens mest tätt befolkade område!
Citera
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Hur ser rutinerna kring desinfektion ut? Sjukhusen har slussar men hur fungerar det hos socialtjänsten?
Tvätta sig lika länge som det tar att sjunga blinka lilla stjärna i normal takt avsluta med handsprit.
Inte ta i hand och inte besöka eller träffa sjuka (neka besök om det upptäcks)
Om pandemi utbryter skyddskläder (visir, mask och skyddsrock och handskar) för tillsyn av sjuka som vårdas i hem och inte på sjukhus
Citera
Medlem
FujitsuNakajimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Den här känns inte helt rätt. Antal smittade kan inte kopplast till enskild person och en personlig vädjan om patientsekretess gör ingen skillnad då det alltid är samma patientsekretess och den är lika stark oavsett om man vädjar om den eller ej. Du har patientsekretess även om du inte vill ha det.

Detaljerad info så som "det är en nära släkting till den första smittade i 20 års åldern" förstår jag att man undanhåller om personen inte vill bli outad, men personen kan inte påverkara regionens antalsrapportering.

Gäller inte patientsekretess exempelvis ålder, ort, sjukdomstillstånd etc?
Som någon annan svarade, han är inräknad i regionen då men ort är dold på hans begäran?

Kan inte komma i kontakt med honom längre tyvärr. Men jag förmodar att så är fallet då? Varför han inte syns under bostadsort utan endast under region.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Italien måste ha en lika slapp statsepidemiolog (stavning?) som vi har...

På Milanos 3 internationella flygplatser är verksamheten igång (både inrikes och utrikes). Från Bergamo har 7 av eftermiddagens/kvällens 60 avgångar ställts in. Venedigs flygplats har senaste timman skickat iväg ett flyg till London, ett till Basel och ett till Bari. Bara två avgångar under eftermiddagen är i nuläget inställda. Air Malta landar just nu på Linate och Emirates lyfte just från Malpensa mot New York JFK enligt flightradar24.

Trenitalia säljer iallafall biljetter från Milano till Turin och Rom, och rapporterar på sin hemsida att det inte råder några störningar i snabbtågsnätet just nu. SBB säljer fortfarande biljetter på direkttåget Zürich-Milano via Gotthardtunneln med avgång i eftermiddag (men har bara få platser kvar). SNCF säljer fortfarande biljetter till Milano från Lyon och Paris till avgångar under eftermiddagen.

Märklig karantän...
Citera
2020-03-08, 14:12
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
svart regn faller i japan, antagligen pga alla dessa kroppar som kina bränt.

https://www.thesun.co.uk/news/11107857/black-rain-japan-conspiracy-cremated-coronavirus-bodies/

TheSun en ding ding värld
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Man kanske flyger hem tomma plan?

Och resenären åker buss hem.
Citera
Medlem
magpests avatar
Det har skett flera punktmutationer när det kommer till SARS-CoV-2. De flesta torde vara tysta mutationer. Dessa mutationer finns här: http://cov-glue.cvr.gla.ac.uk/#/replacement
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in