Många klagar på åtgärder från staten vilket jag delvis kan hålla med om.
Min fråga är då vilka åtgärder ni efterfrågar?
Karantän av Stockholm?
Stäng alla utgående flyg till alla drabbade områden och sätt alla som kommer hem i 14 dagars karantän.
Skicka ut ett VMA till hela svenska folket med information om vilka förebyggande åtgärder som ska tas för att förhindra att smittan sprids. (Tvätta händerna osv.)
Statsministern borde hålla ett brandtal för att ena och mobilisera folket. Spridningen av viruset ska jämföras med ett krig för att folk ska förstå att det verkligen är allvar.
Hellre att några får panik, det går över. Förnekelsen kommer att skörda liv.
På min arbetsplats ska vi köpa in visir till personalen. Som täcker ansiktet. Tydligen det som skyddar bäst
Jag jobbar inom socialtjänsten som chef och mina anställda kommer i kontakt med människor som riskerar att försämras kraftigt av Corona.
Det låter absolut mer vettigt. De går de att desinfecera för återanvändning förmodligen.
Funderar kring det här med att viruset smittar främst genom droppsmitta och max 1-2 meter från en smittad person.
-Är det då inte lite konstigt att man hittar fullt med viruspartiklar vid ventilationsöppningar där smittad person befunnit sig? Så långt ska ju inte viruset kunna färdas
-Är det inte lite konstigt att så många svenskar blivit smittad på skidresa till Italien? Har de alla suttit och grovhånglat med varandra?
-Är det inte lite konstigt att en enda person ska ha smittat 60 personer på en begravning i Spanien? Har de gått runt och kindpussat varandra?
Jag tror nog det kan vara lite mer smittsamt än FHM vill kännas vid, men man får ju tänka på att ingen har någon immunitet heller. Hade en människa med influensa varit på samma tillställning hade mycket färre smittats i och med att några har immunitet, några är vaccinerade etc. Sen räcker det väl med en nysning över buffén eller att alla går och tafsar på samma dörrhantag och allmänt begravningsbeteende - snorar och bölar och kramas.