2020-03-08, 14:04
Medlem
SuraStinas avatar
Hej alla!

Jag har tyvärr slutat sammanställa listan som Moderator pinnar först i tråden då det nästan blivit oöverskådligt med ett stort antal fall varje dag nu, samt att det är tekniskt krångligt att posta så långa inlägg på FB (krånglar även om man försöker lägga info i spoilers).

Jag fortsätter uppdatera Wikipedias artikel om coronaviruset, tillsammans med flera andra, så där kan ni följa antalet fall. Dock inte på samma detaljnivå som gjorts hittills. Samtidigt märker jag att regioner och media inte rapporterar så mycket detaljer i fallen längre utan bara "21 nya smittade i Sthlm".

Vill ni får ni gärna hjälpa till att redigera Wiki-artikeln! Det tog mig bara nån halvtimme att greppe grunderna för detta och det finns många andra som hjälper till med finesser som är svårare.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_outbreak_in_Sweden#Cases
Citera
2020-03-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
och vem har pastatt att en näsa mun mask skulle skydda ögonen?

Ingen?

Däremot så ska man inte förlita sig på masker som endast täcker mun/näsa ifall man vill skydda sig från denna smitta
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
  • Stäng alla utgående flyg till alla drabbade områden och sätt alla som kommer hem i 14 dagars karantän.
  • Förbjud alla evenemang minst 1 månad framåt.
  • Statsministern borde hålla ett brandtal för att ena och mobilisera folket. Spridningen av viruset ska jämföras med ett krig för att folk ska förstå att det verkligen är allvar.

Hellre att några får panik, det går över. Förnekelsen kommer att skörda liv.

Det är ett sådant kontrast mellan Italien där tiotals personer dör per dag och Sverige där myndigheterna utåt låtsas som att viruset inte är ett dugg allvarligt och allt kommer blåsa över.
Citera
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Alla som anländer till Sverige från länder där viruset sprids ska sätta sig själva i två veckors karantän.

Det sprids i alla länder och platser runt om i världen förutom St.Helena.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Typ såna här visir skyddar bäst
https://www.hemfint.se/ansiktsskydd-20-cm?aref=ref-adwords_agid-58308832063_cid-1578590110_mt-_ntw-g_crid-296499711102_kw-_ pl-_prm1-_prm2-_ai-_ap-_dv-m_dvm-_fid-_pla-298137169366&gclid=EAIaIQobChMInMTcwfeK6AIV1aSaCh3 dKgdXEAQYAiABEgIVtfD_BwE

Enligt säkra källor inom hälso och sjukvård (min arbetsplats kommer massinköpa detta till personalen)
Hm, är detta förklädd annonsering, FB mod får ta en titt tror jag!
Citera
2020-03-08, 14:06
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Tre nya smittade i Örebro län, ska ha smittats i USA.

"JUST NU: Tre nya coronafall i Örebro – sjukvården bekräftar ►Misstänks smittats i USA"

https://www.na.se/logga-in/just-nu-tre-nya-coronafall-i-orebro-sjukvarden-bekraftar-misstanks-smittats-i-usa-befinner-sig-i-hem met
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ännu värre!

Alla som får COVID-19 kommer att dö.

Ja så blir det nog. Även om de flesta kommer att tillfriskna och sedan dö långt senare av andra orsaker.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hypokondria
Har vart inne på samma tanke men kom inte fram till i % hur mkt sprit E85 innehöll🙈
Allt för att stoppa Corona är bra!

85% på sommaren och 75% på vintern. Resten bensin.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol_(motorbr%C3%A4nsle)
Citera
2020-03-08, 14:07
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Hm, är detta förklädd annonsering, FB mod får ta en titt tror jag!
Nä faktiskt inte
Tog bara ett exempel. Sorry för missförståndet

Det finns många företag som säljer liknande och bara exemplifierade
Citera
2020-03-08, 14:07
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Inom myndigheter har man påbörjat beredskapsplaner för begravning i massgravar enligt militär stil om det blir ett högt antal döda.

Skicka gärna länk på var den informationen kommer från, annars skall det du skriver givetvis avfärdas som konspiration och desinformation.

Har du inga länkar, eller har hittat på det själv, är det väldigt onödigt att lägga ut sådant. Sänker bara trovärdigheten för tråden.
Citera
2020-03-08, 14:08
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ännu värre!

Alla som får COVID-19 kommer att dö.
Faktiskt värre än så. Även de som inte får C-19 kommer att dö.
Citera
2020-03-08, 14:08
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2020/mars/hon-vardade-den-forsta-svenska-patienten-med-corona/

Jo det är hög skyddsklass
Hur ser rutinerna kring desinfektion ut? Sjukhusen har slussar men hur fungerar det hos socialtjänsten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in