2020-03-07, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TemaSweg
Beror helt på vilken sorts influensa det är, vissa influensasjukdomar har en mycket högre dödlighet än 3.4%. Bättre att skriva säsongsinfluensa. För övrigt är det i princip omöjligt att hela planeten drabbas så dina dödssiffror är orimliga.

Ber om ursäkt för otydlighet, det är så klart vanlig säsongsinfluensa jag pratar om.
Citera
2020-03-07, 01:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Europas befolkning, och inte minst Sveriges, var 1917-1918 utmärglad. Det var utbredd svält vid den här tiden och de "friska unga vuxna" som dog i Spanska sjukans andra våg mådde inte alls lika bra kroppsligt som de flesta gör i Sverige idag.

Jag är ledsen att behöva meddela att virus drabbar lika oavsett om du är "utmärglad" eller inte. Det handlar mer om den vård du kan få, och finns inget vaccin eller bromsmedicin så handlar det om att försöka förhindra att du dör. Vården 1969, som i "Hongkong", var i detta avseende precis lika bra som idag, give or take 1%.
Citera
2020-03-07, 01:06
Medlem
TemaSwegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Okej Tegnell är på min sida iaf (om det är ett bra tecken eller ej..) och det finns massa källor som visar att masker inte skyddar dig från att smittas. Däremot att det skyddar andra. Eller påstår du att detta inte stämmer och att masker skyddar bäraren? Sätt dig in i frågan innan du kommer med din dryga attityd vetja

Masker kan potentiellt skydda dig mot kontaktsmitta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurpleGermany
Jag tryckte på E men det blev Ä!

Tangentbordjävel!
Ånej ! E ligger långt ifrån Ä på tangentbordet !
Citera
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Samtidigt är Aftonbladets huvudnyhet just nu "Kortproblem på kryssningsfartyg Östersjön." "-Vi kan inte ens köpa en öl, säger en passagerare".

Kontraster, kontraster.
Only in Sweden 😂🍺
Citera
2020-03-07, 01:07
Medlem
Citat:
Ingen mask finns som skyddar den som bär masken - däremot skyddas omgivningen om du använder mask och är smittad. Så folk som gör sig roliga och ifrågasätter varför kineserna använder mask kanske förstår varför nu. För att skydda omgivningen och inte sig själv. Tror själv att detta kan förklara att antalet nya fall minskat i Kina.

Vidare. Ett antal personer hävdar att masker skyddar såtillvida att man inte vidrör mun och näsa som om man varit utan mask. Så ur den aspekten kanske det kan va värt, men då duger ju den billigaste masken eller nåt annat valfritt som skyddar.

du har fel.
vanliga surgical mask, skyddar inte mot viruset, men däremot skyddar de mot att du smittar andra folk. men vill du skydda dig mot viruset så bör du köpa en mask som inte har öppningar och dessutom måste du skydda ögonen, så det går att skydda sig, sluta komma med falsk info.

antalet nya fall har minskat i kina, eftersom de inte testar människor, sedan så har de infört nya tester och dessa tester utesluter en del personer som bör testas, och de har inte tester för alla, dessutom så har de satt folk i karantän, så självklart minskar antalet smittade. men ändå tror jag inte på deras siffor, de är fortfarande ett helvete där.

och who som sympatiserar med kina, och hyllar de är bara galet. de får de att se ut som om kina har hjälpt oss lol, de starta fan allt det här, de borde betala någon straff för det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Så enbart ett fåtal behöver sjukhusets resurser av dessa 150? 5, 10, 20? Skulle vara intressant att veta. Då förstår jag inte allt tjat och oro om resursbrist vad gäller vårdplatser och sjukhusmateriel. Man vet inte vad man ska tro snart.
Det finns en del som isolerats på sjukhus nu i början men vad jag förstått får många åka hem rätt snabbt. Mest de med svårare andningsproblem som de vill ha översikt över. Risken är ju ifall väldigt många blir sjuka och smittar runt överallt. Då kommer en boom där äldre och de med andra sjukdomar i stor utsträckning kommer behöva mer vård och intensivvård. Det är i ett sådant scenario som det riskerar att bli kalkon. I nuläget är det inga problem alls och de flesta unga och friska kommer inte behöva sjukhusvård. Sen har vi få platser i förhållande till andra europeiska länder i förhållande till invånarantalet. Förhoppningsvis kommer vi ha kontroll hela vägen men det värsta är det som händer om det blir fri smittspridning. Sanningen kommer ligga någonstans mittemellan. Antagligen mot det bättre. Men vi måste vara beredda på det värsta!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
Utan att trigga allt för många konspirationer nu. Kan någon förklara hur Sverige, som TROLIGEN fått sin största spridning via Italien om man ska se till vad smittspårningen säger, kan ha en så ofarlig version av viruset att i stort sett alla kan sitta i hemkarantän utan sjukvård.

Italien som har omkring 10% kritiska fall.
Sverige 0 stycken kritiska fall.

Vad är det som hindrar ett land som bekämpar virusspridning med "Mja jo jaa du kaaanske inte ska åka dit om du inte gärna vill..." avrådan och affischer från att få en vidare ökning likt den i Italien, Frankrike och Tyskland?

Du har en poäng, absolut, men hittills är de bekräftade fallen i Sverige i princip enbart unga personer, medan väldigt många äldre drabbats i Italien.
Citera
2020-03-07, 01:08
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Det bor ju nästan 2,4 miljoner människor i Storstockholm.
Tror mest det.

1/4 av Sveriges befolkning men 1/2 av Sveriges smittade. Jag tror att man i Sthlm kan börja oroa sig även om man ej har varit i riskområden eller har en bekant som nyligen har varit i riskområde. Allmän spridning kommer myndigheter att besatt undvika att klassa det som in i det längsta - men förr eller senare kommer dom att tvingas säga det alla är livrädda för: Vi har en okontrollerad och allmän smittspridning i Sverige och med Stockholm i epicentrum!
Citera
2020-03-07, 01:08
Avslutad
Läser i mina anteckningar att italien hade 130 fall den 23e februar och då började man stänga skolor, eller man började dagen innan vid 65 fall.

Där sverige är nu ungefär. Skillnaden till Sverige s fördel är att man säger sig ha koll på alla fall här. Det hade man inte i italen då.
Citera
2020-03-07, 01:09
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St3nkak4
UVad är det som hindrar ett land som bekämpar virusspridning med "Mja jo jaa du kaaanske inte ska åka dit om du inte gärna vill..." avrådan och affischer från att få en vidare ökning likt den i Italien, Frankrike och Tyskland?

Vad gäller Frankrike och Tyskland, så har Sverige mycket fler smittade per capita. Kanske tack vare vår riksrådgivare Anders Tegnell.
Citera
2020-03-07, 01:09
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Dom kanske inte har uppdaterat sina uppgifter sedan några veckor tillbaka. Denna diskussion uppkommer ju hela tiden i tråden och jag undrar vart alla som hävdar att man smittar under inkubationstiden har fått det ifrån??

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2001468

https://www.beckershospitalreview.com/quality/15th-us-coronavirus-case-reported-in-texas-asymptomatic-transmission-confirmed.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in