2020-01-28, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ehhh.... ja det är det jag skrivit men nån idiot påstod att man ALLTID obducerade vid dödsfall.

Lag (1987:269) om kriterier för bestämmande av människans död

googla å tolka som du vill.. inte så svårt om man är läskunnig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Nej. Han säger att USA förmodligen kommer få små koncentrerade utbrott.
Epidemi= tillfällig anhopning av en företeelse (vilken som helst) inom en avgränsad grupp i ett avgränsat område.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
All statistik är en sanning med modifikation. Att följa siffran 2-3% dödlighet så antar man att ingen mer av de som för tillfället är konfirmerade som smittade kommer att då. Siffran som man får genom att ta (antalet döda /(antalet döda + antalet tillfrisknade)) ger dig dödligheten för exaclt det tillfället utan att ta i beräkningen i vilket tillstånd som de smittade är i. Tillfrisknar plätsligt 100 utan dödsfall så faller siffran kraftigt och dör 100 av de smittade så så stiger dödligheten igen. Ingen siffra för dödlighet kommer att stämma förrän epedemin är över.

Enda siffran som vi nog faktiskt kan stödja oss på är den som presenterades i Beijing-tidningen. De hade en kontrollgrupp på 49 smittade varav 12 var läkare. av dessa vid tillfället för artikeln så hade över 50% frisknat, 13% hade död och resterande var fortfarande sjuka men i vilket tillstånd nämndes inte. Från detta lilla antal så kan vi ta ett antagande att dödligheten ligger strax över 10% men vi vet inte åldern på de som dog. Ha ihågtanken att dessa 49 fick intensivvård.

Precis så är det.

Att siffran ligger långt över tre procent för de som smittades för en vecka sedan beror troligen på att man bara känner till en bråkdel av de som var smittade då.

Statistiken visar dock fortfarande en exponentiellt tillväxt som är densamma för smittade och sjuka, men där smittade skär X-axeln sju dagar tidigare.
Citera
2020-01-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja mab kan neka obduktion endast i undantagsfall gäller ju de fall som dödsorsaken är oklar.

ja läs vad jag skrev till hen som skriver samma sak.,
Citera
2020-01-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
Lag (1987:269) om kriterier för bestämmande av människans död

googla å tolka som du vill.. inte så svårt om man är läskunnig
Jag vet hur det ligger till så tack men nej tack.
Citera
2020-01-28, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Problemet är att de där 100 är en faktor du idag inte känner till.

Om viruset behåller samma dödlighet som tidigare så känner jag till siffran 100.

Detta baserat på tidigare statistik.

Jag vet inte hur mycket skatter Sverige får in nästa år heller, men jag kan prognostic era det utifrån hur mycket det varit under tidigare år.
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Den kinesiska turisten i Frankrike som är i allvarligt tillstånd är en äldre person enligt Le Figaro.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Hur kan du kalla lösa siffror som riktiga?
Jag kallade inga siffror riktiga. Konstaterar bara att siffrorna som finns är alldeles för låga.

Läskigt när folk sätter en diktaturs ord framför sunt förnuft.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Epidemi= tillfällig anhopning av en företeelse (vilken som helst) inom en avgränsad grupp i ett avgränsat område.

Det var fortfarande inte epidemi han påstod att USA skulle få.
Citera
Medlem
sinewaves avatar
Bekräftade fall utanför Kina,
20 jan: 4
21 jan: 6
22 jan: 8
23 jan: 14
24 jan: 25
25 jan: 40
26 jan: 57
27 jan: 65

Källa: https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Ser man på till de siffrorna är det som sagt ganska långsam spridning.

Många är konspiratoriska och klagar över att "siffrorna är säkert X eller Y gånger större än vad som redovisas osv". Är hela världen i en enda stor konspiration mot befolkningen också?
Citera
2020-01-28, 19:03
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberepix
ja läs vad jag skrev till hen som skriver samma sak.,

De flesta som avlider obduceras INTE läkaren kan oftast fastställa dödsorsaken
Citera
2020-01-28, 19:03
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reduktionisten
Så kritiska procenten är ungefär samma som dödsprocenten för Sars.

May 7, 2003 (CIDRAP News) – The World Health Organization (WHO) today estimated the overall fatality rate for SARS (severe acute respiratory syndrome) patients at 14% to 15%, significantly higher than previous estimates.

Nej, fatality rate verkar vara betydligt lägre i detta fall. Det var 16% som fick allvarlig lunginflammation och mindre än 3% som dör. Men som sagts tidigare kan det finnas eftersläpning i dödsantalet eftersom svårt sjuka kan avlida först efter en eller flera veckor efter att de diagnostiserats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in