2020-01-28, 11:21
Medlem
Summer24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Ja man kan ju hoppas att sverige fattar allvaret nu.

Sverige kommer som vanligt att stå med brallorna i knävecken, oförberedda för att man inte såg det komma.....
Citera
2020-01-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Nej, så kan man mäta efter att en sjukdom / whatever avtagit. Denna är pågående. Vi vet att 4-ish procent av de som insjuknat dött, och att enstaka procent också friskförklarats. Den verkliga siffran ligger däremellan.

Idag är det den 28:e, det är en inkubationstid på ca 2 veckor, och sen tar det kanske en vecka eller två att trilla av pinn eller bli frisk. Så vi ska ta våra kända dödsfall genom misstänka smittade kring nyår. Då är det ish 50 / "ett hundratal", får förmodligen i storleksintervallet 10%-50%, vilket är väldigt väldigt högt för coronavirus.

Se detta inlägg för siffrorna jag använder:

Att prata om mortalitet under pågående epidemi är bara vansinne.
Lille vännen! 3% är inte en fast siffra. Den visar bara att dödligheten/bekräftade smittade rör sig i samklang. Där är siffran runt 3. Ok!!!!!!! Fattar du eller ska jag förklara enkel matematik? De som är bekräftat smittade är förbi sin inkubationstid och därför så är procenten giltig. Den var runt 3 IGÅR och den är runt 3 IDAG!!!!!!!! GAAAH....
Citera
2020-01-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoKingAl
Ta inte ut något i förskott nu:
citat:
Authorities believe it is a case of pneumonia and not coronavirus, but the final diagnosis will be made after the analysis of the tests results, the ministry said.

Skumläste bara då jag sitter på jobb. Men vad bra att de inte är bekräftat ännu då.
Citera
2020-01-28, 11:23
Medlem
Magnetars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Äntligen börjar skribenter ta till sig detta.
Ingen har bekräftat att man smittar under inkubationstiden.

Och hur skulle det ens gå till? Om man inte har en hög halt virus i kroppen, så kan man inte sprida det via utandning.

För att det ska fungera som en vettig väg för virusspridning så måste kroppen producera slem med virus, eller att kroppens celler spricker och man har blod i utandningen.

Det här är en användare av typen "jag är svensk och läser bara svenska källor för jag kan bara svenska så jag vet garanterat bäst för svensk sjukvård är bäst i världen och svenska experter vet precis allt".

Det är officiellt utomlands att infekterade dels är smittförande under inkubationstiden, och att en del är infekterade men symptomlösa och naturligtvis kraftigt smittförande. Gå och använd internet för något annat än facebook och instagram ditt svennemongo.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Tysken är en 33-årig man som blev smittad av en kinesisk kvinna som var i Tyskland för vidareutbildning på företaget Webasto. Kvinnan var där 19 till 22 januari och blev sjuk den 23 januari på flyget hem till Kina och fick diagnosen den 26 januari. Mannen blev sjuk på jobbet igår.

Kan du länka till din källa tack?
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Åh, toppen.... Eftersom flygplan återanvänder luften hela tiden så är väl alla på flyget smittade nu... Hoppas myndigheter håller koll...

Har den tyska mannen o kinesiska kvinnan haft slemhinnekontakt eller bara andats i samma rum?

Det är en viktig uppgift.

Likaså att i detta fall så tycks inkubationstiden vara ca en vecka.

Allt tyder på att smittan överförts innan feber o andra symptomer slagit in.
Citera
2020-01-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Och denna text (översatt) är ju det mest intressanta i detta reportage:

Patienten i Tyskland övervakas medicinskt och hålls isolerat. Hans nära kontakter skulle nu vara "fullt informerade och informerade om möjliga symtom, hygienåtgärder och överföringsvägar", säger hälsoministeriet. Det finns minst 40 personer.

Explosivt: Mannen arbetade fortfarande på måndag! Myndigheterna rekonstruerar nu vem han annars hade kontakt med. De letar också efter personer som hade kontakt med den smittade kinesiska kvinnan (som var i Tyskland från 19 till 23 januari).

Och kinesiskan blev sjuk på flyget hem. Var hon fullt frisk i Tyskland eller trodde hon att hon bara fått flygplanssnuva som inte var något att bry sig. Typ "Så är det alltid efter långflyg." Om hon var frisk i Tyskland då tyder det på att man smittar trots att man själv inte har symptom.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jo Kina är dödsdömt. Det är Europa och Sverige jag menar. Här har vi fortfarande någon vecka att stoppa det kanske. Men det krävs extrema åtgärder. Jag vet inte om det ens är möjligt faktiskt. Allt är så sammanflätat i det moderna samhället. Det går inte att föreställa sig vad som händer när elnätet slås ut och folk grips av panik, galningar plundrar affärer, sjukhusen stängs och så vidare.

Du har kanske redan fått svar, men begreppet undantagstillstånd finns inte i den svenska konstitutionen.
Citera
Medlem
Då har jag fått det bekräftat att min mamma blivit smittad med Corona-viruset. Hälsocentralen skickade hem henne med feberdämpande samt sa till henne att vänta 2-3 dagar med att gå till jobbet. (Jobbar med barn)
Citera
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina

https://www.bild.de/news/inland/news-inland/coronavirus-erster-fall-in-deutschland-live-ticker-zur-ausbreitung-67605722.bild.html
Citera
2020-01-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Titta 1 till två sidor bak så hittar du den.
Citera
2020-01-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
https://www.bild.de/news/inland/news-inland/coronavirus-erster-fall-in-deutschland-live-ticker-zur-ausbreitung-67605722.bild.html

Danke schön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in