2020-01-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
I nuläget är det inte tal om någon massvaccinering överhuvudtaget så vad är poängen med att dra in foliehatteriet i diskussionen?

Det var inte jag som tog upp det, men visst, det är ganska off-topic för denna tråd i nuläget. Vi kan lämna det.
Citera
2020-01-23, 19:50
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limfx
https://youtu.be/0CAPbiTVibE

Nån som bara kollapsar

https://youtu.be/EogQItG0V38

Rimligt att det ser så här ut på sjukhusen med 600 infekterade...

Herregud!!! Är det inte bara skämtvideos då? Dör man sådär knall och fall? Jag blir livrädd!
Citera
2020-01-23, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Skulle tro att det inte är farligare än SARS, vilket försvinnande få dog av på en värdslig basis (ca 700) i ett område befolkat av bedömt ett par miljarder. Det var dessutom större än 90% chans att klara sig de som mot förmodan blev smittade. Folk blev ändå helt hysteriska ganska länge.

10% sannolikhet att dö är enorm. Även om det är lite i övre kanten då oftast är det många med dålig hälsa eller ugna/gamla som dör. Väldigt hög sannolikhet 35% att någon i din nära familj eller du dör om du är mamma pappa och två barn om nån blir smittad.

Sen ska man tillägga att efter en viss smittningsgrad så går dödligheten upp då man kommer inte ha en fungerande sjukvård längre.
Citera
2020-01-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ja, det är det de sprutar överallt nu. Varifrån kommer medicinpåståendet? Måste något lost in translation. Eller så är källan dum.
Ja det faller på sin egen orimlighet. De där läkemedlen är dyra. Hela Kinas statsbudget skulle nog gå åt om man började sprida det med besprutningsplan över Wuhan . . . .

Dessutom finns ingen sådan medicin i de mängderna. Någonstans.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Detta vill inte myndigheterna skall komma ut. Tusentals döende pa sjukhusen i Wuhan och läkarna är desperata för läkarna vet att de kommer insjukna de med

Du verkar väldigt rädd, du borde lugna ner dig lite. Högt blodtryck dödar betydligt fler än kinevirus gör Jag tror inte det blir särskilt allvarligt. Svininfluensan var alla flashbackare livrädda för men det blev rätt lugnt.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Limfx
https://youtu.be/0CAPbiTVibE

Nån som bara kollapsar

https://youtu.be/EogQItG0V38

Rimligt att det ser så här ut på sjukhusen med 600 infekterade...

exakt det ser man ju pa statens Reaktion, de ljuger för fulla muggar och sjukusen sprängs av sjuka som snart kommer ligga ute pa gatorna.

och i vanlig ordning alla propagandamakare som rapar ut att det är ofarligt.

Jag ger radet ak till wuhan själv da om det är ofarligt.
Citera
Medlem
Chickenboys avatar
Hej, jag är svensk och bor i kina sedan 10 år tillbaka.
1. Fakta
- Smittokällan har bekräftats komma från en marknad där exotiska djur har sålts för konsumtion. Dessa marknader är jävligt skitiga och är grunden till att nya sjukdomar och virus skapas.
- Kända antal döda och smittade är just nu svårt att bekräfta då regeringen gärna snyggar till siffrorna, dock så kan vi med största sannolikhet bekräfta att viruset varken lika dödligt eller smittosamt som SARS var. Officiella siffror är ett 20-tal döda, och hundratals smittade. Dock är det ett stort mörkertal som ej kan bekräftas då sjukhusen är extremt överbelastade.
- Wuhan har just idag blockat all trafik. Folk får inte ta sig ur staden utan visst tillstånd.
- anledningen att det spridits så snabbt just nu beror på det kinesiska nyåret som viras just nu. Hundratals miljoner är på resande fot, trängsel och smittade leder till fler smittade etc...

Hur folk känner dig just nu;
En viss oro/panik finns bland befolkningen, men mest ett stöd för den lokala befolkningen i Wuhan just nu skickas på sociala medier som weibo och wechat.

Själv är jag hos svärföräldrarna i en ganska glesbefolkad del(ja de finns) av Kina långt borta ifrån kaoset med 40 95n-masker till alla i familjen, handsprit, och en gitarr i näven. Har ni fler fler frågor så svarar jag gärna!
Citera
2020-01-23, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chickenboy
Hej, jag är svensk och bor i kina sedan 10 år tillbaka.
1. Fakta
- Smittokällan har bekräftats komma från en marknad där exotiska djur har sålts för konsumtion. Dessa marknader är jävligt skitiga och är grunden till att nya sjukdomar och virus skapas.
- Kända antal döda och smittade är just nu svårt att bekräfta då regeringen gärna snyggar till siffrorna, dock så kan vi med största sannolikhet bekräfta att viruset varken lika dödligt eller smittosamt som SARS var. Officiella siffror är ett 20-tal döda, och hundratals smittade. Dock är det ett stort mörkertal som ej kan bekräftas då sjukhusen är extremt överbelastade.
- Wuhan har just idag blockat all trafik. Folk får inte ta sig ur staden utan visst tillstånd.
- anledningen att det spridits så snabbt just nu beror på det kinesiska nyåret som viras just nu. Hundratals miljoner är på resande fot, trängsel och smittade leder till fler smittade etc...

Hur folk känner dig just nu;
En viss oro/panik finns bland befolkningen, men mest ett stöd för den lokala befolkningen i Wuhan just nu skickas på sociala medier som weibo och wechat.

Själv är jag hos svärföräldrarna i en ganska glesbefolkad del(ja de finns) av Kina långt borta ifrån kaoset med 40 95n-masker till alla i familjen, handsprit, och en gitarr i näven. Har ni fler fler frågor så svarar jag gärna!
Ganska ointressant da de boende i Kina bara nas av regeringens Propaganda. Kolla själv hur Paniken är total pa sjukhusen med läkare som grinar och skriker pga att de själva har dödsangest
Citera
2020-01-23, 19:59
Medlem
De dör youtubeklippen säger inte så mycket.
"Kaos" är väl inte rätt ord. Mannen som faller, är han död?
Citera
2020-01-23, 20:01
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trolldatan
Varför såhär få views på filmerna

Vad är det att titta på, jag kan visa en film på en hund i Kina som faller ihop och knalldör.

Skulle du tro mig om jag också berättade att coronaviruset misstänks smitta även hundar?
Citera
2020-01-23, 20:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Ganska ointressant da de boende i Kina bara nas av regeringens Propaganda. Kolla själv hur Paniken är total pa sjukhusen med läkare som grinar och skriker pga att de själva har dödsangest

Kan du kinesiska, vet du vad de skriker?

Jag har sett film på grinande och skrikande sjuksköterskor i Sverige, de är överbelastade bara.
Citera
2020-01-23, 20:08
Medlem
Det mest kusliga i detta är att Svenska myndigheter säger att det är extremt liten risk att det kommer till Sverige. Detta trots att vi har har nästan de mest öppna gränserna i världen och trots att viruset redan har spridit sig till västvärlden.
Jag skulle snarare säga att risken är överhängande att det kommer hit om man inte vidtar åtgärder. Redan nu borde man förbjuda resor till och från drabbade länder. Sjukhusens beredskap borde höjas och folk informeras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in