2020-01-20, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Är det nya digerdöden vi ser framför oss?
Virus har aldrig haft bättre förutsättningar än idag.
Vi bor tätt, vi reser mycket, ett virus kan på ett dygn spridas över hela jordklotet.
Det frekventa resandet är så klart obehagligt men frågan är om förutsättningarna för ett virus ändå inte såg bättre ut för 300 år sedan, innan vaccin och antivirala medel uppfunnits...
Citera
2020-01-20, 22:39
Avslutad
Det här utbrottet har suttit på min radar i några dagar. Mycket otäckt virus med potential att döda miljontals människor. Ebola, GFTO. Akut respiratorisk sjukdom är en mördare ibland oss. Och en kostsam sådan då respiratorbehandling krävs.
Citera
2020-01-20, 22:50
Medlem
Idag på tåget satt en kines kvinna nära mig på tåget hon hostade och var snuvig och nu på kvällen gick en kines man förbi mig.

Allstå allt skedde i Stockholm.

Bör man vara orolig?
Citera
2020-01-20, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Idag på tåget satt en kines kvinna nära mig på tåget hon hostade och var snuvig och nu på kvällen gick en kines man förbi mig.

Allstå allt skedde i Stockholm.

Bör man vara orolig?

Är det besläktat med SARS så överlever viruset upp till 4 dagar utanför sin bärare.

Och sen finns detta:

Personer i Sverige som inom 10 dagar efter att ha vistats i någon region med lokal smittspridning, insjuknar med hög feber och symtom från luftvägarna (hosta, andfåddhet, andnöd) uppmanas ta omedelbar kontakt (först telefonledes) med närmaste infektionsklinik.
Citera
2020-01-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Är det besläktat med SARS så överlever viruset upp till 4 dagar utanför sin bärare.

Och sen finns detta:

Personer i Sverige som inom 10 dagar efter att ha vistats i någon region med lokal smittspridning, insjuknar med hög feber och symtom från luftvägarna (hosta, andfåddhet, andnöd) uppmanas ta omedelbar kontakt (först telefonledes) med närmaste infektionsklinik.

Just nu många hostar på bussen. Ännu en kines asiat thai kvinna som hostar.

Blir galen , vad ska jag göra?
Citera
2020-01-20, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KommissarieAbbe
Just nu många hostar på bussen. Ännu en kines asiat thai kvinna som hostar.

Blir galen , vad ska jag göra?

Ja är det så illa som det låter så är du ju redan smittad isf. Första symptomen är feber och efter 1-2 dygn utvecklas andningsbesvär / hosta.
Åkte själv på svinis (innan vaccinet ens hade kommit) och det var nått av det jävligaste jag varit med om, kunde knappt andas dag 4-5, SARS är ju ännu värre.

EDIT: Läste nu att det nya viruset har en inkubation på 2-14dagar, det här har spridit sig REJÄLT utan att någon har koll, om nu 1700 fall redan är bekräftade så vet vi ju inte hur många de smittat på 14 dagar.
- Det har funnits 62 bekräftade fall enligt landet – men experter i Storbritannien uppskattar att det rör sig om 1 700, enligt CNN.
Senast redigerad av KLR 2020-01-20 kl. 23:24.
Citera
2020-01-20, 23:39
Medlem
Citat:
Ja är det så illa som det låter så är du ju redan smittad isf. Första symptomen är feber och efter 1-2 dygn utvecklas andningsbesvär / hosta.
Åkte själv på svinis (innan vaccinet ens hade kommit) och det var nått av det jävligaste jag varit med om, kunde knappt andas dag 4-5, SARS är ju ännu värre.

EDIT: Läste nu att det nya viruset har en inkubation på 2-14dagar, det här har spridit sig REJÄLT utan att någon har koll, om nu 1700 fall redan är bekräftade så vet vi ju inte hur många de smittat på 14 dagar.
- Det har funnits 62 bekräftade fall enligt landet – men experter i Storbritannien uppskattar att det rör sig om 1 700, enligt CNN.

198 bekräftade fall, har tillkommit 136 utöver de 62 tidigare.
Citera
2020-01-20, 23:55
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Lugn nu!
200 bekräftade fall med 3 döda ( alla avlidna med dokumenterade bakomliggande sjukdomar samt ålder). Det här är inte värre än en förkylning alt. influensa.

Media skapar alltid krigsrubriker när något nytt sker. Det är inte första gången man skrämmer upp befolkningen på detta sätt.

Fågelinfluensan liksom svininfluensan skulle vi ju alla dö av.. Och för att inte tala om Ebola som muterade och spreds via luften.
Massmedia överdriver ALLTID rejält när det gäller sånt här tyvärr.
Citera
2020-01-21, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Lugn nu!
200 bekräftade fall med 3 döda ( alla avlidna med dokumenterade bakomliggande sjukdomar samt ålder). Det här är inte värre än en förkylning alt. influensa.

Media skapar alltid krigsrubriker när något nytt sker. Det är inte första gången man skrämmer upp befolkningen på detta sätt.

Fågelinfluensan liksom svininfluensan skulle vi ju alla dö av.. Och för att inte tala om Ebola som muterade och spreds via luften.
Massmedia överdriver ALLTID rejält när det gäller sånt här tyvärr.

Kina är väl det sista landet man ska tro på när det gäller smittor, de har ljugit Varje gång och har ingen anledning att vara ärliga och skapa panik nu när det är nyår där dessutom. Sen finns det alltid de som inte söker vård.
Jag var inte ens välkommen till vårdcentralen i Sverige med svinis - Ring ambulans eller ta dig till sjukhus om du inte kan andas, annars stannar du hemma, sa dom.
Citera
2020-01-21, 00:32
Avslutad
CNN anklagar Kina för att mörka.
Men vilka resurser finns för att följa upp, ta prover och samla data när befolkningen gör bäst i att vara hemma i sängen om dom är sjuka. Jag menar, 99,9% lär ju uppfatta detta som en rejäl förkylning eller på sin höjd vanlig influensa. Det är rätt tramsigt som vanligt.
Citera
2020-01-21, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Varför kommer allt skit från Kina? Föroreningar, utsläpp, kolkraftverk, otrevliga turister, bajsmackor, överbefolkning, masskonsumtion, virussjukdomar?

Populationsdensitet + lever nära med andra arter.
Citera
2020-01-21, 00:33
Medlem
Creaturs avatar
Citat:

Jag har inte kollat närmare på detta, men vad experterna från UK menar måste väl vara att det fanns 1700 smittade, inte att det fanns 1700 bekräftade plus alla de smittat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in