2020-03-06, 11:44
Medlem
Jag läste tips från en person i Wuhan på Reddit, som kändes som något som vi också borde ta till oss när/om det slår till på allvar i Sverige.

I min trappuppgång har vi flera ensamstående äldre som jag i så fall ska se till att kontakt och fråga om jag kan hjälpa dem att handla m.m. och kontakta sjukvården om de blir sjuka.

Här är tipsen:

"Hellu friends! These are just some things off the top of my head that I thought would be helpful in case your city goes into lockdown. I wish things won’t ever get bad enough for you to come back here for reference but just in case they do, here are some things that might be helpful!

- Have a system in place

Work out a system, coordinate w your neighbours how everyone will get food/necessities when the quarantine begins. This might mean a couple of things

i) Have volunteers. These are the people who will coordinate/facilitate stuff so everyones needs will be met. For example, my grandfather is diabetic, but we can’t go to the chemist to get his meds. So, we take photos of his prescription, send them to one of the volunteers, who will then collate requests from other residents and visit the chemist to help get meds on everyones behalf.

ii) Organise pickups like the one in the video. You can see the volunteers have a list and they’re calling out numbers and the resident w the corresponding number comes forward to pick up his groceries. But this is just the final step. Every building has a representative, each household tells that rep how many people there are in their household. Rep reports to volunteers, volunteers collect food from vendors, pack them, assign numbers to package and residents, call around 10 residents down to collect at a time…

These are just some examples of what’s going on in my own neighbourhood. Don’t have to do what we do but point is, talk to your neighbours beforehand and come up w a system that works for you.

Also, be nice to volunteers and don’t request ridiculous stuff. They’re not your errand boy. They’ve given up their time to help so don’t be an ass. i.e. don’t haggle w the volunteers. They’re not the ones setting the price and if they tell you can only get 1kg of flour, don’t ask for 213g and start yelling at them when they tell you that’s not possible… Some people also requested for alcohol like bruh… we just trynna stay alive now so maybe get pissed after this blows over

- Plan for your pets!!!

i) Leave your precious cattos at the doggy daycare (but like for cats idk what it’s called) or at a friends even if you’re only going away for a weekend. They literally announced the lockdown one day before it kicked in so people who were away couldn’t possibly make it back in time to make appropriate arrangements for their pets. Thank goodness my friend left her cats at the daycare before she left wuhan cuz she still isn’t able to come back yet. Many people have already lost their cats it’s really sad.

ii) Don’t forget about stocking up for you pets! Food, cat litter, medication etcetc

- Leave your outerwear outside

i) If you really do have to go out, try to wear the same coat/shoes and don’t bring them back into the house. Or if you really have to, take them straight to the wash. On top of masks, people wear disposable rain ponchos, shoe covers, gloves. Take them off at the door and dispose of them properly before going into your house. Also, what my mum does is, she will call me to let me know she’ll be home in 5 mins, I’ll then take a new set of clothes and fresh towel for her and leave them in the bathroom. Once she’s home, she can go straight to the shower and wouldn’t need to walk around the house looking for a change of clothes and stuff.

- Don’t use cash

Cuz cash iz nasty!! Or at least try not to if possible. You don’t know who has touched it before. It’s easy in china since most people already use wechat pay/Alipay even in normal times. Also, on a similar note, make sure you have enough money in your bank account for bills. We pay for electricity/water/gas/internet thru their apps but if you don’t alr do that maybe set one up so they won’t be cut during the quarantine when you can’t physically go out to pay.

- Disinfect often (esp your phone!)

Even if you wash your hands every 5 mins if you never disinfect your phone, there’s really no point. If you’re just staying in it’s still not too bad you maybe get away w wiping down your phone w alcohol wipes every week or so but if you’re still out and about please disinfect your phone like everyday.

- Stay active

In the event that your city really goes into lockdown for an indefinite amount of time, try to stay active even if it’s just walking around the house. It’s a stressful time ngl and maybe you just want to stay in bed all day but you’ll feel much better if you actually did something I’m serious. I don’t think I have to go in depth about the benefits of exercise on your mental health I’m sure everyone knows so this is really just a reminder to please stay active. It’ll really help w the anxiety and stress. There are heaps of things to do like yoga and whatnot so just hop onto youtube and get moving!

Okie. That’s all I can think about. Will add more if something else pops up. Hope this is somewhat helpful. Tho I wish things wouldn’t have to come to this for everyone. Good luck guys! Remember, alert! Not anxious! (Yes, I’m stealing this from Dr. Mike)

Thanks."

Länk till tråden: https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/fdukuy/firsthand_tips_from_wuhan/
Citera
2020-03-06, 11:46
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Munskydd som används av sjukhuspersonal är inte för att de inte ska bli sjuka. Det används främst för att inte få blod och andra vätskor i deras munnar. Eller att de ska sprida sina vätskor med dina.

Precis, mask är ett utmärkt smittskydd från att smitta andra.

Kina har t ex myndighetskrav som säger att alla som vistas utomhus ska ha mask. De har sannolikt en grund för detta, troligtvis för att minska smittspridning.
Citera
2020-03-06, 11:46
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Intressant teknik som jag inte ser mycket av, dvs att UV-ljus kan slå ut virus.

https://www.crr.columbia.edu/research/using-power-light-preventing-airborne-spread-coronavirus-and-influenza-virus

Ja , du slipper bli sjuk av ett virus, men du får hudcancer och ögonproblem istället.
Citera
2020-03-06, 11:47
Medlem
skazzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Enligt forskningen så är det nästan uteslutande inom familjer som smittan har spridits.
Den typ överföring du beskriver kan förekomma men anses stå för en väldigt liten del av smittspridningen.

Helt rätt men den analysen baseras på fall från kina. Om du inte känner till det så är människor i de drabbade områdena där mer eller mindre hemma isolerade vilket gör att smittspridning utanför familjen minskar.
Citera
2020-03-06, 11:47
Medlem
Talespins avatar
Man har ju knappast fått tag i alla dessa personer som de smittade har varit i närheten av.

Det kan alltså finnas ganska många som just nu går runt och sprider skiten.
Citera
2020-03-06, 11:48
Medlem
Passerat 100 smittade idag.
Och då är inte Sthlm medräknat ännu.
Brukar komma till kvällen.
Vad tror ni? 30-40 nya i Sthlm idag?

Som jag skrev igår så kryper det närmre.
Snart har alla någon i sin närhet som är smittad eller satt i karantän. Någon bekant, På arbetsplatsen, skolan. Framför allt i storstäderna från mellansverige och nedåt.

Det har ju tagit ca 8-10 dagar från symptom till död för de som strukit med.
Och om ca 3% stryker med så bör väl dessvärre det första dödsfallet dyka upp i Sverige under nästa vecka. Kanske dröjer något ytterligare då det verkar som de allra flesta som är smittade är yngre och verkar ha lindrigare symptom. (Enligt media)

Inom kort kommer det uppstå fler och fler som blivit smittade och som inte varit i riskländerna eller varit anhörig till en tidigare smittad.

När vi dessutom passerar 500 smittade någon gång i nästa vecka, första dödsfallet skett och samhällssmittan dragit igång så hoppas jag att Tegnell kommer bli lite mer ödmjuk.

Konstigt att man inte har ett ”hängslen och livrem”- tänk på folkhälsomyndigheten.

Är inte personligen rädd för att bli smittad och sjuk utan mer orolig för äldre och redan sjuka och utsatta. Mina gamla föräldrar skulle få svårt att överleva en tuff lunginflammation.
Samt övrig påverkan på samhället och ekonomin.

Och som jag nämnde igår. Viktigt att förlänga smittförloppet så att sjukvården har en sportslig att kunna ta hand om alla sjuka i covid-19 plus alla andra sjuka och skadade.
Citera
2020-03-06, 11:49
Medlem
Mokshas avatar
Från läkartidningen.

När dumheten får råda
2020-03-05 20:23

Min kusin arbetar som sjuksköterska på en hematologavdelning på ett ganska stort sjukhus i landet och kom hem från en skidresa i norra Italien för 1,5 vecka sedan. Trots upprepade frågor från henne själv och hennes chef valde sjukhuset där hon jobbar att INTE testa henne, eftersom hon inte uppvisade några symtom, annat än ont i halsen när hon kom hem... Hon har jobbat som vanligt. Nu har hennes dotter blivit förkyld, och äntligen har man testat min kusin, idag. Det var negativt, och hon blev mycket lättad. Vad är det för beslutsfattare som resonerar så här? Tänk om hon hade haft viruset! Och smittat en hel avdelning med patienter utan immunförsvar. Idiotiskt. Och typiskt Sverige, där man ska följa myndigheternas råd och sluta tänka själv!

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Fullstandigt-felaktiga-rad-till-varden-om-risker-med-coronaviruset/#comments
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Är det inte oerhört sannolikt att det någonstans i Sverige pågår en spridning som ingen har en aning om? Tänker att helt plötsligt har vi hundratals smittade i ex Västerås.

Nej, aldrig Västerås!
Skämt åsido, jag tänker mig att det blir några smittade i helgen; bolagskön, matbutiken, krogkön, restaurangen, mm. Mycket folk i rörelse under helgerna.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Varför stänger de inte ner Mellon?
Kanske för att samhället klarar sig bra (bättre?) utan gruppen 'samhällsmedborgare som går på mello'?
Det var bara en tanke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phu2Zeex
Börjar fundera om Tegnell har nån slags information som vi inte har som gör att han agerar såhär. Sitter FRA och delger myndigheterna om alla italien-resenärer och så dyker det upp folk och testar dessa? Annars får jag inte ihop det här i mitt lilla huvud.
Jag skulle inte tro det.
Ett samhälle där myndigheter och politiker genom åren tagit det ena bisarra beslutet efter det andra som självklart försatt oss i en katastrof situation där maffian har kraftigt övertag mot polisen...trots att varningar funnits i så många år...ett sådant samhälle kommer ju fortsätta i avgrunden tills grundproblemet är löst.
Jag vill verkligen inte vara så pessimistisk, men det bisarra i Sveriges utveckling driver det. Jag vill ha svar på varför Sverige valt att vara värdelöst.
Citera
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Man har ju knappast fått tag i alla dessa personer som de smittade har varit i närheten av.

Det kan alltså finnas ganska många som just nu går runt och sprider skiten.

Bland det bästa inlägget hittills! Ha detta i bakhuvet hela tiden.
Citera
2020-03-06, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Handskar skall spritas utvändigt när du kommer hem. Samt lämnas utanför ytterdörren! Likaså skor.
Du kan INTE använda vodka 70-80 procent. Orsak? Det torkar ut huden och skapar sprickor/ skador där viruset lättare kan ta sig in i kroppen.
Jag använder inte vodka ok ska lämna dem utanför ...bara hoppas ingen (coronasmittad)katt kissar på dem. Hur gör man med porslin , glas bestick...har ingen diskmaskin och kommer inte upp i så höga temp. under en rinnande kran?(Menar om man skulle bli smittad och får sitta i hemkarantän)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in