2020-03-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mzzo
Det kommer att klinga av nu. Lita på Corona-Bob. 😆
Seriöst kan någon förklara för honom??????????????
https://www.expressen.se/nyheter/epidemiologen-om-coronavirus-de-allra-flesta-kommer-drabbas/
Citera
Medlem
Börjar fundera om Tegnell har nån slags information som vi inte har som gör att han agerar såhär. Sitter FRA och delger myndigheterna om alla italien-resenärer och så dyker det upp folk och testar dessa? Annars får jag inte ihop det här i mitt lilla huvud.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Men det är ju bara för att myndigheterna totalt missad bunkra skyddsutrustning för pandemiberedskap!

Fundera ALLTID på VARFÖR myndigheter säger som de gör. I det här fallet-> Vi behöver allt vi kan få tag i så vi vill inte att folk köper upp det vi behöver.

Hur ska man nu förklara för folk om några månader att alla måste ha masker o handskar för att få bukt med pandemin? Kolla bara på Kina. Om hela samhället lär sig att skydda sig minskar smittan rejält. Även om siffrorna från Kina kan ifrågasättas så hjälper det avsevärt. Ja, jag kör webex med kineser i jobbet så har lite information därifrån som inte går via myndigheterna.

Jävla tomtar som styr den här skutan! Nu har man sämre förtroende för Svenska myndigheter än Kinesiska. Trodde inte den dagen skulle komma

Ja, men även majoritet av folk i flashback var det ett jävla snack om att det inte hjälper. Men jag antar de menade sånt läkare har när man opererar men det funkar för att inte smitta andra är ju el självklarhet. Men om du inte är smittad och har riktiga saker så borde det funka i min teori om man utför det rätt också. Som dubbla handskar, bränn kläderna, sprita masken osv. Annars finns det en risk att man tar med sig det in. Är ej expert tänker logiskt nu.
Citera
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Eftersom folk är så jävla dumma i huvudet att de går till jobbet och släpper iväg sina barn till skolan när de nyss har varit i Iran och Italien så kommer uppenbarligen väldigt många att bli smittade nu.

Man borde straffas om man går till jobbet om man nyss har varit i ett drabbat område.

Outa alla idioter som har varit i drabbade områden men som ändå ger sig ut bland folk.

Det är brottsligt! Många hemresenärer från de drabbade områden som inte tänker på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Ryssland mörkar GARANTERAT.
Jävla skit-land
De var ju bland de första som stängde gränserna= De tog det på allvär, jämfört med vissa andra..som absolut skulle bevisa att de minsann inte hade någon skräck!
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Jävla skit-land

Ryssarna började tok-mobba kineser från dag ett! Dvs de har hållt rejält avstånd till alla som ser ut som kineser. Tror faktiskt det hjälpte rätt bra för att fördröja!

Sen hjälper ju 70% sprit o vodkan där är rätt stark har jag hört
Citera
2020-03-06, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiber
Läkare och sjuksköterskor bär inte mask för att undvika att bli smittade. De bär mask för att inte smitta en redan sjuk patient med något nytt. Om du kommer in med influensa på vårdcentralen kommer ingen läkare ha på sig ansiktsmask, för det hjälper inte. Däremot när du genomgår en operation har alla på sig mask så att det inte ska komma något skit i dina öppna sår om läkaren hostar till och sitter på nåt annat virus som man helst inte vill introducera till patienten.

Om du behandlas för Coronaviruset kommer ingen komma in med endast ansiktsmask, utan det är full hazmat som gäller i princip - kolla bilder som sprids på de som vårdas av svensk sjukvårdspersonal. Tejpade ärmar, visir, glasögon, rubbet.

Anledningen att ansiktsmasken inte hjälper är att viruset smittar via partiklar/"droplets" som sjuka hostar/nyser/pissar/skiter ut. De kan åka runt i luften, absolut, men det gör ingen skillnad för dig om de partiklarna landar på din tunga eller i ett öga eller någon annan öppning så att det tar sig in i kroppen. Om du får dessa partiklar i ansiktet (någon hostar eller nyser i närheten av dig) så kommer skyddsmasken inte spela så stor roll, resten av ditt ansikte är ändå utsatt.

Dessutom säger vissa att risken att bli smittad rentav ÖKAR om du har mask, eftersom du dels blir mindre försiktig och dels sällan hanterar masken på rätt sätt. Partiklarna med virus kan överleva flera dygn på ytor, så allt skit som fastnar på masken (om vi ignorerar det faktum att det kommer på resten av ditt ansikte som nämnt ovan) kommer ligga kvar på masken och vänta på att du hanterar det minsta lilla fel.

Lägg pengarna på annat istället och låt sjukvården slippa kämpa med paranoida medborgare om tillgång till masker - för där kan de faktiskt göra skillnad.
det är så klart att ju fler skydd du har desto mer skyddad är du, dom som forskar på dom mest farliga virusen i världen har trycksatta dräkter, men det gör ju inte skyddsutrustningen som används i vården värdelös, fan folk är helt pantade.

Det är som att säga för att din bil inte har krockkuddar ,så är det ingen idé att använda bilbältet.
Citera
Medlem
Citat:
Jävla skit-land
Ryssland borde rent storleksmässigt och med sitt geografiska läge ha många många fall av Corona. Jag tror inte att de tar prover ens.

Intressant är även att u-länder har färre rapporterade fall. Tror inte det är en slump.
Om det beror på bristande kunskap eller att mindre rörlighet/turism/affärsresor vet jag jag inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Hur många fall ska det va i sthlm innan stan är i karantän?
Det som styr är om det finns community spread, inte hur många fall det finns.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Därför att det krävs närkontakt för att smittas.
Tänk på vad du skriver din idiot.

Det stämmer inte. Ytor smittar precis som det gör vid influensa. Tar du i ett dörrhandtag där smittan finns och petar dig i ögon, näsa mun sen så är du rökt.
Citera
2020-03-06, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Konstigt bauta landet Ryssland har bara 4 fall. Sverige har 100 av 10 mille. Ryssland är granne med mina. Åker inga ryssar till Italien?

Citat:
Yesterday on 28 February, Aeroflot announced a new strategy to mitigate the transmission of coronavirus. The airline posted a press release in which it said that flights arriving to and from Iran and South Korea will transfer to Terminal F at Sheremetyevo Airport starting tomorrow – 1 March. Flights arriving in Russia from Italy will also land at Terminal F in Sheremetyevo.

[..]

As the terminal is now used by Aeroflot to manage the spread of the coronavirus, passengers will go through a lot more health checks before boarding and after disembarking. Images have emerged of staff members in full protective gear awaiting passengers at the terminal.
https://simpleflying.com/aeroflot-terminal-f-coronavirus/
Citera
2020-03-06, 11:20
Medlem
Låt oss föreställa oss följande: vore det inte spännande om Tegnell insjuknar i corona själv? och dessutom smittas av ett barn? och på tunnelbanan - för där smittas man ju inte..

För det var väl han som insistera på att barn ej kan smitta? Jösses denna människa. Obegripligt hur pantad man kan vara. Hur i hela fan kan han ha fått en sådan position inom det statliga? Jösses heliga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in