2020-03-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Vi har fått reda på varenda fall i princip i realtid. Alla länder rapporterar till WHO. Patientsekretess gäller bara känsliga uppgifter. Namn, exakt adress etc. Generell statistik som inte kan härledas till en specifik person berörs inte av detta. Det är samma sak om du t.ex. anordnar en konferens. Att berätta hur många som var där, kön och ålder etc. på deltagarna är inget som någon kan säga till om. Namn och bild kan det däremot krävas samtycke för.

Har du något belägg för det?

När dom säger att det är säkerhetsklass. Och dom vill inte tala om vad det gäller.
Citera
2020-03-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Anders Tegnell var ju väldigt säker på sin sak och hade FEL. Kan alla efterblivna personer sluta citera mig tack.

Jag tror du missuppfattade mig. Jag är så anti-Tegnell man kan bli.
Citera
2020-03-06, 01:08
Bannlyst
Har tråden rett ut denna hostning?

https://www.expressen.se/nyheter/statsepidemiologens-hostattack-rakt-i-handerna/

Anders Tegnell, statsepidemiolog vid Folkhälsomyndigheten, höll tillsammans med ytterligare två myndigheter på onsdagen en presskonferens för att informera om hur coronaläget ser ut just nu.

Tegnell delade podiet med Johanna Sandwall från Socialstyrelsen och Anneli Bergholm Söder från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Precis när Sandwall förklarade: ”Det vi ger råd om...” vände sig Tegnell bort från henne och hostade – i båda nävarna som han hade höjt till munnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det gäller inte antalet, vilket är tydligt.

Tycker du att Försvarsmakten ska lämna ut alla sina dokument också?

Hon pratar om materiell kapacitet och dylikt. Se hela presskonferensen igen om du fått det om bakfoten, men det du hävdar är inte sant.

Dom pratar som om det är krig- och man inte ska lämna ut några uppgifter som kan gynna fienden!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är bara du som sätter en etikett på mig för att jag inte ylar med bland alla andra virrpannor som bestämt sig för att det är på ett visst sätt. Det är precis som det var under häxprocessen. pöbeln hade bestämt sig och ingen fick säga emot. Häxorna skulle brännas.

Argumentet »alla« är något som tonåringar använder.

Men läs på så kommer du hitta flera som postat inlägg om hur unikt hemskt detta är och att vi står inför något som aldrig tidigare skådats. Du hänvisar ju så ofta till »alla« så nog borde du ju ha koll på det. Men det är väl helt okej för dig så länge man tycker att det är farligt. Då gör det inget om man överdriver.

Corona-viruset är ju högst verkligt så jag vet inte varför du drar en analogi om vidskepliga människor för flera hundra år sedan, patetisk jämförelse faktiskt.

Oavsett du kan väl läsa vad WHO skriver, det är ingen vanlig influensa och tror du det så är du totalt blåst. Läser du media vem hävdar att det är en vanlig influensa nej det är någonting som du hittar på. Du har ju förminskat detta från starten frågan är varför.
Du har dragit samma lögn i veckor nu.
Alla använde jag för att det bara är du och kanske 3 till som tror att detta är en vanlig influensa. Resten förstår bättre.

Nu diskuterar du ju med mig och jag har inte sagt att det är jordens undergång men dock väldigt allvarligt.
Allting är inte svart och vit, jordens undergång eller ofarligt. Det finns en gråzon.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
För att Kina har betett sig exemplariskt din dumma jävel!!!!!!!!!!

Ni idioter får börja kolla på hur Kina har hanterat det här, de burar in sjuka människor och bär iväg människor som KAN vara sjuka. I Sverige och Europa flyger sjuka härs tvärs över kontinenten och går köper mat i affärerna. Vi KOMMER få se konsekvenserna av det och det denna månad. I april kommer du sitta och vara betydligt ödmjukare och då tycker jag du ska kyssa våra fötter.

De har inte heller hanterat det exemplariskt. Faktum är att de gjort precis som man gjort i Sverige. Här har vi tonat ned på problematiken, (se Anders Tegnell), i Kina har man rent av tystat folk som har lyft problematiken i dess tidiga skede). Exakt samma sak där som här, hade man tagit viruset seriöst från början så hade man kunnat bromsa spridningen rejält.
Citera
2020-03-06, 01:09
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
3,4 % dödlighet bland dom som blivit smittade? Men hur kan det vara knappt mer än 3000 som dött i hela världen då?

Tror du verkligen på att Irans och Kinas nummet stämmer? Hur längen har du följt detta? Politiskt spel min vän.
Miljontals kommer att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Vad snackar du om nu? Det är väl cirka 3000 som dött?
Man beräknar att dödligheten är 3.5% (WHO) och 40-70% av jordens befolkning troligtvis lär ha smittats innan årets slut (professor, länk kommer)
Citera
Medlem
Genom att kombinera 2 listor så kan man ta fram antal fall per miljon invånare, så att man ser densiteten av smittan i respektive land.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_population_(United_Nations)
https://www.worldometers.info/coronavirus/countries-where-coronavirus-has-spread/

San Marino, mikrostaten i Italien, ligger då på skyhöga nivåer(fall/miljon inv) och Island är före Italien och Kina på 103 fall per miljon innevånare.
Sverige ligger före Japan, Tyskland, Frankrike på sina 9.4 fall/milj inv.
Observera också hur lågt som Israel, Storbritannien, Kanada, USA och framförallt då Irak som är granne med Iran ligger, Iran har 42.4 fall/milj inv medan Irak ligger på 0.89 fall/milj inv??

Last updated: March 05, 2020, 21:29 GMT

LAND | Fall/milj inv | Fall tot
San Marino (Europe) | 620.2 | 21
South Korea (Asia) | 118.8 | 6088
Iceland (Europe) | 103 | 35
Italy (Europe) | 63.7 | 3858
China (Asia) | 56.1 | 80430
Iran (Asia) | 42.4 | 3513
Monaco (Europe) | 25.7 | 1
Singapore (Asia) | 20.2 |117
Norway (Europe) | 16.7 | 90
Hong Kong (Asia) | 14.1 | 105

Kuwait (Asia) | 13.8 | 58
Switzerland (Europe) | 13.7 | 118
Sweden (Europe) | 9.4 | 94
Japan (+Diamond Princess) (Asia) | 8.3 | 1057
France (Europe) | 6.5 | 423
Germany (Europe) | 6.5 | 543
Spain (Europe) | 6.0 | 282
Austria (Europe) | 4.8 | 43
Netherlands (Europe) | 4.8 | 82
Estonia (Europe) | 3.8 | 5

Denmark (Europe) | 3.5 | 20
Oman (Asia) | 3.2 | 16
Greece (Europe) | 3.0 | 31
United Arab Emirates (Asia) | 2.9 | 28
Qatar (Asia) | 2.8 | 8
Croatia (Europe) | 2.4 | 10
Georgia (Asia) | 2.3 | 9
Lebanon (Asia) | 2.3 | 16
Finland (Europe) | 2.2 | 12
Australia (Australia/Oceania) | 2.1 | 53

Israel (Asia) | 2.0 | 17
Taiwan (Asia) | 1.9 | 44
Malaysia (Asia) | 1.721 | 55
United Kingdom (Europe) | 1.718 | 116
Canada (North America) | 0.989 | 37
Iraq (Asia) | 0.890 | 35
New Zealand (Australia/Oceania) | 0.836 | 4
Ecuador (South America) | 0.748 | 13
Thailand (Asia) | 0.681 |47
United States (North America) | 0.635 | 209
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Det finns två länder i världen som skulle säkerhetsklassa informationen om antalet smittade och de är Nordkorea och Sverige. Alla andra länder skulle aldrig säkerhetsklassa sådan information.
Man måste ge cred till Nordkorea dock, dom va snabba som fan att stänga gränsen till Kina när viruset bröt ut där i Januari.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Stirra dig inte blind på Olsen. Fler har börjar titta fram, vi får väl se om det fortsätter eller blir tystat pga "rikets säkerhet". Man kan även vrida blicken mot den internationella scenen för där saknas det knappast experter som skulle fullständigt tappa hakan om de hörde Tegnells uttalanden. Jag är så jävla besviken på att vi hamnat här, allt folk ville var ju att varna i god tid. Istället har det blivit ytterligare en konspiration. Vi har tom en gemensam fiende just nu och ändå verkar inte myndigheterna stå på folkets sida. Hoppas känslan har fel.

Det gör jag inte. Jag besvarade bara inlägget och min allmänna uppfattning att han är väldigt synlig. I huvudsak får jag min information från internationella källor. Ingen blir tystad i Sverige (inte än i.a.f.), d.v.s. oberoende personer som t.ex. Olsen eller media. Myndigheterna kan ha policy om att inte skrämma folk dock. Och detta kan vara uråldriga policys (kalla kriget etc) som inte ändrats, men är riktlinjer man ska hålla. Det känner jag till ifrån Försvardepartementet och mina erfarenheter där.
Citera
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
3,4 % dödlighet bland dom som blivit smittade? Men hur kan det vara knappt mer än 3000 som dött i hela världen då?

Gissningsvis upptäcker man bara de svårare fallen, dvs 20%, eftersom man inte har kapacitet att leta bland milda. Så dödligheten borde ligga runt 0,7-1%, möjligtvis 1.5 på sin höjd. Vilket är rätt illa det med, men betydligt bättre än de 3.4% vi ser just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in