2020-03-04, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Rom byggdes inte på en dag. Tror du de hade utbredd smitta från början?
Förvånas över svagheten på konsekvenstänk vissa har.

HA ha jag menar det. Trodde att man förstod att min fråga var retorisk och hade en antydning om att kan man smittas i Italien kan man smittas i Sverige. Vi vet inte alls hur många som kommit hem efter sportlovet och smittar andra. Det kanske inte blir någon utbredd sak i Sverige men att sitta och känna sig nöjd med att allt är bra känns lite väl naivt.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Så av de 30 coronaoffer vi har i Sverige så har bara en återhämtat sig, och ingen är allvarligt sjuk/kritisk? Är inte det extremt ovanligt?

Sannolikheten borde ju vara att vi har minst 6 allvarligt sjuka/kritiska. Och åtminstone ett par döda.

Kan det vara så att det mörkas?
Sluta nu! Om man får covid-19 i Sverige så mår man eget omständigheterna väl!
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad indikerar att viruset har muterat i Italien, och vilka egenskaper har viruset i Italien som inte ses hos viruset i Kina, förklara?

Viruset har redan muterat ett par gånger:

https://www.youtube.com/watch?v=XjEacUyp4vY&t=770s

Vad det i slutändan innebär får nog tiden utvisa.
Citera
2020-03-04, 10:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Rom byggdes inte på en dag. Tror du de hade utbredd smitta från början?
Förvånas över svagheten på konsekvenstänk vissa har.

Det är ett obestridligt faktum att viruset är mer utbrett i norra Italien än vad det har konstaterats vara i Sverige, och det talar starkt för att risken att smittas är större i norra Italien än i Sverige, valfri landsända.

Det har ingenting med konsekvenstänk att göra, och är en helt annan diskussion då det inte är applicerbart på den frågeställning jag kommenterade.
Citera
2020-03-04, 10:17
Avslutad
Dödligheten av viruset har nått 3.4% globalt.
https://www.google.se/amp/s/www.nytimes.com/2020/03/04/world/coronavirus-news.amp.html
Citera
Medlem
Läste idag på någon nyhetssida att ett vaccin kan ta fem år, andra säger någon månad. Någon posta att ett 60tal olika vaccin testas.

Detta borde vara prio 1 i världen, ett botemedel, jag är ingen biolog men hur fan kan det ta sån tid :/

Pallar inte denna konstanta oro i flera år, håller redan på att bli deprimerad.
Citera
Medlem
Funderat på en grej, när svenskarna var i Italien var ju en extremt liten del av befolkningen där konstaterat smittade (och är det fortfarande), och hur stor var egentligen chansen att de kom i kontakt med någon utav dem? Italiens totala begolkning är ju 60,8 miljoner, vet dock inte hur många av de som bor i de drabbade områdena. Min slutsats är att betydligt fler är smittade än statistiken säger, de som testas är ju de som blir märkbart sjuka, det måste väl finnas flera smittspridare som tror att de bara har en vanlig förkylning och aldrig söker vård.
Citera
2020-03-04, 10:19
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Ja det kan bli den värsta pandemin i vår nutida historia. Jag är inte i någon riskgrupp och således inte orolig för mig själv men för samhället kommer det få enorma konsekvenser.

Notera att det föreligger risk för permanenta skador även om man inte tillhör riskgrupper. Vi vet väldigt lite om dem än så länge så ropa inte hej för tidigt.
Citera
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Ca 2-3% av de smittade svenskarna beräknas dö av corona. Regimen har börjat damma av och se över beredskapsresurserna. Mycket är sekretessbelagt, vilket kan indikera låg kapacitet om man läser mellan raderna. Det saknas sjukvårdspersonal, sjuksängar, intensivvårdsplatser och skyddsutrustning.

"Risken för PARTIET är mycket stor men risken på individnivå är inte jättestor"
- Corona Bob

Om 75 % smittas och 2 % dör talar vi om 150 000 avlidna svenskar. Knappast en säsongsinfluensa med några hundra döda. Man måste ha mycket på fötterna för att kunna påstå en sådan sak. Varför valde man att ge upp gränsskyddet direkt i stället för att kämpa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Funderat på en grej, när svenskarna var i Italien var ju en extremt liten del av befolkningen där konstaterat smittade (och är det fortfarande), och hur stor var egentligen chansen att de kom i kontakt med någon utav dem? Italiens totala begolkning är ju 60,8 miljoner, vet dock inte hur många av de som bor i de drabbade områdena. Min slutsats är att betydligt fler är smittade än statistiken säger, de som testas är ju de som blir märkbart sjuka, det måste väl finnas flera smittspridare som tror att de bara har en vanlig förkylning och aldrig söker vård.

Personer som jobbar på exempelvis flygplatser, restauranger mm kommer mycket lättare att smittas och smittar mycket lättare andra människor. Dvs, de som är i kontakt med många andra människor är de som både smittas och smittar.
Citera
2020-03-04, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det är ett obestridligt faktum att viruset är mer utbrett i norra Italien än vad det har konstaterats vara i Sverige, och det talar starkt för att risken att smittas är större i norra Italien än i Sverige, valfri landsända.

Det har ingenting med konsekvenstänk att göra, och är en helt annan diskussion då det inte är applicerbart på den frågeställning jag kommenterade.

Precis, det smittar exakt på samma sätt i Sverige som i Italien.
Citera
2020-03-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Notera att det föreligger risk för permanenta skador även om man inte tillhör riskgrupper. Vi vet väldigt lite om dem än så länge så ropa inte hej för tidigt.

Alltså detta konstanta driv till panik... Man kan få permanenta skador av bältros och körtelfeber också, de flesta klarar sig adekvat med de problemen vidare i livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in