2020-03-06, 01:00
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men är du korkad eller? Ingen vet den faktiska dödligheten i detta virus ännu!!

Det finns superdatorer som jobbar 24/7 för att beräkna dödligheten. Vi har bara fått preliminära beräkningar ännu, flera faktorer har dessutom utelämnats.

Du kan släppa din attityd och behovet av att argumentera om dödligheten. Han har ju rätt, vi kan bara avvakta för att veta säkert.

3.4 % dödlighet. Fakta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Men är du korkad eller? Ingen vet den faktiska dödligheten i detta virus ännu!!

Det finns superdatorer som jobbar 24/7 för att beräkna dödligheten. Vi har bara fått preliminära beräkningar ännu, flera faktorer har dessutom utelämnats.

Du kan släppa din attityd och behovet av att argumentera om dödligheten. Han har ju rätt, vi kan bara avvakta för att veta säkert.

Det har jag inte sagt emot. Men vi vet att av de konstaterade fallen har 3,3% dött. Det finns ett mörkerrall av fall som inte hittats, men det finns också ett mörkertal på dödar som inte kopplats till corona, det säger sig själv. Visst, man kan inte helt veta. Men grejen är denna.

Dödligheten var på cirka 3% i januari, 3% i februari och 3% nu i mars. I tanke på att den är såpass stabil, vad tyder på att det skulle vara helt fel? Hade det varit helt off hade det kanske varit 10% i januari, 1% i februari, 7% i mars eller liknande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du får inte reda på hur många som smittats i Sverige. Inte hur många som dör.

Informationen är klassad som säkerhetsfara..

(bara i Sverige)?

Vi har fått reda på varenda fall i princip i realtid. Alla länder rapporterar till WHO. Patientsekretess gäller bara känsliga uppgifter. Namn, exakt adress etc. Generell statistik som inte kan härledas till en specifik person berörs inte av detta. Det är samma sak om du t.ex. anordnar en konferens. Att berätta hur många som var där, kön och ålder etc. på deltagarna är inget som någon kan säga till om. Namn och bild kan det däremot krävas samtycke för.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Eh nej. Vissa saker utgör en säkerhetsrisk mot nationen om de kommer ut. Jag skulle då inte vilja leva i ett land som lägger ut allt som kan missbrukas till allmän beskådan. Det handlar inte om att rapportera antal smittade, du ljuger rakt igenom. De är tydliga i presskonferensen, så antingen har du inte sett den eller så vill du bara sprida desinformation.
Säger att informationen har säkerhetsklassats - alltså om det lämnas ut uppgifter om antalet sjuka så är det också uppgifter som kan avslöja vilken kapacitet vi har..
Citera
2020-03-06, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneramera
Jag har själv föräldrar i 75-årsåldern. Fullt friska förvisso, men gamla. Jag känner personer som är yngre och anses tillhöra riskgrupper. Någon har diabetes, en annan saknar mjälte, en tredje har taskiga lungor.
Jag vill naturligtvis inte se dem dö i förtid, men jag går inte fullständigt upp i limningen över det faktum att ett virus sprider sig över världen. Varför? Tja, vad skulle det tjäna till?
De mest högljudda i denna tråd verkar alla ha anhöriga, vänner och bekanta som de oroar sig över, det handlar ytterst sällan om dem själva.
Så var är alla de som faktiskt har anledning att känna dödsångest? Varför hörs inte de här?

Vad det skulle tjäna till?
Oro och ångest leder till agerande vilket leder till förebyggande åtgärder vilket ledar (om åtgärderna är korrekta) till mindre risk för smitta och dödlighet.

På föregående sida finns en person som befinner sig i riskgruppen som uttalar sig.

Jag stör mig på att du förespråkar passivitet. Passivitet har lett till att detta virus fått sin spridning.
Citera
2020-03-06, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Med tanke på omvärldssituationen + all insiderinfo mannen sitter på och så får han inte ur sig annat än önsketänkande? Han saknar ju totalt fingertoppskänsla, jag undrar om han är autist? Det känns som att han på förhand bestämt ett resultat och nu är totalt oförmögen att tänka i andra banor, hans analyser borde vara grymt mycket vassare än dessa vaga gissningar som gemene man skiter ur sig i coronagrupper på Facebook. Kan man verkligen inte få kräva mer av denna expert, denna virusgigant?

Det vore en annan sak om han vore travexpert på tv, då skulle han inte ha ett lands befolkning i sina händer. (Dessa händer, framtida superspridare. Må han aldrig bära på smitta).

Ps Vem fan hostar så där? Det såg ut som att han försökte inhalera en Flashbackdase. I en annan tid skulle han jagats ur stan rullad i tjära och fjädrar, nu är han en auktoritet i Stora Samhall, Sverige.

Svenska myndigheter har valt en annan väg än andra länder, än så länge talar inget för att Sverige drabbas värre än något annat land. Framtiden lär väl utvisa var det slutar.

PS. Hans kompetens ligger inte i beteende/självkontroll utan i kunskap. Vill du drömma han på grund av impulser (även om de är idioti) är det upp till dig.
Citera
2020-03-06, 01:02
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Nja, han var trots allt förbundsordförande för IF Metall. Lojala Sossar finns det många, d.v.s han fick det för att han välkänd, och inte minst som en god förhandlare. Tyvärr missade de att han inte kan debattera eller prata rent. Det finns ingen anledning för honom att ha kompetens inom medicin. Hur skulle det göra honom till en bättre statsminister?

Nej, men tycker Röfven borde vara tillräckligt allmänbildad för att veta att Corona är ett virus, inte en bakterie eller "baciller" som han påstår.
Citera
2020-03-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baalzack
Vad det skulle tjäna till?
Oro och ångest leder till agerande vilket leder till förebyggande åtgärder vilket ledar (om åtgärderna är korrekta) till mindre risk för smitta och dödlighet.

På föregående sida finns en person som befinner sig i riskgruppen som uttalar sig.

Jag stör mig på att du förespråkar passivitet. Passivitet har lett till att detta virus fått sin spridning.
även aktivitet i form av skidåkning.
Citera
2020-03-06, 01:04
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Det är redan försent, många kommer att lida och dö tack vare Tegnell. Allt han sagt är fel och hur han hanterat denna kris är en skandal.

Tegnell ska hängas!
Hängas ? Det är en snabb död, hellre skicka in honom på en Infektionsklinik fullt med coronapatienter och hoppas på att viruset som inte finns i Sverige enligt honom tar honom. Överlever han så kan vi hänga honom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Säger att informationen har säkerhetsklassats - alltså om det lämnas ut uppgifter om antalet sjuka så är det också uppgifter som kan avslöja vilken kapacitet vi har..

Det gäller inte antalet, vilket är tydligt.

Tycker du att Försvarsmakten ska lämna ut alla sina dokument också?

Hon pratar om materiell kapacitet och dylikt. Se hela presskonferensen igen om du fått det om bakfoten, men det du hävdar är inte sant.
Citera
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
3.4 % dödlighet. Fakta.

3,4 % dödlighet bland dom som blivit smittade? Men hur kan det vara knappt mer än 3000 som dött i hela världen då?
Citera
2020-03-06, 01:05
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askregn
Alright, får hoppas det stämmer, men känns avlägset. Hur kan de lyckas att inte sprida smitta vidare, många av de nästan 100 fallen. Individen i min kommun hade varit på stort idrottsevenemang nu innan diagnosen, t.ex.

Okej. Uppvisade han symptom så kan han ha smittat många alltså!

Jag tror att FHM insett nu att det inte går att isolera smittan helt, att det kommer att ske åtminstone begränsad lokal spridning framöver. Stockholm är väl en trolig kandidat till det.
Inte mycket nya besked om åtgärder mer än att dom har jobbat mycket intensivt med att utarbeta en plan om hemligstämpling av information som t ex nya fall, ort, ålder också givetvis. Detta lär bara skapa panik, jag vill veta om någon på min ort har insjuknat!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in