2020-03-05, 21:53
Medlem
bartrams avatar
"Statsepidemiolog Anders Tegnell kommer med all sannolikhet snart att klinga av"

(En lustigkurre i DN:S kommentatorsfält)
Citera
2020-03-05, 21:54
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiques
Jo faktiskt det är det. Det är ett influensavirus som kan ge större komplikationer för de äldre och svagare precis som alla andra influensavirus. Ja det är nytt men inget sensationellt med det. Det som är farligt är att det muteras men som sagt det gör influensavirus redan hela tiden.

Trodde vi hade fått slut på fåntrattar i tråden men inte då. Nå på vilket sätt är SARS - CoV2 ett influensavirus, för att symptomen liknar varandra? Vad är det som gör det till ett influensavirus? Väntar med spänning..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Tyskland verkar vara på väg att spåra ur nu, 280 nya smittade på en dag. Kanske håller det på och bli som i Italien, borde det inte finnas ett behov att testa folk som har rest i Tyskland isåfall... Finns ju en hel del prostitution där, blir förmodligen en ökning av fall av gamla gubbar med viruset.

Damn, ja jeg ser det.
Germany (totalt) 543 (nye) +281

Frankrike ser jeg også har fått mye smitte i dag: France (totalt) 423 (nye) +138
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Gör en reality check. Om 94 personer blivit smittade utanför Sverige och kommit till Sverige, hur sannolikt är det då att inte en enda person har smittats från dessa personer inom Sverige. I min värld är det näst intill omöjligt. Koppla det till vad jag sa innan, minst 10-70% av alla du träffar under dagen kan myndigheterna oftast inte kontakta, informera och testa, då de inte vet vilka det är.
Jag är inte en konspiratorisk person, men bara för att en myndighet säger något så innebär det inte att det är sant. Du måste kolla på deras metoder och avgöra själv.

Antagligen har det skett, men innan ett första fall bubblar upp till ytan uppskattar jag sannolikheten för att just jag utsätts för smitta av en sådan person vara så låg att jag inte känner att jag behöver ta ställning till det just nu. Jag har sagt till mig själv att jag omvärderar situationen när det sker, vilket borde vara tämligen snart, som du säger.
Citera
Medlem
OMG 94 stycken.... det går undan. Har alla en bekräftad smittokälla?

https://www.expressen.se/nyheter/flera-nya-fall-av-corona-i-sverige-94-smittade/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är 543 smittade i Tyskland just nu.

Okej, det står fortfarande 400 på Robert Koch Instituts webbsida så du får gärna dela med dig av din källa.
Citera
2020-03-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Ja men den diskussion som förs är ett luftslott, eller vad man ska kalla den. Den existerar eftersom inte nog många läst det jag refererar nog ordentligt. Det finns inga gigantiska mörkertal där smittan aldrig bryter ut, eftersom WHO har visat att nästan alla som bär på viruset till slut blir sjuka.

Tänk såhär:
Man kapslar in en hel stad, och testar alla invånare för Corona. Det visar sig att vid tidpunkten för testning så har 100 personer symptom (och är smittade). Ytterligare 100 är smittade, men saknar symptom. Man fortsätter bevaka dem och märker att 99 av de 100 som var smittade men saknade symptom vid tillfället för testningen till slut insjuknar. Man kan se det som att det är det som gjorts, och det är därför WHO kan gå ut och säga att 99% av alla som smittas insjuknar till slut och att mörkertalet som så många (inklusive den blonda kvinnan på FHM som uttalade sig om det för 4-5 dagar sedan på Rapport) refererar till inte existerar.

Absolut. Den diskussionen är samma typ av luftslott som att enda chansen att stoppa smittan är nu och att det annars kommer spridas överallt. Titta på Wuhan där 0.5%(?) av befolkningen smittats. Detta trots att det tog flera månader (?) innan åtgärder vidtogs. Jag ser att det är något som inte riktigt hänger ihop i detta. Är jag ensam?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Ja, du skrev ordagarnat att det är en form av influensavirus. Det är det INTE. Nöt.
Och allt du skrev i övrigt var fel också, angående tester osv. Så det är du som ska tänka om och tänka rätt och förtjäner infinte många

Coronagruppen kan likställas med ett influensavirus då symptomen är likvärdiga.
Men du missar poängen med det jag försöker förklara för dig.
Du får läsa bakåt bland inläggen i tråden för att försöka förstå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAEN
Kjell Mo var just med på aktuellt 2100 som en vanlig svensk i karantän efter smitta. Han gav ett lugnt intryck och berättade att myndigheterna gjort ett bra jobb och att det hela var som en flunsa. Det Aktuellt missade att berätta är att Kjelle varit chef för Sveriges krisberedskap på Regeringskansliet där han är anställd.

Så är hans beskrivning en vanlig svensk som smittats eller är det vad myndigheterna vill kommunicera?

Är han i tjänst eller sjukskriven? Säkert kan någon snart journalist göra en story om det här!

F.d. chef for Sveriges krisberedskap på Regeringskansliet och han åker till Corona-drabbat område tillsammans med frun som har astma!

Det är sådana här ”experter” tillsammans med Tegnell som gör en mörkrädd :-o

Många (!) i resesällskapet visar symptom – men tillsvidare har bara en till förutom Eva och Kjell har fått ett positivt provsvar..

HerreGUD vilka tolpskått! 22st irrhjärnor åker precis dit man inte ska och det enda de saknar är barnbarnen.

Jag skulle nog vilja påstå att de saknar mycket mer än så…
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiques
Du, om läkare säger att det är ett förskylningsvirus tror jag jag väljer tro dem mer än journalister som vill ha nåt stort att skrkva om. Jag är bäl medveten om vad sars är.

Men är SARS ett förkylningsvirus då eller inte? Är lungcancer ett förkylningsvirus? Om du nu litar på experter varför litar du inte på Björn Olsen, överläkare i infektionsmedicin? Kan han ingenting menar du?
Citera
2020-03-05, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHALLETVAERVIGG
OBS*****Fyfan!!! Visar man detta på rapport ikväll så blir det panik hos barnfamiljerna!!!!!

Citat:
Ursprungligen postat av morboso
280 på en dag? Jag läser på welt.de att Robert Koch Institut rapporterar att antalet bekräftade fall gick från 262 till 400 från igår till ikväll, alltså en ökning på 136, inte 280. Sitter du på andra källor eller jämför du med ett annat datum än gårdagens siffror?
https://www.worldometers.info/coronavirus/ 281
Citera
2020-03-05, 21:56
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Man borde kunna använda T-Röd som späds 60/40 med vatten som handsprit. Billigare och garanterat effektivt, man lär få köra med handkräm efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in