2020-03-05, 21:52
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Läste du ens hela mitt inlägg?
Ett coronavirus, ja.
Tänk om och tänk rätt snälla.

Ja, du skrev ordagarnat att det är en form av influensavirus. Det är det INTE. Nöt.
Och allt du skrev i övrigt var fel också, angående tester osv. Så det är du som ska tänka om och tänka rätt och förtjäner infinte många
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mystiques
Coronavirus är ett virus härstammat från djur och som kan smittas mellan djur och människor. Nästan alla virus är det. Det är ett influensavirus kort sagt. När blev det sist panik när folk blev förskylda på ditt jobb?

Jaha, så Ebola är också bara en influensa?
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Inte för att jag tror på stundande apokalyps men det är ju svårt att identifiera positiva fall utanför när man fram tills nu kroniskt vägrat testa de som inte haft absolut högst risk för smitta enligt redan kända fall. Man har alltså tidigare inte testat någon som inte antingen själv varit i specifika byar i norra Italien, Iran eller i Kina (och initialt bara de som varit i Hubei). Det är först nu, efter press från övriga infektionsläkare i Sverige, som man börjar (ska börja? Tror faktiskt inte man ens börjat, man planerar för det) så kallad sentineltestning som man typiskt gör för andra virus.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/utokad-provtagning-for-covid-19-i-sverige/

Ja, det är helt otroligt.
Precis som du tror jag inte på någon apokalyps, däremot tror jag det kommer finns ett "före" och ett "efter" de kommande månaderna när jag ser tillbaka på mitt liv. Förhoppningsvis kommer jag ut helskinnad och med släkt och vänner i behåll.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagskatilltuppen
En stor del lär snart bli smittade. Precis som den årliga flunsan. Vaccin lär komma snart. Dödligheten är fortfarande uteslutande högre i samma grupper som också dör av flunsan. 70% av alla här i tråden lär smittas snart. Det går inte att stoppa längre. Så varför oroa sig? Smittas man så smittas man. Dör man så dör man. Det hjälper nog inte att man gräver ner sig i en grop med militärens ärtsoppa. När man gräver upp sig om två år kommer man ändå smittas av någon jävel som varit på semester.

Har fem barn. Hållit dem alla hemma från dagis tills de fyllde tre. De gick 15 timma max per vecka. Spelar inge roll, så fort de kom till den där jävla smitthärden blev de sjuka. Känns som att jag har haft sjuka barn till och från i 10 år.

Ja, jag är inte rädd för smittan. Det man blir irriterad över är folks inkompetens och naivitet, närmare bestämt de ansvarstagandes. Med din logik hade detsamma kunnat sägas angående migrationskrisen. Vad spelar det för roll om sjukvården överbelastas, att våldtäkterna och morden ökar, dör man så dör man. Varför göra något åt saken då det är oundvikligt.

Är säkert precis så Löfven tänker.
Citera
2020-03-05, 21:53
Medlem
halvfestligts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Ingen av de 59 är allvarligt sjuka

Det tar mer än några dagar att utveckla lunginflammationen som följer. De som är sjuka i Sthlm nu har inte hunnit få det ännu. De har varit sjuka mindre än en vecka. Vänta till dag 10 så ska du se.
Citera
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Nej det är det verkligen inte. spanska sjukan uppskattades ha en dödlighet runt 10-20%. Medens covid 19 ser ut att ha samma dödlighet som en influensa. Sluta sprid lögner snälla.
Vad får du dina siffror från? Kan du hänvisa till källa som har åtminstone relativt hög trovärdighet?

WHO uppskattar att CFR (Case fatality Rate) var 2-3 % för spanska sjukan.

https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44123/9789241547680_eng.pdf , sid 13

-----------------
Den här tråden är för övrigt det bästa argumentet mot allmän rösträtt jag någonsin skådat.
Citera
Medlem
jag tror att ålder spelar ingen roll för detta viruset dock så är de värre för äldre som redan är sjuka men alla ålder kan nog bli smittade
Citera
Medlem
Citat:
Det är inte vad jag säger.

Vad säger du då? Du vet väl att vi verifierar alla positiva prov och kör PCR?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Du har helt fel. De kan se skillnad på de olika coronavirusen, detta virus SARS-CoV-2 (som alla nu kallar coronaviruset) skiljer sig från andra coronavirus.

Det du egentligen säger är att de som konstaterats ha SARS-CoV-2 OCKSÅ har ett annat corona virus samtidigt och det är DET viruset som ger COVID-19 och inte SARS-CoV-2.

Helt jävla galet sammanträffande att nästan 100 000 personer lyckats få båda virusen på samma gång på sån liten tid, vad är oddsen

Nej du har fått allt helt om bakfoten och jag orkar faktiskt inte förklara för dig.

Samtliga "konfirmerade fall av corona" världen över idag är testade mot gruppen corona. Inte specifikt Cov19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Du vet väl att det finns många olika virus med olika egenskaper? Är SARS1 också ett.förkylningsvirus?

Du, om läkare säger att det är ett förskylningsvirus tror jag jag väljer tro dem mer än journalister som vill ha nåt stort att skrkva om. Jag är bäl medveten om vad sars är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jaha, så Ebola är också bara en influensa?

Det är väl klart?

Ebola är en influensa.
HIV är en influensa.
Cancer är en influensa.
Ryggskott är en influensa.
Blir du skjuten i benet är det en influensa.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Det här är ju som upplagt för att skapa en påhittad pandemi.
Coronavirus finns sedan länge och är en form av influensavirus.
Jag har försökt förstår vad dessa "testkit" är i ett par veckor nu, och slutsatsen är att det testar mot samtliga coronavirus, dvs ett virus som varenda år smittar och tar kål på människor i ungefär den spridning och dödlighet vi nu ser i Europa.
Alltså är situationen i verkligheten exakt samma som alla tidigare år.
Skillnaden är ett mediadrev, samt Kinas agerande som då blir oförklarligt?
Ok. Har du rätt så klarar jag mig galant. Har du fel så klarar jag mig galant då också eftersom jag redan dragit mig undan. Och, näe, kommer inte vaccinera mig om det mot förmodan dyker upp ett vaccin i vinter. Inte heller kommer jag chippa mig för enklare smittspårning om de skulle gå ut med en sådan ”lösning”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in