2020-03-06, 08:38
Medlem
barkies avatar
Kina stängde skolorna till 17 mars. Skolorna fortsatte vara stängda. Jättekonstigt att de inte tar del av forskningen som är så säker på att barn inte smittar eller påverkas särskilt hårt av viruset. Detta trots att jag via flertalet videos sett barn ligga på sjukhus i Kina. Sett flertalet döda barn.

Det är ju dock vad jag sett på videos där en åtminstone är autentisk, andra lite mer diskutabla.

Det jag funderar på är syftet.

Cui bono? Jag litar inte ett uns på vår regering eller övriga. Väldigt mycket pekar på att de är små troll som skyddar varandra och sina intressen och fullständigt skiter i vanligt folk.
Citera
2020-03-06, 08:39
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Man behöver ha fått tag på en mask för att kunna bära en 🙁 Troligen är det därför så få bär en, ffp3 och ffp2 är ju slutsålda överallt inklusive vanliga munskydd.

Det fanns de här i tråden som skaffade mask för länge sedan. Men inga bär dem uppenbarligen. Fega typer med andra ord som bara sitter och skiker här.
Citera
Medlem
Marcens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Vore det inte en bra idé att rekommendera folk att jobba hemifrån i den mån det går samt stänga skolorna under ett antal veckor för att vinna tid och begränsa framfarten av Covid-19?

I dagsläget är det sannolikt rimligare om skolorna själva beslutar om de vill stänga eller ej, precis som de t ex nu gör runtom i Stockholm. Beslutet att stänga eller ej har delegerats ner ända till rektornivå, då kan man vara lite mer flexibel och stänga där smittutbrott uppstår.

I Kina körde de med videokonferens med eleverna. Oklart om Sverige har sådana resurser, men det är ju en lösning.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du som kan det här, var går gränsen för att barn inte smittar vuxna? Vid 15 eller 18 år? Eller något annat?

Och kan barn smitta andra barn?
Och kan skäggbarn från Iran som varit på hemmasemester smitta?
Citera
2020-03-06, 08:40
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar på lite saker som jag tycker är märkligt rörande den svenska rapporteringen från Folkhälsomyndigheten:

De har ju bland annat gått ut med att elever ska vistas i skolor så tillvida de inte uppvisar symtom. Anders Tegnell har ju också sagt att det inte går att påvisa att barn kan smitta vuxna eller att ens barn skulle bli sjuka. Runt om i världen tycks det ändå finnas i alla fall en del exempel på sjuka barn, även om de oftast blir lindrigt sjuka. Runt om i världen stänger man även ned skolor, men inte i Sverige. Dock med ett undantag. Det "råkar" vara den skola där prinsessan Estelle går på. Är inte det lite märkligt utav alla skolor i hela Sverige är just det den skola man stänger ned? Visserligen lär det väl också vara en gymnasieskola på Lidingö som stängt, men annars är det business as usual som gäller...
Skulle tro att Estelle erbjuds anpassad undervisning/hemundervisning tills vidare...

Man har stängt skolorna i Djursholm och Danderyd också.
Citera
2020-03-06, 08:40
Medlem
Rodrigos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja- masker måste bytas. Är det därför de inte används nu? jag förstår inte ditt svar.

Du kan använda dina masker kring midsommarstången i vart fall. Måla de gröna, så bli små grodorna mer realistiska i år.

Eller spara maskerna till något fint tillfälle, något att ha kvar till barnbarnen sen när man ska berätta om när man hängde på flashback och fick panik och beställde hem sågverksmasker
Senast redigerad av Rodrigo 2020-03-06 kl. 08:43.
Citera
2020-03-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Funderar på lite saker som jag tycker är märkligt rörande den svenska rapporteringen från Folkhälsomyndigheten:

De har ju bland annat gått ut med att elever ska vistas i skolor så tillvida de inte uppvisar symtom. Anders Tegnell har ju också sagt att det inte går att påvisa att barn kan smitta vuxna eller att ens barn skulle bli sjuka. Runt om i världen tycks det ändå finnas i alla fall en del exempel på sjuka barn, även om de oftast blir lindrigt sjuka. Runt om i världen stänger man även ned skolor, men inte i Sverige. Dock med ett undantag. Det "råkar" vara den skola där prinsessan Estelle går på. Är inte det lite märkligt utav alla skolor i hela Sverige är just det den skola man stänger ned? Visserligen lär det väl också vara en gymnasieskola på Lidingö som stängt, men annars är det business as usual som gäller...
Skulle tro att Estelle erbjuds anpassad undervisning/hemundervisning tills vidare...

Ett barn på just hennes skola är ju smittad, så.
Citera
2020-03-06, 08:41
Medlem
kredos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja- masker måste bytas. Är det därför de inte används nu? jag förstår inte ditt svar.

Du kan använda dina masker kring midsommarstången i vart fall. Måla de gröna, så bli små grodorna mer realistiska i år.
Finns även Bio-masker med 2 st utbytbara filter som liknar militärens som återanvänds.Tyvärr utgått polarn.
Citera
2020-03-06, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Är det foliehatten du pratar om?
Du menar att det skulle vara orimligt med 1000 fall på söndag?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Kina stängde skolorna till 17 mars. Skolorna fortsatte vara stängda. Jättekonstigt att de inte tar del av forskningen som är så säker på att barn inte smittar eller påverkas särskilt hårt av viruset. Detta trots att jag via flertalet videos sett barn ligga på sjukhus i Kina. Sett flertalet döda barn.

Det är ju dock vad jag sett på videos där en åtminstone är autentisk, andra lite mer diskutabla.

Det jag funderar på är syftet.

Cui bono? Jag litar inte ett uns på vår regering eller övriga. Väldigt mycket pekar på att de är små troll som skyddar varandra och sina intressen och fullständigt skiter i vanligt folk.

Är pengar som styr ja. Kinas president är ett riktigt litet troll med frågan är hur efterspelet kommer se ut vid en andra våg i det här om första blir hemsk.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rodrigo
Spara maskerna till något fint tillfälle, något att ha kvar till barnbarnen sen när man ska berätta om när man hängde på flashback och fick panik och beställde hem sågverksmasker

Maskerna är utmärkta till julpysslet. Sedan kan de hängas i granen och fyllas med knäck.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
FHM och kungafamiljen är tydligen inte överens..
Familjen har väl dragit ut till sommarstället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in