2020-03-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Nu verkar man ha fått fart på provtagningen i Stockholm något jag länge efterlyst:

https://www.dn.se/sthlm/stockholm-rustar-for-fler-coronapatienter-med-provtalt/, igår

Åker folk dit i egna bilar eller transporteras de till provtagningstältet?

Så länge de träffar få personer så spelar det ingen roll om det är egen bil eller transport. Men jag vet inte statistiken.
Citera
2020-03-04, 16:17
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ni som tänkt bunkra konserver, ris osv bör göra det i dagarna. Jag är verksam inom livsmedelshandeln och jag försöke idag beställa in extra konserveroch ris osv till på fredag men i stort sett alla produkter jag var ute efter stod som restnoterade närmaste två veckorna. Fabrikerna hinner inte producera tillräckligt för att täcka den ökade efterfrågan.

Lyckligtvis hade jag beställt ett jättelass med dessa produkter till idag iallafall och dessa fick jag.

Förhoppningsvis är mjölet tillgängligt ett tag till. Lätt att baka multum med bröd av (surdeg om jästen skulle sina) och så länge det finns färska råvaror (dessa bunkras ju inte) är möjligheterna enorma för varierad kost.
Citera
2020-03-04, 16:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Du tror att Sverige skulle mörka ett dödsfall? Ta av dig foliehatten.

Snarare skulle media mörka antal tillfrisknande.

Hade tryckt mer min foliehatt i halsen på dig.

Nej varför skulle dom göra det?
Citera
2020-03-04, 16:19
Medlem
okok1s avatar
När vården inte hjälper människorna längre, för det är överfullt, så kommer corona döda 10-20%.
Citera
2020-03-04, 16:20
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Ja har inte hört nåt, så källa var bra.

Har ingen aning!
https://www.expressen.se/gt/ytterligare-tva-smittade-av-coronaviruset/
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag håller med. Skickar de patient fr Göteborg t Huddinge, så antyder det att Göteborg redan fyllt sin ordinarie kapacitet. Det är oroande om det stämmer.
https://www.expressen.se/gt/ytterligare-tva-smittade-av-coronaviruset/

Lyssna på klippet. "Vårt fjärde fall". "Koppling till fallet som kom i onsdags" "Koppling till en annan person som rest".

Sen frågar reportern: "Vad händer nu?"

"Mmja för närvarande så är den här personen isolerad på infektionskliniken i Huddinge precis som våra rutiner är och man, man går igenom vilka kontakter som har förekommit och man gör en värdering om vem som är bedöms som närkontakter, för då ska de få information. Och om de sedan insjuknar med typiska symptom så hänvisas de via 1177 till vården".
Citera
2020-03-04, 16:20
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det är inte Folkhälsomyndigheten som beslutar utan de gör skolorna. Folkhälsomyndigheten bekriver bara riskerna utifrån kända fakta som varje skola får bedöma. Togs upp på nåt program på SVT. Så blir det med kommunalt självstyre.
Njae, det är väl knappast skolorna som smittspårat och kontaktat eleverna på bussen. Det måste väl vara smittsskyddsansvarig på regionnivå, som i sin tur sannolikt följer direktiv från Folkhälsomyndigheten?
Citera
2020-03-04, 16:22
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrFlygmyra
Tegnell står på en presskonferens och säger att de ska sluta redovisa fall löpande och bara komma med en uppdatering per dag. De anser enligt honom att det ”är för mycket jobb”.

Är det bara jag som tycker att det är en väldigt märklig grej att göra i en land som själv anser sig vara öppet och demokratiskt?

Jag menar, även om vi bortser från det märkliga i att personer som har som jobb att delge information till befolkningen helt plötsligt anser att det tar för mycket tid av dem, är det inte en sällsynt dålig idé att göra så här och kasta ut tiotals fall i klump varje morgon, när myndigheternas och regeringens största fokus är att undvika panik bland befolkningen?
Det är bra att FHM uppdaterar vid en fix tidpunkt per dag så att det inte blir dubbelrapportering och rundgång. Många länder kör så. Det behöver inte vara bara en gång. Sydkorea kör två gånger per dag.

Men det är väl inget som hindrar att regionerna rapporterar som de finner bäst (vilket de gjort hittills). Sedan kan FHM sammanställa en gång per dag.
Citera
2020-03-04, 16:23
Medlem
Melange5738s avatar
Lite gamla lustiga tvärsäkra poster från tidigare aktiva i tråden som inte är lika aktiva längre:

Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Detta är förmodligen ingenting jämfört med svininfluensan. Hundratusentals dog av svininfluensan medans uppskattningsvis så kommer inte ens tusen människor att dö av detta.

Citat:
Håll i handbromsen och sakta in med paniktåget. Så bara för att någon i USA blir sjuk så drar du slutsatsen på en gång att det kommer bli en pandemi och det är extremt smittsamt? Varför drog du inte samma slutsats när människor i Japan och Thailand blev smittade? Du verkar ha väldigt många svar på saker och ting, mer än de officiella uttalandena från organisationer som arbetar med detta... underligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
1% dödlighet, och folk pratar om panik.

Have my experimental dimensional engineering accidentally landed me in 'The Chicken'-Universe?

Citat:
Prognoser från experter och ledande organisationer har varit att det inte kommer att vara särskilt många som kommer dö, internationellt. Det är inte bara åsikter tagit från luften. Dock så är allting relativt i vad man anser är mycket eller lite. Exempelvis så skapade SARS epidemin stor uppståndelse och WHO blev väldigt aktiv. Däremot så var det enbart ca 800 som dog i slutändan. Om man anser att det är många eller få är något var och en får avgöra. Många experter har trott (och tror) att det inte kommer bli lika många döda denna gång jämfört med SARS. Så utifrån den officiella informationen från ledande människor inom området så är det inte så konstigt att hävda att man inte är orolig.

Vad har ni för er nu? Rekommenderar ni fortfarande att åka till Italien och Wuhan eller?
Citera
2020-03-04, 16:24
Medlem
eternussermos avatar
Det börjar bli dags för Egnell att ta en semester i norra Italien, han ser väldigt trött ut, dags att lämna över stafettpinnen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När vården inte hjälper människorna längre, för det är överfullt, så kommer corona döda 10-20%.

Det låter dessvärre som en rimlig uppskattning.
Kanske mindre för barn och mer troligt fler för de äldsta.

Så vi får hålla tummarna för att vården kommer räcka till. Mycket talar dock emot detta och värst är att maktens brist på kraftfulla åtgärder förvärrar läget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Exakt. Sluta med att plåga och jaga dessa exotiska djur 🦒 🦔 Nu!
De kommer inte sluta,fastän dom skulle säga det.
Citera
Bannlyst
Har en tjej på snapchat som haft feber i TVÅ VECKOR inkl hosta! Hon har varit i Italien för såg henne lägga upp videos för 3 veckor sedan att hon var i Italien, Jag skrev till henne att du borde kanske kolla dig? Speciellt om du varit i Italien !!! Men det ville hon inte, det försvinner säger hon. Ändå går hon till jobb osv!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in