2020-03-04, 11:51
Medlem
Roskorss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Hyggligt blandade åldrar, mestadels milda symptom, vart i världen de smittats och i vilken region de vårdas - visst vet vi en del om de här personerna.

Jag menar givetvis smittade svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Nu va du rolig va. ^^
Nej de går inte ens ut nu vilka som blivit smittade eller någon information alls knappt pga integriteten i Sverige.
Då kommer de knappast outa vilka som dött heller utan det sprids från öra till öra och typ här på Flashback om bekantskapskretsar.

Det är en fara i sig för skulle myndigheter berätta ålder mm kanske det skulle lugna en del.. men gör de inte det finns det chans att folk ljuger o luras för att skapa ännu mer panik genom att säga tex två 15 åringar dog precis

De som avlidit kommer ju inte att hängas ut men jag kan tänka mig att media skriver exempelvis: "kroniskt sjuk 75-åring död i Blekinge - var coronasmittad".

Just för att lugna folket om total panik skulle utbryta.
Citera
2020-03-04, 11:51
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Korrekt, men fortfarande lovvärt!

Absolut, det blir ju en följdeffekt.

Det var inte oväntat att SAS skulle göra så, jag har tidigare varnat för att det kan uppstå brist på besättningar, jag tror att SAS har tagit höjd för det och beslutade sig för att ställa in flygningar till riskområdet.

Omtanke om personalen blir nedkokat, värnande om bolagets ekonomi över tid, helt korrekt ur ett företagsperspektiv.
Citera
2020-03-04, 11:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Anledningen till att SAS har stoppat flygningar är såvitt jag känner till att man vill skydda sin personal, inte i första hand att hjälpa Sverige att förhindra smittspridning. Jag har kanske missuppfattat syftet med SAS inställda flighter?

Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Korrekt, men fortfarande lovvärt!

SAS använder swedish "ursaekt"-technology slippa förklara sig för värdegrunds-dokumenten-eu-är-ett-land-riddarna
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Nej det är klart, men det är konstigt att det ännu inte har kommit några sådana fall tycker du inte?
I Sverige är det inte konstigt eftersom man inte testas om man inte vet säkert att man varit i kontakt med smittad eller utomlands på smittad ort och har sjukdom.
Citera
Medlem
Italy’s coronavirus outbreak now looks worse than Iran’s, as infections and deaths keep rising.

https://www.cnbc.com/2020/03/04/italys-death-toll-from-the-coronavirus-is-now-worse-than-iran.html
Citera
2020-03-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roskors
Jag menar givetvis smittade svenskar.
Det gör jag också. Som sagt, vi vet en hel del om de 30 personernas tillstånd.
Citera
Medlem
Kvinnan anställd i Lund stora södergatan 49.Jobbade visst lite sjuk i förra veckan viskade en fågel i örat.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av belf
I Sverige testas inte för här är vi envisa minsann. Men Sverige påverkar inte mörkertalet. I Kina är jag säker på att man testar alla möjliga symptom för att fånga upp så många smittade som möjligt. I Sverige komner man göra likadant när de upptäcker att en massa svårt sjuka kommer till sjukhus. Du kan inte jämföra Sverige med övriga världen.
DÄR det finns utbrott där testar man och mörkertalet är nog litet.

Självklart är mörkertalet flera gånger större än de bekräftade fallen i samtliga länder. Det är man ganska överens om och knappt myndigheterna sticker detta under stolen. Det är inte praktiskt möjligt att fånga in majoriteten smittade i en redan överbelastad vård och testa dessa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Krog och restaurangbranschen kan jag tänka mig tar en stor smäll med detta. Vem vill vara nära en massa okända människor och dessutom äta när alla i ens närhet är en potentiell smittrisk.

Har en del bekanta samt familj som driver restauranger i Stockholm.

De har börjat se minskad omsättning av besökare och bokningar. Inte mycket än men de flesta är inställda på att det kommer att märkas i ekonomin framöver.

Tyvärr kommer detta även drabba personalen och framförallt extrapersonal utan fast anställning. De kommer med stor sannolikhet inte få speciellt många pass i takt med att gästerna uteblir.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Nej, det är på riktigt. De inför åtgärder som gör det enklare att tillfälligt sänka lön och arbetstid vid sämre tider, eftersom det anses bättre än uppsägningar. Bördan av ekonomisk nedgång ska delas mellan stat, arbetsgivare och arbetstagare är tanken.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/1nb7JM/vi-ar-overens--och-infor-korttidsarbete
Det är väl gulligt att dom tänker på rese, hotell och resturangbranchen. Att lägga några miljoner på bättre inresekontroller, stoppa flyg till drabbade områden och köpa in mer skyddsutrustnig var inte lika roligt.

Det ska bli intressant att se om åldringsvården får lite extra också, framför allt ekonomiskt stöd till inköp av mer skyddsutrustning för personal som hjälper äldre sjuka i hemmet med mat och annat.

Men det är ju en improduktiv grupp för regeringen som är bäst att få bort så bostäder frigörs inför nästa flyktingvåg kan man tänka sig. Jag hoppas jag har fel om januarigänget nu. Dom visar nu att dom är medveten om vad som kommer att hända.
Citera
2020-03-04, 11:54
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Är nog du som läser med känselspröten ute och lägger dina känslor bakom texten. Men visst.

Flyg från Iran har stoppats, så nu flyger de troligtvis till Kastrup och tar tåget hem. Check.

SAS har ställt in flyg från norra Italien så folk tar tåg hem. Check.

Smittspårning bedrivs två bänkrader framför och bakom för den smittade har ingen urin och analöppning vilket gör att hen inte behöver uppsöka toalett under resan. Check.

Så med dessa åtgärder såvida de inte har andra åtgärder som inte allmänheten får veta om så är nog mitt påstående mer realistiskt med kommer än kan.
På en järnvägsstation knallar ju folk omkring huller om buller, och tågen är långa med många utgångar. Vidare kliver det folk av och på under resans gång. Så sett ur nån form av avgränsningsperspektiv så är ju det ett sämre alternativ.
Teoretiskt sett kan man under själva resan (”transporten”) sen också smitta ner fler personer då man kan röra sig från vagn till vagn till vagn, sitta ihop i kupéer och sova ihop i sov- och liggvagnar ...
Citera
2020-03-04, 11:54
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
SAS använder swedish "ursaekt"-technology slippa förklara sig för värdegrunds-dokumenten-eu-är-ett-land-riddarna

Vad snackar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in