2020-03-04, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Du är helt fel ute. Tvål och vatten är bäst om man tvättar sig ordentligt. https://youtu.be/1AGW3bbcb3YHand washing - so important

Poängen var väl att om du redan smittats så blir du inte friskare av tvål och vatten. Och om du hostar inom 1.8m från någon så är det ganska stor sannolikhet att viruspartiklar hamnar i ansikte och då hjälper heller inte att du tvättar händerna med tvål och vatten.

Men om du skakar tass med smittad människor så är det väldigt bra om du tvättar händerna ordentligt med tvål och vatten innan du hinner ta dig på ansiktet, vilket vi människor tydligen gör väldigt ofta helt omedvetet.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus
Fast just det där "hämta in data" i Kina, antagligen tvärs emot regimens önskemål? Det borde då vara väldigt lätt att presentera underlaget också ur trovärdighetssynvinkel.

Men försök att fatta att det inte går att förhindra att en läkare på ett sjukhus klarar av att ta reda på hur många personer som kommer in smittade per dag och jämför det med sina kollegor på andra sjukhus. Jag fattar att Kina försöker att förhindra att sån information sprids men man kan ju knappast förbjuda läkare att prata med varandra på fritiden.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ünder
Det kommer fler och fler såna här inlägg. Upprepar det jag har postat tidigare.

Här kan ni läsa en bra rapport på ämnet från Harvard:

https://nieman.harvard.edu/wp-conten...emic.aspx.html

"Denial versus panic

The problem isn’t panic. The problem is denial. Denial is why panic is rare. We are equipped with a circuit breaker and when we're about to panic, we go into denial instead. Denial is not useful in that people in denial don't take precautions, but it's preferable to panic. People who are panicking do themselves harm. Those who are in denial don't accomplish much, but at least they don't make things any worse. Denial is nature's way of protecting us from the horrible effects of panic and, whereas panic is rare, denial is extremely common.

We need conscious effort on the part of both the sources and on the part of journalists to protect people from denial by seducing them out of denial."

Sluta förneka att vi befinner oss i en kris, acceptera det.
Jag vet att det är svårt när även folkhälsomyndigheten förnekar och bara försöker lugna. Men försök att läsa på och se vad oberoende experter i ämnet säger.

"Oberoende experter" dvs de som hävdar samma värsta möjliga scenario som dig själv.

Själv hade jag ifrån början ingen åsikt i frågan, men nu blir jag allt mer imponerad av våra "etablerade" experter. Därför de har visat sig ha rätt, trots all hysteri och förtal i denna tråd. Därför litar jag på deras bedömningar, även om den går emot hur andra länder bedömt läget och agerat.

Dessa svenska experter har t.ex inte uppmanat till skolstängningar. Men de har å andra sidan stoppat direktflyget ifrån Teheran. Hur det hela kommer att utvecklas framöver vet vare sig jag eller någon annan. Men jag är ödmjuk inför dessa experters kunskap och erkänner min relativa okunskap.

Min amatörbedömning är dock följande:

I absolut värsta fall så kommer den exponentiella ökningen av de svenska fallen att fortsätta i två veckor till. Sedan kommer ökningstakten att avta. Detta ger dock några tusen civid-19 fall. Detta är precis på gränsen vad sjukvården kan klara av.

Men givet att man lyckats med smittspårningen och i övrigt vidtar rätt åtgärder, t.ex stopp för resor till och från Italien, så kommer det hela att, så sakterligen, lugna ned sig.

Sedan kommer sommaren med värme, torrare luft som, förhoppningsvis bromsar smittspridningen ytterligare. Kanske finns en effektiv medicin till sommaren också, som kan bromsa dödligheten.

Till hösten komner kanske ett vaccin och innan nyår är då samtliga svenskar, eller i alla fall de äldre och kronisk sjuka vaccinerade. Då är vi skyddade om samma virus återvänder nästa vinter.

Och om jag har fel? Tja, jag klarar mig nog 14 dagar, 3 veckor om mitt samhälle skulle spärras av myndigheterna. Hur det skulle gå för det svenska samhället vet jag ej.
Citera
2020-03-04, 16:01
Medlem
Citat:
Vadå va? Jag ställer en fråga eftersom jag tyckte det lät konstigt. Hörde det på Expressen.
Jag håller med. Skickar de patient fr Göteborg t Huddinge, så antyder det att Göteborg redan fyllt sin ordinarie kapacitet. Det är oroande om det stämmer.
Citera
2020-03-04, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Ja, men i artikellänken jag kommenterade sade experten att det är för att det tar så lång tid att utveckla testerna, inte laboratoirekapaciteten att analysera.

Singapore har förresten strax över hälften av vår befolkning bara, de testar tusentals. Så där föll den teorin.

Såklart har det med resurssättning också, de flesta andra länder satsar mer på sjukvård INNAN en pandemi uppstår. Bra att tanke på nästa gång man vill rösta på ett parti som vill sänka skatter till varje pris som helst.
Citera
2020-03-04, 16:02
Medlem
Talespins avatar
"Epidemic is 'highly likely"

Enligt experter just nu i Storbritannien. Det som talar för att det kan gå riktigt illa i Storbritannien är ju att det är väldigt trångbott.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marcen
Förutom någon enstaka galning som tidigare i tråden hotade att ”skjuta upp riksdagen” tycker jag inte tråden andas panik. Snarare informationsdelning från världens alla hörn. Källor delas, diskuteras, verifieras eller det motsatta.

De enda som nämner domedag, apokalyps osv verkar vara förnekarna som kallar alla andra för foliehattar.

Beror också på hur man läser något, en text har ju inget tonfall, det skapar man själv i sitt huvud.
Bra sammanfattning. Det fetade är väl det mest signifikanta som återkommer i den här tråden stup i ett.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Till alla tuffa vikingar här som hamstrar på mig mat, en liten fråga bara : tänker ni något på den mest utsatta gruppen, innan under och efter corona, dvs dom Äldre sjuka och ensamma som inte ens kan ta sig ut till affären innnan ni plockat på er allt som finns. Vad ska dom handla innan dom ens hinner ut till affären när allt detta panik råder?
Då får man göra som, ta med mamma och handla..eller handla åt dem. Lite svårare med de som inga barn har och är helt ensamma och kanske inte får samma information att handla för 1-2 veckor framöver.
Citera
2020-03-04, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja det bör man nog..även nycklarna.

Men med vad? Kan ju inte ta tvål och vatten.
Citera
2020-03-04, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Ring snarast. Förhoppningsvis får ni testa er i ert hem.
Jag ringde nu, gick inte att komma fram. Jag blev ombedd att ringa senare
Citera
2020-03-04, 16:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
SARS dödade bara 800 pers och det kom snabbt under kontroll. Det vi ser nu är något helt annat, men virusutbrottet startade på exakt samma sätt. Jag är ganska säker på att det här kommer leda till permanenta förbud. Sen finns ju alltid de som kommer skita i förbuden, men Kina har ju som bekant dödsstraff för mindre företeelser...

Ett problem vi kommer ställas för i Sverige i vid okontrollerad smitta är att vi förmodligen bara har kapacitet att sätta medelstora städer i karantän. Att sätta Stockholm i karantän är för oss omöjligt. Så en smitthärd i en stad som Stockholm är något Kina kunde hantera, men inte vi.

Vi skulle inte kunna hantera det som i Italien tom med att sätta mindre städer i karantän. Det är kanske nackdelen med att vara ett väldigt öppet samhälle. Till vår fördel förutom storstäderna då är det väldigt få människor på väldigt stor yta. Det gör den enklare att kontrollera en smitta som detta. Men som du skriver om Stockholm drabbas blir det ju verkligen upp till kamp. Sedan förmodligen efter en tid ge upp detta med att vara ett öppet samhälle.
Citera
2020-03-04, 16:07
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Vadå va? Jag ställer en fråga eftersom jag tyckte det lät konstigt. Hörde det på Expressen.

Ja har inte hört nåt, så källa var bra.

Har ingen aning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in