2020-03-03, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Vi testar väldigt få då vi inte har tillräcklig kapacitet att utföra covid-19 test.

Det lustiga är att du skulle hyllat regeringen om vi hade haft noll kapacitet att utföra covid-19 testen.

Verkligen inte, dom kunde inte ha skött det här sämre på någon punkt jag kan en föreställa mig att komma på. Jag hyllar de folk som jobbar dygnet runt (4 bilar i 12h:s skift om jag läste rätt) med smittspårning, det är nog utbrottets ända hopp just nu. Resterande idioti från myndigheterna och allmänheten som försöker smittsprida finner jag inte ens ord för.
Citera
2020-03-03, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
När man ser dessa siffor och att det lär bli värre, hur kan vissa av er att gå till jobbet och skola som vanlgit??! Är ni inte ängsliga??

Nej, hade jag en fysisk sjukdom. Hjärt,kärl KOL samt diabetessjuka ligger i topp. Eller om jag vore 65+ o lite allmänt skröplig kondition. Då skulle jag vara lite ängslig.

Men nu då det inte är så känner jag ingen större oro personligen. Bor ej heller med nån i riskzonen.
Citera
2020-03-03, 20:44
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Uppdaterad prognos:

Tidigare uppskattad prognos (inom parentes) slog fel med -2 fall.

2020-03-03: 24 (26)
2020-03-06: 48 (52)
2020-03-09: 96 (104)
2020-03-12: 192 (208)
2020-03-15: 384 (416)
2020-03-18: 768 (832)
2020-03-21: 1536 (1664)
2020-03-24: 3072 (3328)
2020-03-27: 6144 (6656) => 123 svårt sjuka, ordinarie sjukvård är nu full.
2020-03-30: 12288 (13312)
2020-04-02: 24576 (26624) => 492 svårt sjuka, den framtrollade extrakapaciteten är nu full.

Baseras på följande:
100 tillgängliga ordinarie IVA-platser, +200 extra framtrollade platser. (Eftersom den riktiga kapaciteten är hemligstämplad av en anledning, så är det troligtvis pga. att dessa är ännu färre).

Sjuka som kräver IVA-plats beräknas på 2% svårt sjuka (lågt räknat). Dubbleringstid av smittade fall: 3 dagar.

Myndigheternas åtgärder är samma som i dagsläget, dvs. handlingsförlamning.

Sammanfattning:
Om ca 21-24 dagar är ordinarie sjukvård full. Efter ytterligare 4-6 dagar kollapsar vården.

Om ca 3 veckor börjar myndigheterna förstå vad exponentiell tillväxt är för något och inser att de har tappat kontrollen och att vi i Sverige inte är unika och speciella.

Singapore gör allt rätt så här långt. Mycket aggressiv provtagning vid MINSTA misstanke och smittspårning där SMS går ut till alla i området, med info på var den smittade har rört sig geografiskt.

Tidigare inlägg: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Har du förresten räknat med kvällens 6 nya fall? Dubblerats sedan igår alltså. Vet inte om de siffrorna påverkar din uträkning- för komplex för mig att se hur du räknat
Skulle du även kunna lägga till antal uppskattade döda? Ikväll kom uppgifter från WHO att dödligheten justerats upp till 3,4% som du nog sett. Nog många med mig som fasar över just den siffran.

Tack för utmärkt (men skrämmande) analys!!
Citera
Medlem
Citat:
När man ser dessa siffor och att det lär bli värre, hur kan vissa av er att gå till jobbet och skola som vanlgit??! Är ni inte ängsliga??

Nja det kan ju vara så att det avblåses om en vecka det var inte så farligt och folk är lite förkylda. Men jag är mer orolig för om det går att bli imun emot det.

Jobbigt att gå runt och vara förkyld hela tiden vilket kommer ha ihjäl en till slut.

Verkar även som att 1-10 % av alla jag känner kommer dö. Kanske även jag, men det går nog bra. Gäller bara att tänka till och tvätta händer osv.
Citera
Medlem
Første korona-dødsfall i Spania

En mann i Valencia i Spania har mistet livet som følge av det nye koronaviruset. Det opplyser myndighetene, melder Reuters. Det er første gang viruset tar liv i Spania.

Første tilfelle i Argentina

En 43 år gammel argentinsk mann, som nylig kom tilbake fra Italia, har pådratt seg koronasmitte, opplyser helseminister Gines Gonzalez Garcia. Det er det første tilfellet i Argentina.

Bekrefter nytt tilfelle i Tromsø

Smittevernoverlege i Tromsø kommune, Trond Brattland, sier til NRK at de nå har to registrerte tilfeller av koronaviruset. Selv om kommunen fortsatt venter på en siste verifisering, har de registrert pasienten som et nytt tilfelle og de håndterer saken deretter. Brattland forteller at vedkommende har vært på reise i Italia. Tirsdag kunne Folkehelseinstituttet fortelle at 33 personer i Norge er smittet av viruset, derav to personer i Troms og Finnmark.
Citera
Medlem
Citat:
Lämnar det aldrig kroppen?? Varför friskförklaras vissa då?
Det är inget som är bevisat. Lyssna inte på grollaren, notorisk doomedags profet.
Citera
Medlem
Slipsluders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusmarychain
Största omställningen för mig som är lite pillig med händerna (mot mig själv dvs) blir att som snusare börja slicka upp prillan med tungan så man eliminerar all kontakt med fingrar och mun. Stön, blir en omställning.

Tvätta händerna ordentligt före istället?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur ser det ut med smittspridningen i USA då?
Vad jag förstår jobbar de i alla fall hårt med både vaccin och medicin mot sjukdomen.

De vet inet ännu, eftersom de knappt testat, haft felaktiga testkit osv. Lika stort kaos där som här, eller värre snarare.
De vet att de har community spreading i Washington, sannolikt på fler ställen då de bedömmer att det pågått i bortemot 6 veckor utan att de märkt det. De kommer snart börja masstesta.
Vaccin kommer knappast inom ett år, snarare 1,5 som tidigast och chansen är lika stor eller större att det utvecklas någon annanstans i världen som där egentligen. Mediciner, vet ej ännu, inte kunat provas på riktigt ännu vad jag sett.
Citera
Medlem
Citat:
Lämnar det aldrig kroppen?? Varför friskförklaras vissa då?
OBS: Endast två fall som jag känner till har sett ut att vara tvåfasiga. Det är goda nyheter, för det betyder att viruset troligen inte är tvåfasigt.

Det är mycket större sannolikhet att dessa 2 fall är feldiagnosticerade än att de tusentals andra fallen är det.

Läs även: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

---

Flera friskförklarade verkar tyvärr ha insjuknat en andra gång.

Forskare har oroat sig över att det kan vara ett tvåfasigt virus.

Alltså att den första omgången inte är den sista.

Men jag har inte hört något mer om det än några enstaka fall, så jag tar det med en stor nypa salt.
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-03 kl. 20:59.
Citera
Medlem
Jag behöver er hjälp!!!!!!!!

Jag har en icke myndig kollega som varit i Val d’Isére och nu har både han och hans vänner fått symptom. Halsont och feber, allihopa.

Föräldrarna verkar förneka detta trots att jag pushat om hemtest osv. Först var det snack om att han inte fick testa sig pga att det inte är bedömt som ett riskområde, dock är det fan inte många kilometer till Piemonte. Han är nu med på att säga att dom tog bussen till Turin under ett dygn.

Jag behöver länkar!!! Ge mig bevis på att folk som besökt Val d’Isére har insjuknat! Det är precis den här förnekelsen som enkelt kommer innebära en större smittspridning i landet.

Vill inte ens fundera på vad som händer om han tillåts jobba i övermorgon. Vi jobbar väldigt exponerat med många kunder varje dag.
Citera
2020-03-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Tvål och vatten är effektivt.

Handsprit hjälper till att skada virusets hölje så du kan använda vanlig handsprit också.

Googla på cironavirus + handsprit
Eller
covid-19 + handsprit
Så kan du läsa från olika källor om hur handsprit fungerar på virus.

Ska göra det, tack
Citera
2020-03-03, 20:45
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nej det är inte sant.
Däremot så lämnar inte viruset din kropp, och du kan dessutom få infektionen igen. Då kan den ge sig på hjärta, hjärna och andra funktioner i kroppen om den inte gör det första varvet.
Hur kan du uttala dig så? Det är oklart om man får bestående men i nuläget. Högst troligt eftersom SARS orsakade det. Covid-19 är väldigt lik SARS.

Citat:
Ultimately, the authors of this AJR article recommended CT for follow-up in patients recovering from COVID-19 to evaluate long-term or even permanent pulmonary damage, including fibrosis -- as seen in SARS and MERS infections.
https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200228142018.htm

Citat:
But what actually happens to your body when it is infected by the coronavirus? The new strain is so genetically similar to SARS that it has inherited the title SARS-CoV-2. So combining early research on the new outbreak with past lessons from SARS and MERS can provide an answer.
https://www.nationalgeographic.com/science/2020/02/here-is-what-coronavirus-does-to-the-body/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in