2022-12-29, 15:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Läser man mellan raderna så är han ganska återhållsam om vaccinernas förträfflighet, en av dom mest negativa artiklarna jag läst om vaccinen i MSM, så negativ man kan vara utan att bli av med jobbet.

Ja, om man vill minska smittspridningen behövs ett "vaccin" som man inhalerar då slemhinnorna inte nås av sprutan. Ett sådant "vaccin" har troligen inga elaka bieffekter heller.
Citera
2022-12-29, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
USA har problem med din och Dajmens förkylning, och det har resten av världen också. Antalet med postcovid, som inte kan arbeta är stort och kostar mycket. Alla utom ni vet att postcovid är ett problem, inte för att inte andra virusformer ger långtidsverkningar utan helt enkelt för att vi nu har ett virus som smittar människor många gånger. Det är också en klassfråga, för de som smittas är, sådana som inte kan undvika viruset. Arbetarklassen som ni skiter i.

Nu meddelar svenska tidningar att vi har årsekord i Covid-19-vårdade. Senaste tillfället med liknande antal var för 2 år sedan.

https://www.expressen.se/nyheter/arsrekord-for-antal-vardade-med-covid/

Vi får hoppas på vaccin som faktiskt fungerar annars kommer det se ut så här varje vintersäsong framöver.
Citera
2022-12-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker du tar upp en viktig faktor i det här.
Ibland får man höra att det skulle vara dyrt att skydda befolkningen mot covid. Då tittar man ofta väldigt ensidigt på det. Tittar man däremot på vad varje vårddygn kostar, samt de långsiktiga hälsoriskerna med att fullkomligen smitta ned hela befolkningen med covid19, tycks inte mycket tanke ägnas åt detta. Jag skrev ju tom att "alternativet är att vi dör allihopa" och då tog det hus i helvete. Jag borde förstås förstå att många här har olika former av diagnoser och inte kan skilja på bildliga resonemang och bokstavliga. Man har heller ingen förmåga att kunna skilja på kort och lång sikt.

Ja, precis, det finns ingen långsiktighet. Hade viruset varit farligare hade ännu fler svenskar dött, nu när det blivit kris igen, trots att man låtsades ha "lärt sig", får vi veta att sjukvårdspersonal inte längre orkar och vill arbeta extra, vilket är helt logiskt med tanke på hur man behandlade dem sist.

Vi vet inte heller hur många inom sjukvården som har postcovid. efter att ha offrat sig gång på gång för diverse ledning gömda bakom HR-slödder. Alla vet att postcovid är ett problem (även läkaren i intervjun som länkades här nyss tar upp det), men ändå görs inget åt det. Kostnaderna kommer öka.

För svensken är det kränkande att behöva bära munskydd, för resten av världen är det ett lyxproblem som man bara har råd att ha när man råkar bo på den geografiska plats Sverige ligger.

Den svenska kortsiktigheten och rädslan för dålig stämning kostar helt enkelt liv, har lett till massdöd. Och varje gång pandemin blossar upp igen (den pandemi WHO fortfarande talar om men som Dajmen och andra tror är över sedan två år) låtsas svensken som ingenting medan fler personer får livslånga men eller dör.

På sin hemsida påtalade Yale 8 dec 2022 9 saker alla bör veta om Corona, till exempel det som just händer i Sverige:

"Even when a virus strain is associated with mild illness, some people will get very sick, and experts worry that large outbreaks could overwhelm health care systems—and provide more opportunities for the virus to mutate, laying groundwork that could become a breeding ground for more new variants."

https://www.yalemedicine.org/news/2019-novel-coronavirus
Citera
2022-12-29, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vi får hoppas på vaccin som faktiskt fungerar annars kommer det se ut så här varje vintersäsong framöver.

Ja, förhoppningsvis kommer ett vaccin av enklare slag, som man kan ta själv, ungefär som spray mot nästäppa. Sen får vi verkligen hoppas att inga värre mutationer uppkommer. Viruset "vill" ju spridas, men hittills har jag inte sett något som säger att det behöver bli "snällare".
Citera
2022-12-29, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Japp, kan ju bara hålla med. Bidrar också med en anekdot. Jag har tagit 4 sprutor och aldrig haft covid. Mitt skydd måste alltså därigenom vara mycket bättre än apans... :-)
Senaste 1,5 åren har jag inte varit isolerad det minsta.
Ja samma här. 4 sprutor, och har aldrig haft covid.

Nu är min situation kanske en smula annorlunda, eftersom Hong Kong (där jag har bott under pandemin) endast hade minimal spridning av viruset innan omicron-variantens ankomst i februari.

Sedan slog omicron till hårt mot Hong Kongs ovaccinerade äldre befolkning, och detta ledde till den högsta dödligheten per capita under hela pandemin under en kort period.

Dessvärre ser vi samma tragiska scenario spelas ut just nu i fastlandskina, bland äldre personer som vägrade vacciera sig.

Den person som inbillar sig att "omicron är mild" kan ju titta på Kina och Hong Kong. Omicron är mild om man redan har immunitet från vaccination eller tidigare infektionn, men den är uppenbarligen betydligt farligare än influensan för andra personer.
Citera
2022-12-29, 15:52
Medlem
Citat:
För svensken är det kränkande att behöva bära munskydd, för resten av världen är det ett lyxproblem som man bara har råd att ha när man råkar bo på den geografiska plats Sverige ligger.
Som utlandssvensk så vill jag beskriva situationen som en "Sverigesanning" att munskydd skulle vara verkningslösa.

Dom fungerar dåligt mot luftburna virus som exempelvis omicron, men mot de tidiga varianterna var dom uppenbarligen tillräckligt effektiva. Det räcker ju att man tittar på data om antal covidfall och sjukhusinläggningar i länder där befolkningen klarar av att bära munskydd ordentligt. Innan omicron så lyckades man mycket väl att minimera smittan.
Citera
2022-12-29, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Som utlandssvensk så vill jag beskriva situationen som en "Sverigesanning" att munskydd skulle vara verkningslösa.

Dom fungerar dåligt mot luftburna virus som exempelvis omicron, men mot de tidiga varianterna var dom uppenbarligen tillräckligt effektiva. Det räcker ju att man tittar på data om antal covidfall och sjukhusinläggningar i länder där befolkningen klarar av att bära munskydd ordentligt. Innan omicron så lyckades man mycket väl att minimera smittan.

"Sverigesanning" var ett bra uttryck jag tänker anamma! Ja, jag tror ju fortfarande, kanske felaktigt, att FFP3 skyddar mot de nya också. Nu har jag också 4 vaccindoser och har precis som du aldrig haft Covid-19 vad jag vet (jag har testat mig med jämna mellanrum).
Citera
2022-12-29, 16:18
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
"Sverigesanning" var ett bra uttryck jag tänker anamma! Ja, jag tror ju fortfarande, kanske felaktigt, att FFP3 skyddar mot de nya också. Nu har jag också 4 vaccindoser och har precis som du aldrig haft Covid-19 vad jag vet (jag har testat mig med jämna mellanrum).

Herregud. 4 vaccindoser, FFP3-munskydd, ständiga tester. Du inser att du hör hemma på mentalsjukhus?

Själv har jag inte ägnat mig åt nåt av det där, alls.
Citera
2022-12-29, 16:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Ja samma här. 4 sprutor, och har aldrig haft covid.

Nu är min situation kanske en smula annorlunda, eftersom Hong Kong (där jag har bott under pandemin) endast hade minimal spridning av viruset innan omicron-variantens ankomst i februari.

Sedan slog omicron till hårt mot Hong Kongs ovaccinerade äldre befolkning, och detta ledde till den högsta dödligheten per capita under hela pandemin under en kort period.

Dessvärre ser vi samma tragiska scenario spelas ut just nu i fastlandskina, bland äldre personer som vägrade vacciera sig.

Den person som inbillar sig att "omicron är mild" kan ju titta på Kina och Hong Kong. Omicron är mild om man redan har immunitet från vaccination eller tidigare infektionn, men den är uppenbarligen betydligt farligare än influensan för andra personer.

Kineser kan kanske vara genetiskt "känsliga" för covid ?

Luftföroreningar verkar symbiotiskt med virus o folk i områden med förorenad luft blir sjukare.
Citera
2022-12-29, 16:27
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
USA har problem med din och Dajmens förkylning, och det har resten av världen också. Antalet med postcovid, som inte kan arbeta är stort och kostar mycket. Alla utom ni vet att postcovid är ett problem, inte för att inte andra virusformer ger långtidsverkningar utan helt enkelt för att vi nu har ett virus som smittar människor många gånger. Det är också en klassfråga, för de som smittas är, sådana som inte kan undvika viruset. Arbetarklassen som ni skiter i.

Nu meddelar svenska tidningar att vi har årsekord i Covid-19-vårdade. Senaste tillfället med liknande antal var för 2 år sedan.

https://www.expressen.se/nyheter/arsrekord-for-antal-vardade-med-covid/

Jag tror du underskattar viruset grovt. Stänger vi inte ner kollektivtrafiken samt inför utegångsförbud kommer allihopa att dö, enligt expertisen här i tråden.

Vi måste helt enkelt stänga ner kollektivtrafiken så att arbetarklassen inte kan åka till jobbet. Visst, de må dö av svält och fattigdom som en följd av detta, men de slipper i alla fall dö av covid, och det är ju som bekant det viktigaste

Tyvärr verkar USA inte ha koll på detta så därför uppmanar jag er som vet bättre att höra av er till USA och berätta för dem vad ni vet. Det är ju många miljoner människors liv som står på spel.
Citera
2022-12-29, 16:29
Avslutad
Inte direkt otippat att Sverige INTE skulle kräva covidpass från kinseserna som nu börjar resa. De är så jävla självgoda och säkra på sin sak att "nåt sånt" är bara onödigt. Trodde stolpskotten försvann med Tegnell, men ack vad man bedrog sig.

https://www.svt.se/text-tv/112
Citera
2022-12-29, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Inte direkt otippat att Sverige INTE skulle kräva covidpass från kinseserna som nu börjar resa. De är så jävla självgoda och säkra på sin sak att "nåt sånt" är bara onödigt. Trodde stolpskotten försvann med Tegnell, men ack vad man bedrog sig.

https://www.svt.se/text-tv/112

Varför ska vi begära det?

Helt onödigt virusen finns ju redan här och sprider sig bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in