2020-03-03, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Surrealistiskt

Sjukaste jag hört! Släpper de alltså ut mördare och våldtäksmän, IS-krigare och pedofiler, livstidsdömda går nu alltså fria

🤡🤡🤡🤡🤡🤡 vad händer!!

De släppte "bara" ut de fångar som var dömda till maximalt fem års fängelse...
Citera
Medlem
Märklig spridning av viruset. Bara ett par fall i Ryssland och flera andra europeiska länder med mycket större befolkning än Sverige har. Är det så att sjukvården inte har testkapacitet eller mörkar man? Är folk immuna vissa områden? Luften fuktigare? 🤔
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen kan veta naturligtvis,...

Men bespara oss då din eviga tuggande som ju, enligt dig själv, inte kan vara baserat på vetande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"”Svagt av Sverige att stoppa flyg från Iran”
UPPDATERAD IGÅR 16:13PUBLICERAD IGÅR 16:00
– Det är skämmigt och ett svaghetstecken för Sverige att stoppa flygen från Iran.
Det tycker göteborgaren Majid Keyhanfar, som just nu befinner sig i sitt födelseland för att undersöka nya företagsmöjligheter.
Enligt honom är ryktesspridningen värre än smittan."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/svagt-av-sverige-att-stoppa-flyg-fran-iran

"Iran släppte idag ut 54 000 fångar för att förhindra att det nya coronaviruset sprids i landets fängelser. Samtidigt sätts landets armé in för att bekämpa smittan.

Iran är det land utanför Kina som drabbats hårdast av det nya coronaviruset.I landets huvudstad Teheran ligger gator som vanligtvis brukar vara vältrafikerade nu tomma.

Det är ont om folk på restauranger och shoppingcenter. Enligt myndigheterna har 77 personer dött av viruset, men sjukhuskällor uppger att de verkliga siffrorna är betydligt högre.

Parlamentet stängt
Bland de smittade finns flera höga politiker samt 23 medlemmar i landets parlament. Parlamentet har fått stänga tillfälligt."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/iran-slapper-54-000-fangar-ur-overfulla-fangelser-ska-forhindra-smittspridning

Känns som en dålig B-film...
-vi har pandemi och folk dör..
-jag vet hur vi löser samhällets problem.. vi släpper ut 54.000 fångar ir fängelser i hela landet så kommer det lösa alla problem
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Fyfan en fördubbling på ett dygn.

3-dubbling.
Citera
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverige99
Hur ser det ut med coronavirusets spridning i tropiska länder? Många var oroliga för Thailand tidigare som väl var en av de första att rapportera smittor utanför Kina. Men de verkar fortfarande bara ligga runt 40 smittade officiellt trots haft smittan ett tag nu.

Kanske gör som Sverige, vägrar testa smittade för att hålla ned dom officiella siffrorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
I Kina, Iran och Italien finns det skäl att tro på ett mörkertal. Att göra en uppskattning av hur stora de är vore dock svårare. Tittar man på Irans antal rapporterade fall, den höga dödligheten där och räknar bakåt emot virusets uppskattade dödlighet på 2,3% kan man säkert få ett hum om hur stort deras mörkertal skulle kunna vara. Men det är egentligen omöjligt att säga säkert.

Det är klart att det finns ett mörkertal, sen är det ju svårt att säga hur stort det är men när experter säger att dom tror att dödligheten är 1% så betyder ju det att dom tror att mer än 2/3 inte anmäler vilket känns lite mycket?
Senast redigerad av Duffie 2020-03-03 kl. 19:53.
Citera
2020-03-03, 19:50
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Trodde jag hörde fel men de friger alltså tiotusentals fångar... mördare, våldtäktsmän, smugglare, och alla på samhällets botten....
TROR NI NÅGON UTAV DESSA KOMMER VARA KVAR I IRAN? Risken är att de arresteras igen när pandemin är över så de lär ju fly hals över huvud!

Grattis Sverige nu får vi säkert hit 2500-10.000 utav dessa mördare som sitter fängslade

Surrealistiskt!!!!

Sjukaste jag hört

Knappast mördare osv, alla som har ett fängelsestraff längre än 5 år får sitta kvar.

I bästa fall rör det sig främst om olika typer av regimkritiker, internet-missbrukare osv. Men känner man Iran rätt får väl alla såna livstid+...
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
De flesta där smittades för mindre än två veckor sedan, vi får se vad dödssiffran slutar på. Dessutom lär alla där fått bra vård, vilket man inte kommer få om många blir sjuka samtidigt. Genomsnittsåldern för folk som åker på kryssning är 46.7 år för övrigt.
Jo vi får avvakta. Enligt BNO är det hela 36 som är listade som "serious". Men 6 döda har det varit flera dagar i rad nu.

Det som gör statistiken på DP tillförlitlig för att uppskatta den slutgiltiga dödligheten för Coronaviruset är att DP utgör en avgränsad population (de sattes ju i karantän) där man kan anta att antalet (706) som är registrerade som smittade är nära alla som är smittade i den populationen (eftersom de testade många, de flesta?, ombord). Dvs mörkertalet på antalet smittade på fartyget är lågt. I de flesta andra populationer, i Hubei eller wherever, så är det massor med smittade som inte finns med i statistiken - de har varit sjuka och tillfrisknat i hemmet utan att blivit diagnosticerade - dvs stora mörkertal.
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-03 kl. 19:55.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Vart kan jag se hur många människor som är smittade/dött/Inlagda osv? Någon snäll själ som kan länka?
I trådstarten finns en lista angående svenska fall. SuraStina
Vad gäller världen finns denna som dock uppdateras lite dåligt:
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ingen kan veta naturligtvis, men det mest sannolika scenariot ser ut ungefär så här:
50-80% av jordens befolkning drabbas, säg att dödligheten sjunker ner till 1%.
Då blir det 40 miljoner till 64 miljoner.

Ett annat sätt att räkna:
Corona är ca 25 gånger dödligare, och dubbelt så smittsamt som Svininfluensan 2009.
I den dog det 0.15 till 0.6 miljoner människor.
Med detta sätt att räkna skulle 7.5 miljoner till 30 miljoner dö i Corona.

Så någonstans där ligger vi sannolikt, mellan 7.5 och 64 miljoner. Min gissning blir 30 miljoner.

Detta förutsätter dock att ländernas sjukvårdssystem klarar av detta galant. Tyvärr tror jag inte att så blir fallet. Jag hörde idag att till exempelvis Storbritannien planerar för att ca 20% av befolkningen kommer att vara sjuka samtidigt i Corona som mest. Det betyder att ca 2% av landets befolkning kommer att vara inlagt på sjukhuset med ett mycket allvarligt tillstånd, samtidigt. Det kommer ju inte UK att klara.
Därmed ökar dödligheten, då annan sjukvård uteblir, och de allvarliga Corona-fallen får sämre vård också. Så jag skruvar upp min prognos till totalt 60-100 miljoner.

På hur många år är detta räknat?
Citera
2020-03-03, 19:51
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cybergrodan
Detta har inte kommit ut i media än (om det ens gör det, men antar att det kommer fram tillslut). En bekant till mig befann sig på ett flygplan i förrgår från Italien. Idag blev han uppringd och fick veta att det varit minst en som testats positivt med på planet, han var tvungen att komma in och testa sig samt blev satt i hemkarantän.

Förstå hur många från planet som potentiellt kan ha blivit smittade och som rört sig ute i samhället? Min vän åkte t.ex. tåg hem från flygplatsen med en massa andra människor. Även den smittade har ju haft minst 1 dygn i ''frihet'' innan han fick veta att han är smittad.

Exakt. Detta är varför man borde införa karantän direkt när folk anländer från högriskområden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in