2020-03-03, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Tyvärr så fungerar inte människor så. Därför har vi spridning. Min analys är följande:

1. Det drabbar inte mig för att: A. Risken är liten. B. Sjukdomen är inte så farlig. C. Jag tillhör inte riskgruppen. D. Jag brukar aldrig bli sjuk. E. Jag äter vitlök. F. Media överdrivet. G. Myndigheterna är alltid överdrivet försiktiga.

2. Jag är smartare än de andra så jag har koll. Jag vet att risken finns men den är mikroskopisk.
A. Därför kan jag leva mitt liv som vanligt tills det blir fler fall.
B. Jag kan utan eller med minimal risk köpa o åka på en sista minuten charter.
C. Om det vore farligt att gå på bio så skulle de vara stängda.
D. Om det skulle vara farligt att åka tunnelbana eller buss till jobbet så skulle jag ha hört det.

3. Om mydigheterna förbjuder folk att resa: A. så gäller det inte mig för att... B. Om ingen annan reser så gör det inget om jag gör det. C. Jag är smart o kan ta en annan väg dit jag vill.

Jag är nu på fel ställe o folk insjuknar runt om mig, därför måste jag rädda mig själv o åka härifrån till varje pris. Jag vill till ett ställe där sjukdomen inte härjar o jag är trygg o kan få vård om jag insjuknar.

Så det är naturligt att folk vill bort från Iran. Men det betyder inte det är bra, utan långt därifrån.

Det var en bra analys - psykologisk och träffsäker! Tur att vi andra också finns - hur skulle det gå annars? Vi som preppar, inte reser någonstans hur stora rabatter vi än blir erbjudna just nu, håller våra ungar hemma...

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag åker med SAS till Los Angeles om 2 veckor. Hoppas verkligen inte att det blir inställt. Flyget är fullbokat.

Det är kanske bäst för dig själv att du blir kvar här? Dels så kan du bli smittad på själva flygresan, och dels så är det kanske inte så kul att bli fast på andra sidan Atlanten om du måste i karantän? Eller ännu värre sjukhus. Se till att du har en reseförsäkring i alla fall, för annars blir det väldigt dyrt att betala för intensivvård på ett vettigt sjukhus i USA... Eller hemtransport med specialplan med läkare och sjuksköterska (men jag gissar att det inte kommer att bli några sådana transporter av Coronapatienter, det kommer att bli alltför stor efterfrågan på den servicen framöver).
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Vart kan jag se hur många människor som är smittade/dött/Inlagda osv? Någon snäll själ som kan länka?
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kunde inte låta bli att roa mig med att titta i den gamla tråden om Svininfluensan från 2009. Ett axplock:

Har vi hört det förut. Ja vi har hört det förut. För 11 år sedan var vi alltså på väg att dö enligt alarmisterna på Flashback. Tänk nu är vi på väg att dö igen. Moderna alarmister kan inte ha fel...eller hur var det nu?

Men strunta i de rena alarmisterna! Läs på om viruset i sig. Själv var jag inte ett dugg orolig för svininfluensan, eller SARS, eller MERS, eller ens Ebola (förutom att den är så jävla otäck i sig då tycks den för effektiv för att kunna bli pandemisk, peppar peppar). Det här ÄR ett jäkligt otäckt virus, som är närbesläktat med SARs, och en otäckare typ än svininfluensa eller vanliga influensavirus t ex.
Det här bör tas på största allvar. Det bör f ö alla nya virus och bakteriella sjukdomar göra initialt. Jag har följt de flesta utbrotten någorlunda nära sen Ebola i mitten på -90-talet, och detta är den första som faktiskt oroar mig på riktigt.

Vad tycker du förresten om att FHM nu äntligen infört vissa av de åtgärder som du i förrgår tyckte var helt galet att ens diskutera?
Citera
Medlem
Stoppa alla resor - Sluta flyga till ett meningslöst hotell, Man måste stoppa detta onödiga resande.

Några futtiga slantar jämfört med den enorma kostnaden att samhället går på knä - och då måste ju ändå resandet stoppas..

Så STOPPA flyg nu.

Detta onödiga flängande - stanna hemma - och dom som är ute ska förstås forslas hem och kollas noga.
Citera
2020-03-03, 18:41
Medlem
ünders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Italien har nu en ettåring med andningssvårigheter som testat positivt för corona

https://milano.repubblica.it/cronaca/2020/03/03/news/coronavirus_bambina_un_anno_bergamo_terapia_intens iva-250143901/

Tegnell sa ju att barn inte blir sjuka...

Barn blir inte sjuka i Sverige av Corona. Det där fallet är ju i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Då kommer vi att få se ännu fler inställda/framflyttade matcher i Seria A den närmaste tiden! EM-matcherna i Turin kanske kommer att tvingas flyttas. Har sett fram emot öppningsmatchen i Italien mellan Italien och Turkiet sedan lottningen gjordes. Men den drömmen kan jag nog glömma att få se Italien slå Turkiet på sin hemmaplan!
UEFA verkar inte särskilt oroliga och tycker att italienska förbundet överreagerar en aning, hävdar fotbollspodcasten Tutto Balutto.

Personligen tror jag UEFA har fel - vårvärmen kommer inte bita på viruset. EM är i farozonen liksom andra större evenemang runt om i Europa, även Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Varför sprutar du en massa frågor från ingenstans? Är du nervös?
Slappna av ett hekto och börja fundera på din morgondag, ju tidigare du vaknar upp desto lättare blir det. Ska du springa ikapp tiden du slösat på nonsens i denna tråd blir det bara pannkaka av allt om du börjar fem i tolv.

Ps. Jag ser över mina rutiner närmast dagligen, det ingår i beskrivningen. Det är normalt beteende att uppdatera sig om världen så ofta man kan.

Komiskt att du försöker vända på frågeställningen, när du inte kan besvara.
Definitionen nonsens kan även innebära onödig panikspridning, men tur att du "preppad" nu när ännu en domedag är på ingång.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chloemm
Något som jag ser lite positivt är att det inte sprids så snabbt som jag trodde det skulle göra.

senaste 7 dagarna har det varit ökningar med

2%
2%
2%
2%
2%
1%
2%

1 månad tillbaka var det ökningar på 17-64%

Vet inte hur du räknar men klart är att Sveriges fall från igår till idag har ökat med 60%.
Citera
2020-03-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Vart kan jag se hur många människor som är smittade/dött/Inlagda osv? Någon snäll själ som kan länka?

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stayloose
Sjukhusen i regionen är överfulla. Tvivlar på att de prioriterar svenskar utan symptom och att min försäkring skulle ersätta den förlorade arbetsinkomsten. I vilket fall så är det inte aktuellt.
I vilket fall så vill 80% av den svenska befolkningen att du stannar på plats och får vård där nere och inte importerar den hit, är de så svårt o förstå?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
1/3 av ungarna är sjuka i klasserna just nu. Tre i ena klassen har fått lunginflammation. Känns som det är mer i år men det kan ju vara en tillfällighet. Vetefan när någon misstänker att man ska ingå i utökad kontroll, läraren är la de enda som kan säga något vidare om man inte gör det själv? 1177 påtalade ju massa "onödiga samtal" till dem.

Någon kläckte ur sig att denna sjukdomen är planerad för att utplåna äldre och onödiga människor då det verkar endast vara äldre som stryker med?

Jag skulle tro att det mesta har kläckts ut i den här tråden. Allt ifrån domedagsvirus, till biovapen till spanska sjukans storesyrra. Ingen vet något. Det enda man vet är att äldre kommer att få bekymmer, speciellt de med underliggande sjukdom.

Jag tror ju att hela världen skulle vilja veta varför unga människor har dött. Läkarna i Wuhan, iranska kvinnan osv, men det lär vi väl aldrig få veta.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag vet inte vad du jiddrar om. Självklart är en person som träffar mycket folk en högre riskfaktor.

Men tror du inte ryktet sprider sig på universitetet om en nyligen hemkommen från norra Italien uppvisar symtom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in