Citat:
Tyvärr så fungerar inte människor så. Därför har vi spridning. Min analys är följande:
1. Det drabbar inte mig för att: A. Risken är liten. B. Sjukdomen är inte så farlig. C. Jag tillhör inte riskgruppen. D. Jag brukar aldrig bli sjuk. E. Jag äter vitlök. F. Media överdrivet. G. Myndigheterna är alltid överdrivet försiktiga.
2. Jag är smartare än de andra så jag har koll. Jag vet att risken finns men den är mikroskopisk.
A. Därför kan jag leva mitt liv som vanligt tills det blir fler fall.
B. Jag kan utan eller med minimal risk köpa o åka på en sista minuten charter.
C. Om det vore farligt att gå på bio så skulle de vara stängda.
D. Om det skulle vara farligt att åka tunnelbana eller buss till jobbet så skulle jag ha hört det.
3. Om mydigheterna förbjuder folk att resa: A. så gäller det inte mig för att... B. Om ingen annan reser så gör det inget om jag gör det. C. Jag är smart o kan ta en annan väg dit jag vill.
Jag är nu på fel ställe o folk insjuknar runt om mig, därför måste jag rädda mig själv o åka härifrån till varje pris. Jag vill till ett ställe där sjukdomen inte härjar o jag är trygg o kan få vård om jag insjuknar.
Så det är naturligt att folk vill bort från Iran. Men det betyder inte det är bra, utan långt därifrån.
1. Det drabbar inte mig för att: A. Risken är liten. B. Sjukdomen är inte så farlig. C. Jag tillhör inte riskgruppen. D. Jag brukar aldrig bli sjuk. E. Jag äter vitlök. F. Media överdrivet. G. Myndigheterna är alltid överdrivet försiktiga.
2. Jag är smartare än de andra så jag har koll. Jag vet att risken finns men den är mikroskopisk.
A. Därför kan jag leva mitt liv som vanligt tills det blir fler fall.
B. Jag kan utan eller med minimal risk köpa o åka på en sista minuten charter.
C. Om det vore farligt att gå på bio så skulle de vara stängda.
D. Om det skulle vara farligt att åka tunnelbana eller buss till jobbet så skulle jag ha hört det.
3. Om mydigheterna förbjuder folk att resa: A. så gäller det inte mig för att... B. Om ingen annan reser så gör det inget om jag gör det. C. Jag är smart o kan ta en annan väg dit jag vill.
Jag är nu på fel ställe o folk insjuknar runt om mig, därför måste jag rädda mig själv o åka härifrån till varje pris. Jag vill till ett ställe där sjukdomen inte härjar o jag är trygg o kan få vård om jag insjuknar.
Så det är naturligt att folk vill bort från Iran. Men det betyder inte det är bra, utan långt därifrån.
Det var en bra analys - psykologisk och träffsäker!
Tur att vi andra också finns - hur skulle det gå annars? Vi som preppar, inte reser någonstans hur stora rabatter vi än blir erbjudna just nu, håller våra ungar hemma...
Citat:
Det är kanske bäst för dig själv att du blir kvar här? Dels så kan du bli smittad på själva flygresan, och dels så är det kanske inte så kul att bli fast på andra sidan Atlanten om du måste i karantän? Eller ännu värre sjukhus. Se till att du har en reseförsäkring i alla fall, för annars blir det väldigt dyrt att betala för intensivvård på ett vettigt sjukhus i USA... Eller hemtransport med specialplan med läkare och sjuksköterska (men jag gissar att det inte kommer att bli några sådana transporter av Coronapatienter, det kommer att bli alltför stor efterfrågan på den servicen framöver).