2022-03-04, 15:03
Medlem
Haft flera personer i min närhet som drabbats av misstänkta hjärtattacker senaste veckan, 3 bekanta och 1 som stod mig mycket nära drabbades av plötslig död. Vi misstänker hjärtattack men vet ej säkert än.
Hör även detta på andra ställen liknande. Relativt unga män i detta fallet mellan 30 och 50 år.

What is going on?
Upplever ni liknande händerlser i kretsarna?
Citera
2022-03-04, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, du förstår inte trots att jag säkert skrivit samma sak 20 gånger vid det här laget.

Tegnell sa att peaken på smittan skulle ske vecka 2. Jag skrev mitten av februari eller månadskiftet feb/mars. Då döda peakade vecka 7 och insjuknade förmodat en vecka tidigare, dvs, vecka 6. Hur fan får du det till att vi skulle ha lika fel, när han gissade fel på en månad och jag max en vecka (om jag är generös)? Ditt resonemang går ju bara ihop om de som blev smittade vecka 6 uppvisar en 3 gånger så hög dödlighet än de som blir smittade vecka 2, men det kan vi nog båda avfärda som rent trams.

I Danmark peakade fallen runt 2 februari och döda verkar hamna på 23-25 februari. Motsvarande peaken för döda är vid 8-10 februari i Sverige blir smittopeaken runt 20 januari.
Citera
2022-03-04, 15:14
Medlem
Citat:
Jag lever fortfarande och har inte drabbats hårt. Faktiskt inte alls. Tyvärr har vi 17 tusen olyckliga själar som fått sätta livet till och över 100 tusen individer (minst) som drabbats av långtidscovid. En hel del av dessa har troligen fått kroniska skador. Inte kul alls tycker jag.

Hade vi stängt skolorna innan vi fick ut vaccinet hade det säkerligen räddat livhanken på tusentals, då smittkedjor hade kunnat kapats. Det borde du även som lågutbildad kunna förstå.

Just nu dör det runt 40-50 per dag i Danmark av covid-19. Vad säger du om det? Ska de göra lock-down?
Citera
2022-03-04, 15:19
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tycker du regionerna skall rapportera dagligen om influensan också?
Covid är inte längre samhällsfarlig enligt definition, därför skall den också behandlas som vilken annan sjukdom som helst..

Covid har under lång tid haft stor påverkan på samhället och dess invånare. Därför tycker jag att det är intressant att följa virusets tillbakagång.

Det är inte längre meningsfullt att titta på antalet konstaterade smittfall, eftersom testningen har dragits ner kraftig. Därför får man titta på andra indikatorer, såsom sjukhusinläggningar och dödsfall.

Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du kan läsa FoHMs veckorapporter om du vill..

Jag trodde att Folkhälsomyndighetens siffror baserade på regionernas rapportering, varpå siffrorna sedan förs vidare till olika internetsidor med Covid-statistik.
Citera
2022-03-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Covid har under lång tid haft stor påverkan på samhället och dess invånare. Därför tycker jag att det är intressant att följa virusets tillbakagång.

Det är inte längre meningsfullt att titta på antalet konstaterade smittfall, eftersom testningen har dragits ner kraftig. Därför får man titta på andra indikatorer, såsom sjukhusinläggningar och dödsfall.

Jag trodde att Folkhälsomyndighetens siffror baserade på regionernas rapportering, varpå siffrorna sedan förs vidare till olika internetsidor med Covid-statistik.

Regionerna rapporterar alla siffror direkt till FHM. Finns inga krav på att regionerna behöver rapportera på sina sidor vad jag vet.
Citera
2022-03-04, 15:40
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Japp, det är intressant att följa utvecklingen. Inte minst om vi får en ytterligare smittvåg.
Citera
2022-03-04, 17:29
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:

IVA verkar i alla fall rapporteras totalt såväl som regioner. Det ger ju någon bild av utvecklingen även om man inte får se övriga slutenvården.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Just nu 2 på IVA i Uppsala.
Citera
2022-03-04, 19:25
Bannlyst
Citat:
Kan rapporteringen påverka intresset för vaccination? Jag tänker mig att alla som vill ha vaccin, redan har tagit vaccin. Jag tänker mig att dom svenskar som ännu är ovaccinerade, har bestämt sig för att avstå vaccin.

Sant iofs. Frågan är om det handlar om tredje dosen och ytterligare doser framåt. De vill att folk ska oroa sig så mycket att de fortsätter fylla på doser?
Citera
2022-03-04, 19:50
Medlem
arne99s avatar
Citat:
Jag lever fortfarande och har inte drabbats hårt. Faktiskt inte alls. Tyvärr har vi 17 tusen olyckliga själar som fått sätta livet till och över 100 tusen individer (minst) som drabbats av långtidscovid. En hel del av dessa har troligen fått kroniska skador. Inte kul alls tycker jag.

Hade vi stängt skolorna innan vi fick ut vaccinet hade det säkerligen räddat livhanken på tusentals, då smittkedjor hade kunnat kapats. Det borde du även som lågutbildad kunna förstå.
17.000 MED covid, inte av.

Missvisande covidsiffror– patienter vårdas egentligen för något annat
https://sverigesradio.se/artikel/missvisande-covidsiffror-patienter-vardas-egentligen-for-nagot-annat
Senast redigerad av arne99 2022-03-04 kl. 19:56. Anledning: Länk.
Citera
2022-03-04, 22:31
Medlem
Citat:

17 tusen som öppnat pärleporten med C19 i kroppen.

Sen finns det säkert många tusentals människor som tack vare de senaste årens överdrivna coronahysteri drabbats av hypokondrikeri, basikskräck osv och går runt inbillar sig att de lider av långtidscovid (samt tusentals som ser möjligheten till en hokus pokus diagnos som kan ge inkomst från FK många år framöver) .

Jag misstänker starkt att du är en av de värst drabbade. Du verkar ha hamnat i en djup coronapsykos. . Eller var du lika hysteriskt rädd för harmlösa virus och förkylningar även innan c19? Gick du runt med munblöjan även då?

PS. Stänga skolorna? Minns med ett stort asgarv dina stolliga idéer om att stänga skolorna/förskolor och istället under några år framöver isolera barnen med sina mor och farföräldrar. Man måste vara bra bränd i skallen för att komma på en sån korkad ide
Senast redigerad av jerka11 2022-03-04 kl. 22:35.
Citera
2022-03-04, 23:18
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
17 tusen som öppnat pärleporten med C19 i kroppen.

Och av dessa är det 15,800 som avlidit av C19.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/
Citera
2022-03-04, 23:20
Medlem
Citat:
Låter som du läser för mycket skit på konspirationssidor.

Ok och vilka sidor menar du då skulle vara konspiritoriska?

Vad har du för åsikt om andra medier? Vi kan ta svt, aftonbladet, expressen o tv 4 som exempel. Tycker du att dom gör ett bra jobb som journalister och är det sanningen det dom förmedlar ut tror du?

Eller du kanske har några helt andra mediakällor du får din info ifrån? där det bara pratas sanning och ingen manipulation eller propaganda existerar? I så fall vilka är det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in