Citat:
Ursprungligen postat av
Hakan76Hongkong
Nu får du väl ge dig? Sätt dig ner och googla lite om Kowloon och Södermalm.
Om du gör det så kommer du finna att det bor 20x mer människor i Kowloon jämfört med Södermalm, och att Kowloon befolkningstäthet trots det är 50% högre än Södermalms.
Det betyder ju i och för sig att det är relativt hög befolkningstäthet på Södermalm, men eftersom befolkningen är så liten (drygt 100k), så spelar det inte så stor roll.
Halmgubberetorik. Jag har aldrig påstått något annat. Jag skrev att nio av arton stadsdelar hade högre befolkningstäthet, och fem av dem nio är Kowloons stadsdelar.
Jag har inte hellre påstått att antalet människor är detsamma. Poängen med befolkningstäthet är just att man inte jämför den absoluta befolkningsmängden.
Det var en diskussion som från början egentligen handlade om en europeisk jämförelse, där en massa människor i tråden inte kunde acceptera att Stockholms innerstad är ett av de mest tätbefolkade ställena i hela västvärlden. När jag bevisade alla fel så började de fixera kring att Hong Kong hade nämnts i diskussionen istället för själva sakfrågan.