2022-01-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
Alltså helt otroligt. Tog testet i måndags 10/1 & har fortfarande inte fått provsvar. Är det någon annan som har fått vänta lika länge?
Vad ska du ha resultatet till? Om du är sjuk ska du stanna hemma. Försök göra det du kan för att inte sprida vidare viruset du bär på. Lika illa att sprida vidare förkylning eller influensa osv som covid.
Senast redigerad av jerka11 2022-01-16 kl. 15:15.
Citera
2022-01-16, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Ja, helt riktigt, men det verkar folk inte förstå. Det finns en sådan upparbetad ilska mot ovaccinerade ute i landet så det är nästan obegripligt. Det är som om folk vänder all frustration mot ovaccinerade människor istället för mot sjukdomen.

De förstår inte att deras egen ofrihet beror på covid 19 och inte på vad de kallar för foliehattar. Det verkar finnas eoner av okunskap som florerar i samhället just nu kring att covid 19 skulle försvinna om bara alla valde att vaccinera sig.
Det som behövs för en opinionsvändning är att något land går för långt. Ovaccinerade som lämnas att dö utan sjukvård, blir ifråntagna sina barn, sitt jobb, sitt hem m.m. Dessutom måste det rapporteras i media. Det måste bli icke-rumsrent att diskriminera ovaccinerade. I dagsläget ser ingen att de gör nåt fel.

Tyvärr tror jag landet måste återgå till ett normalläge (för de vaccinerade) innan det blir aktuellt att börja tänka nyktert. Det kan ta ett tag. Det lär ju bli långa rättsprocesser efter pandemin.
Citera
2022-01-16, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad ska du ha resultatet till? Om du är sjuk ska du stanna hemma. Försök göra det du kan för att inte sprida vidare viruset du bär på. Lika illa att sprida vidare förkylning eller influensa osv som covid.

För att min arbetsgivare babblar & tjatar om det. Är i princip helt symptomfri vid det här laget....enda anledningen är alltså pga arbetsgivaren.
Citera
2022-01-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Ja just det ja, jag kommer ihåg det där inlägget om att Stockholms befolkningstäthet skulle vara jämförbar med Hongkongs

Nu var det länge sedan jag skrev en uppdatering härifrån Hongkong, så jag får ta tillfället i akt.

Efter att mycket framgångsrikt ha lyckats hålla viruset ute, så kan det nog vara så att Hongkong nu slutligen får kasta in handduken.

Omikron kan nog vara så pass smittsamt att inte ens Hongkongs överlägsna pandemihantering klarar av att stå emot.

Vi får se. I vilket fall som helst så stod vi ju emot längre än rivalen Singapore, som fick kasta in handduken efter ett superspridarevent på en bordell i höstas.

Hongkong har haft drygt 200 dödsfall i covid sedan pandemin bröt ut, trots en befolkning som till antal är ungefär lika stor som Sveriges, men med en befolkningstäthet som gissningsvis är 10x högre än Stockholms. (Ledsen att spräcka bubblan aw).
Hong Kong har arton stadsdelar. Hälften av dem har lägre befolkningstäthet än Södermalm, hälften har högre. Helt okontroversiellt.
Citera
2022-01-16, 15:23
Medlem
raskenss avatar
Här är intressanta grafer. Dom har justerat för tidsfelen mellan infektion och död och justerat till 100% från tidigare våg.

Man ser tydligt hur viruset blir harmlöst i sista vågen.

https://ourworldindata.org/covid-metrics-previous-waves?utm_source=OWID+Newsletter&utm_campaign=57cd 25901b-biweekly-digest-2022-01-14&utm_medium=email&utm_term=0_2e166c1fc1-57cd25901b-536960754
Citera
2022-01-16, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDahmer
För att min arbetsgivare babblar & tjatar om det. Är i princip helt symptomfri vid det här laget....enda anledningen är alltså pga arbetsgivaren.
Aha, då förstår jag din frustration. Jag tycker arbetsgivare som ställer krav på test borde vara skyldiga att fixa fram test (ex. snabbtest) själva. Lite egoistiskt av dem att tvinga dig att belasta den allmänna testningen, där det uppenbarligen är dåligt med resurser samt troligen många som är i större behov av att testa. Lycka till iaf! (hoppas du stannar kvar i klubben för neggon
Senast redigerad av jerka11 2022-01-16 kl. 15:28.
Citera
2022-01-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Hong Kong har arton stadsdelar. Hälften av dem har lägre befolkningstäthet än Södermalm, hälften har högre. Helt okontroversiellt.
Nu får du väl ge dig? Sätt dig ner och googla lite om Kowloon och Södermalm.

Om du gör det så kommer du finna att det bor 20x mer människor i Kowloon jämfört med Södermalm, och att Kowloon befolkningstäthet trots det är 50% högre än Södermalms.

Det betyder ju i och för sig att det är relativt hög befolkningstäthet på Södermalm, men eftersom befolkningen är så liten (drygt 100k), så spelar det inte så stor roll.
Citera
2022-01-16, 15:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det som behövs för en opinionsvändning är att något land går för långt. Ovaccinerade som lämnas att dö utan sjukvård, blir ifråntagna sina barn, sitt jobb, sitt hem m.m. Dessutom måste det rapporteras i media. Det måste bli icke-rumsrent att diskriminera ovaccinerade. I dagsläget ser ingen att de gör nåt fel.

Tyvärr tror jag landet måste återgå till ett normalläge (för de vaccinerade) innan det blir aktuellt att börja tänka nyktert. Det kan ta ett tag. Det lär ju bli långa rättsprocesser efter pandemin.

Nu har ju kvällspressen precis gått ut med att Österrike trots allt tänker genomföra vaccinationstvång. Det strider emot de regler som EU hittills satt upp om covidpass. Om Sverige väljer att införa covidpass i enlighet med EU:s regler och som inkluderar även negativa tester och genomgången infektion så skulle jag förstå det, men det som vi håller på med i Sverige just nu är taffligt och ökar polariseringen mellan grupper.
Citera
2022-01-16, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Är dessa 90-100 inlagda endast för covid-19 eller är det totalt antal på IVA för alla åkommor?

Endast covid. Eftersom totala beläggningen på IVA är ganska hög är covidpatienter bara en mindre del.
Hoppas den håller sig liten. Vi får se när den närmast lodräta väggen av smitta är förbi. Många 40+ får booster nu och kommande veckor. Det kan räcka för att få ner kurvan men det kan komma en ny ökning i vår när många äldre har fått slut på sin immunitet.
Citera
2022-01-16, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan76Hongkong
Nu får du väl ge dig? Sätt dig ner och googla lite om Kowloon och Södermalm.

Om du gör det så kommer du finna att det bor 20x mer människor i Kowloon jämfört med Södermalm, och att Kowloon befolkningstäthet trots det är 50% högre än Södermalms.

Det betyder ju i och för sig att det är relativt hög befolkningstäthet på Södermalm, men eftersom befolkningen är så liten (drygt 100k), så spelar det inte så stor roll.
Halmgubberetorik. Jag har aldrig påstått något annat. Jag skrev att nio av arton stadsdelar hade högre befolkningstäthet, och fem av dem nio är Kowloons stadsdelar.

Jag har inte hellre påstått att antalet människor är detsamma. Poängen med befolkningstäthet är just att man inte jämför den absoluta befolkningsmängden.

Det var en diskussion som från början egentligen handlade om en europeisk jämförelse, där en massa människor i tråden inte kunde acceptera att Stockholms innerstad är ett av de mest tätbefolkade ställena i hela västvärlden. När jag bevisade alla fel så började de fixera kring att Hong Kong hade nämnts i diskussionen istället för själva sakfrågan.
Citera
2022-01-16, 15:58
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vill förvisso ifrågasätta vaccinmotståndarnas vilseledande budskap.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vilka vilseledande budskap?

Mitt främsta exempel på vilseledande budskap är att många vaccinmotståndare försöker utmåla sjukdomen som harmlös. Det gör dom genom att enbart titta på andelen dödsfall till följd av infektion. Dessa vaccinmotståndare bortser från alla andra skadliga effekter viruset kan ha på kroppen.
Citera
2022-01-16, 16:24
Medlem
Var kan jag se antalet smittade per dag nu i januari på ett enkelt och begripligt sätt?

Var följer ni detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in