Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Fast 60 000 per dag blir ju 840 000 på två veckor. Om, redan, minst 40 procent befolkningen har hybridimmunitet, så kan denna sista ökning innebära att smittspridningen börjar minska, en minskning som accelererar allt mer. Men nu gissar jag bara förstås!
Omikron är ju så smittsamt att i ett samhälle helt utan restriktioner krävs säkert närmare 90% infekterade för att smittan ska gå ner. Med nuvarande restriktioner och frivilliga åtgärder från medborgare kanske 75-80%. Med de nya restriktioner Tegnell hintade om igår så sjunker andelen infekterade som krävs för att smittan ska minska endast marginellt. Och som sagt, både dina tal, och mina siffror ovan är förstås inget mer än gissningar. Men tror ändå att antalet smittade kommer behöva öka till åtminstone 100 000/dag innan immuniteten ska vara så stor att flockimmuniteten slår till.
Men blir många frågor att ta hänsyn till nu, som inte varit tidigare under pandemin. En, som vi var inne på, är när råden om att poliser, brandmän, transportörer av mat, mediciner etc., ska stanna hemma vid minsta symptom eller med bekräftat smittad anhörig, ska upphöra. En annan är när vaccinationerna ska pausas, åtminstone för riskgrupper. Ja, ni läste rätt, åtminstone för riskgrupper. För när antalet smittade är 100 000, eller ens 50 000 per dag, så är risken att bli smittad i samband med vaccination, eller transport till/från vaccination, verkligen överhängande. Och, så att ingen missuppfattar, jag är absolut ingen antivaccer.